Zaagtafel budget 7-800 euro

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Een beetje of topic, maar het ligt niet aan de chinezen, dat er vaak mindere spullen uit China of ergens anders vandaan komen, maar aan de opdrachtgevers. Dat weet niet iedereen.

Je kan in zo'n productieland laten maken wat je wil in elke kwaliteit.
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Is me bekend. IK laat er ook wat produceren dus ben er bekend.

heb gemaild voor de startrite, maar voor die prijs een oude machine, ik weet het nog niet. Voordeel van de Holzmann die op m'n pad kwam was dat ie nieuw is, met garantie, goed geprijsd en goed af te stellen zonder extra werk. Ik ben wel enthousiast over zelfbouw geworden maar dan moet alles zelf gemaakt worden, en dan is een compacte zaag de beste makkelijkste basis.

heb de Jet JTS-10 gezien, is er ook in NL iemand die m verkoopt? Axminster vraagt 85 euro voor het verzenden dus dat maakt m wat duur voor wat het is, heb ze nog maar eens gemaild. (Ik ben benieuwd waar mijn roekeloze zoektocht eindigt :) )
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Over 1-2 meter moet dat sowieso kunnen inderdaad, maar ik wil niet nu 700 euro uitgeven en dan over een jaar tekort komen in mogelijkheden natuurlijk...
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
ik hoop dan toch niet een hele plaat, want die is in je eentje bijna niet te hanteren. Op een formaatzaag wel, maar die zaagmachines die u aanhaalt, dat zal niet meevallen.
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Vandaar dat het zelf bouwen van een tafel me een aantrekkelijke optie lijkt, maar voor de lastige gevallen is hulp dichtbij. Hele plaat is toch al lastig, vanaf de aankoop tot het binnen sjouwen tot het kort maken, dat zal toch niet alleen gaan. Daarbij vind ik het een leuke uitdaging om nu uit te zoeken en deze winter wat aan te knutselen. Al met al valt het niet mee, want ik heb al verschillende opties serieus overwogen en het is altijd iets. Vooral kun je niet in de motor van een zaag kijken om te weten of het ook echt iets is...

Ik besef me dat het kort zagen van een hele plaat met een invalzaag soms weer gemakkelijker is, maar in de praktijk betekent dit dat ik op de grond of ergens in de lucht aan het klooien bent (of met offermateriaal en dat moet ik ook weer ergens kwijt), ook dat lijkt me bij een dedicated tafel toch wat prettiger.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik heb ook wel eens die grote platen. Die krijg ik op pallet. Ik werk alleen. Het pallet ligt voor bij de deur, balkjes eronder mijn zelfgemaakt zaaggeleider vastklemmen en zagen maar. Werkt sneller met die zware dingen dan op wandzaag of formaatzaag.
Wandzaag heb ik niet meer er formaatzaag gaat misschien ook weg, omdat ik kleiner wil.
Het is mijn algehele ervaring dat ik weet dat ik met minder ook de dingen kan maken die ik wil maken.
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Na alles overwogen te hebben heb ik de keus gemaakt voor de Axminster TS-250.. Nu wachten op levering en dan een zaag-frees-tafel-combi ontwerpen en aan de slag! Bedankt voor de adviezen...
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Zeker, ontbreekt me alleen aan tijd om een fotoverslag te maken. De basis is wel bijna gereed, ik zal binnenkort een update plaatsen.
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Goed hoor, heb hem eerlijk gezegd nog maar 2x gebruikt, heb hem verwerkt in een grote zaagtafel incl. frees, geleiders etc, kan er grote meubelpanelen mee verwerken... maar ik kom er gewoon niet aan toe, moet er de energie voor vinden anders verkoop ik het weer...
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Dat zou ik nou niet doen.. wellicht komt er een tijd dat je er wel de energie voor hebt en dan heb je spijt. Ik spendeer ook te weinig tijd in m'n werkplaatsje, maar als ik er dan ben, ben ik blij dat ik toch de spulletjes heen om aan de slag te kunnen..
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Klopt. Wie weet wat de toekomst brengt... @Oscar, als je interesse hebt kun je altijd eens komen kijken hoor, zaag loopt erg mooi en stil en recht.

Ik zal het ook niet zomaar wegdoen, je krijgt er niet voor wat je ervoor hebt gegeven maargoed.. ergens ben ik meer een metaalman, en wilde hout toch ook eens onder de knie krijgen :)
 

Oscar f1

Actieve deelnemer
14 feb 2015
42
0
Alkmaar
zaagtafel-3.jpg
Heb de zaagtafel overgenomen.

Maar ga het bovenblad over maken.
De zaag stond vast in het frame en het bovenblad viel daar overheen.
Maar dat stond allemaal net niet in een vlak en net niet recht.
IMG-20150220-WA0001-2.jpg

IMG_20150222_14500-2.jpg

De zaag heeft een mooi randje met gaten,
dat word de bevestiging aan het bovenblad,
dan maakt het onderstel niets meer uit.

Ik moet dan wel dikker materiaal gebruiken om dat uit te vullen,
maar een lekker dik werkblad is wel een goed idee.

Ik heb nu twee platen berken multiplex van 12 en 18 mm op elkaar gelijmd,
dat is samen 30 mm.
met de dikte van het trespa er bij is dat precies genoeg.
IMG_20150222_144921-2.jpg

IMG_20150222_144942-2.jpg

Hopelijk morgen de boel weer in elkaar schroeven.
 

Bijlagen

  • IMG-20150220-WA0001.jpg
    IMG-20150220-WA0001.jpg
    73,5 KB · Weergaven: 248

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.