Zaagtafel: afstand geleider juist instellen?

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Je meet niet zozeer digitaal je hout, maar de afstand tussen je zaagblad en de geleider. En omdat digitaal nauwkeuriger meet (0,01 mm) dan je nodig hebt (0,1 mm), is digitaal meten een prima methode. Heb je wel een fijninstelling nodig en daar schort het vaak weer aan.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik kwam er ook achter dat mijn Bosch XC toen ik een vierkant moest hebben ook niet haaks zaagde. Het bleek, dat de parallelaanslag aan de versterste kant 2 mm naast de sleuf stond.

Ik heb het als volgt opgelost:

1/ Van parallelaanslag de vier bovenste schroeven los gedraaid.
2/ Strijk bij de gleuf leggen.
3/ Aanslag vastklemmen.
4/ schroeven vastdraaien.
5/ controleren door nogmaals een vierkant te zagen.

Bij mij was het direct goed. Gemeten met zo'n plastic driehoek.

succes!

sterker nog...zo'm vierkant zagen is dé test voor bijvoorbeeld een zaagslede/crosscutsled.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-e&q=crosscut+sled+5+cut+method

- - - Updated - - -

digitaal meten aan hout heeft m.i. geen enkele meerwaarde.
waar het om gaat is dat de stukken gelijk zijn dit bereik je door alles in 1 keer te zagen.

de maat controleer je nog even door een kleine insnede te maken je hout terug te trekken en na te meten.
voordat je alles door de zaag haalt.

Je zaag/geleiders goed in 1 lijn stellen is iets anders dat doe je maar 1 keer
zelf gebruik ik daar een stukje multiplex met een aanslag in de t-track even zagen en dan nameten, bijstellen, nogmaals zagen net zo lang tot ik geen verschil meer meet
er zal dan best nog een paar honderdste in zitten maar dat zie je nergens terug

wie heeft het hier over het meten van hout?

en dan nog.....het maakt niks uit of ik een balkje zou meten met een digitale of analoge schuifmaat.

het wordt onhandiger als je in een project dat naukeurig luistert allerlei verschillende meetapparatuur gaat pakken, dan wordt je kans op afwijkingen groter dan dat je bij die ene digitale methode blijft.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Je meet niet zozeer digitaal je hout, maar de afstand tussen je zaagblad en de geleider. En omdat digitaal nauwkeuriger meet (0,01 mm) dan je nodig hebt (0,1 mm), is digitaal meten een prima methode.
Let hier op met het verschil tussen resolutie (typisch 0.01mm) en nauwkeurigheid (typisch "slechts" 0.05mm of slechter). Desalniettemin is dat uiteraard ruim voldoende voor houtbewerking.

(Ik stel mijn langsgeleider overigens af met de Veritas set-up blocks voor smalle 'rips' en de rolmaat voor alles wat buiten het bereik van die setup blocks valt (>132mm geloof ik).
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
Digitaal meten is misschien nauwkeuriger, maar vooral veel handiger. Ik heb zelf mijn zaag (Harvey) uitgerust met de set van Wixey. Daardoor zet ik de geleider snel steeds op de juiste afstand. Ook als ik ben vergeten om een laatste deel te zagen.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Herken het,omdat mijn ogen wat slechter worden heb ik tegenwoordig meer moeite met het aflezen van een normale schuifmaat.Digitaal is dan wel een uitkomst.
Wel een kleine kanttekening een digitale schuifmaat geeft in honderste aan ,echter wil niet zeggen dat hij op een honderdste nauwkeurig is.
Daarvoor gebruik je een micrometer
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.