Zaagketting ontspoort

Klussertje

Nieuw lid
27 jun 2018
24
0
Ik heb een nieuw gekochte en nog heel weinig gebruikte elektrische kettingzaag van het merk Bosch. Hiervan is de zaagketting er al 2x afgelopen. De zaagketting stond niet te slap. Ik weet hoe ik met een kettingzaag moet werken en heb ook de handleiding gelezen en begrepen. Ik maak mij zorgen om mijn veiligheid en heb twee vragen waarop ik het antwoord op internet niet heb kunnen vinden:

- Waarom loopt de zaagketting eraf?
- Is het normaal dat zo nu en dan de zaagketting eraf loopt?
- Loop ik gevaar als de zaagketting eraf loopt?
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Probeer het eens met een nieuwe ketting. Ik kan me voorstellen dat als de ketting aan 1 kant bot is (wegens het raken van een spijker of de grond) je dit ook zou kunnen krijgen.

Het is zeker niet normaal, en wat betreft gevaar ben ik geen ervaren gebruikt genoeg om je te adviseren, maar ik persoonlijk hou er niet van te schrikken als ik met mijn kettingzaag bezig ben, om wat voor reden dan ook.
 

Klussertje

Nieuw lid
27 jun 2018
24
0
Ik heb alle delen die beschadigd zouden kunnen zijn nagekeken, ook de ketting maar eerlijk gezegd niet alle schakels. Dus dat zal ik alsnog doen, want zo'n beschadiging als die jij noemt moet denk ik te zien zijn.
 

Igor

Actieve deelnemer
Probeer volgende zaken te kontroleren:
- Is de kettingsleuf van het zaagzwaard schoon en vrij van obstakels? (met een dunne schroevendraaier de sleuf volgen)
- Als het zaagzwaard aan de voorkant een geleidings tandwiel heeft, draait dit onbelemmerd? Past de ketting korrekt op het geleidings tandwiel?
- Als alles volgens jouw gevoel goed gemonteerd is, laat dan de zaag eventjes (1- of 2 sekonden) lopen. Hierna kun je zichten of de ketting korrekt over het aandrijf tandwiel loopt en goed uitlijnd.

Sowieso: als het wéér gebeurd dat de ketting eraf loopt: probeer zelf een diagnose van een mogelijke oorzaak te bedenken vóórdat je de machine van het werk wegneemt.. Gebeurt het steeds bij dezelfde belasting? Toerental? Beweging? enz.

Suxes!
 

Klussertje

Nieuw lid
27 jun 2018
24
0
Probeer volgende zaken te kontroleren:
- Is de kettingsleuf van het zaagzwaard schoon en vrij van obstakels? (met een dunne schroevendraaier de sleuf volgen)
- Als het zaagzwaard aan de voorkant een geleidings tandwiel heeft, draait dit onbelemmerd? Past de ketting korrekt op het geleidings tandwiel?
- Als alles volgens jouw gevoel goed gemonteerd is, laat dan de zaag eventjes (1- of 2 sekonden) lopen. Hierna kun je zichten of de ketting korrekt over het aandrijf tandwiel loopt en goed uitlijnd.

Sowieso: als het wéér gebeurd dat de ketting eraf loopt: probeer zelf een diagnose van een mogelijke oorzaak te bedenken vóórdat je de machine van het werk wegneemt.. Gebeurt het steeds bij dezelfde belasting? Toerental? Beweging? enz.

Suxes!

Het zwaard heeft aan de voorkant geen geleidingstandwiel.
Bij het met een dunne schroevendraaier volgen van de gleuf in het zwaard voel ik op 1 plaats een oneffenheid op de bodem van de gleuf lijkt het, maar ik zie er niks aan. Het lijkt er op dat het zwaard niet helemaal in orde is. Zou ik er daarom verstandig aan doen om het zwaard en de ketting door nieuwe te vervangen?

Update: ik voel met de schroevendraaier op meer plaatsen enige weerstand, ruwheid.
 
Laatst bewerkt:

Klussertje

Nieuw lid
27 jun 2018
24
0
@Igor

Wat ik het aller belangrijkste vind is de vraag of ik GEVAAR loop ALS de ketting eraf loopt. Want ik durf hem nauwelijks meer aan te zetten.
 

knarfb

Actieve deelnemer
20 nov 2015
75
28
friesland
Ik heb nog nooit een blad gezien zonder geleidingswiel aan de voorkant, weer wat geleerd. Je moet je blad ook regelmatig omdraaien zodat hij gelijkmatig slijt. Loopt de ketting er ook af als je het blad hebt omgedraaid. Als de ketting goed op spanning staat kan hij er eigenlijk niet aflopen. Misschien is het wel een ketting die niet bij het blad past

gr

Frank
 

Klussertje

Nieuw lid
27 jun 2018
24
0
Ik heb nog nooit een blad gezien zonder geleidingswiel aan de voorkant, weer wat geleerd. Je moet je blad ook regelmatig omdraaien zodat hij gelijkmatig slijt. Loopt de ketting er ook af als je het blad hebt omgedraaid. Als de ketting goed op spanning staat kan hij er eigenlijk niet aflopen. Misschien is het wel een ketting die niet bij het blad past

gr

Frank

De machine is nieuw gekocht zoals die nu is, dus alle onderdelen zijn origineel.
 

Klussertje

Nieuw lid
27 jun 2018
24
0
Trouwens, is het normaal dat wanneer ik de zaagketting beetpak ik die niet of met de grootste moeite kan ronddraaien?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Hoe strak staat de ketting? Een ketting moet zo stral staan, dan als je de ketting halverwege het blad aan beide kanten uittrekt, de geleidingen van de ketting niet buiten het zaagblad mogen komen. Te strak en de ketting loopt te zwaar, en te slap, dan loopt de kerting er dus makkelijker af. Probeer eens met de kettingspanner te spelen.
Heb je de moeren waar het blad mee vastzit ook goed vastgedraaid? Die hoeven niet met volle kracht vastgezet te worden, maar stevig genoeg. Te los en het blad gaat na een paar minuten zagen verzetten, waardoor de ketting ook los komt te zitten.

En ik neem aan dat je er wel kettingolie in doet om te smeren?
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Je zegt dat dit een nieuwe kettingzaag is.
Het kan zijn dat je de nieuwe zaagketting nog in moet laten lopen.
Als ik op mijn kettingzagen een nieuwe zaagketting leg dan moet ik hem na een tijdje even aanspannen, want een nieuwe ketting zet zich een klein beetje, komt dan losser te staan.
Als jij de zaagketting goed op spanning hebt, dus niet te strak maar zeker niet te los dan zou die er niet af kunnen gaan.

gewoon proberen, ketting er op, zet hem maar aan en zaag maar wat, dan opnieuw kijken wat de kettingspanning doet
 

Klussertje

Nieuw lid
27 jun 2018
24
0
@roeliepoelie,
Wat je schrijft daar was ik van op de hoogte, want ik heb de handleiding goed gelezen en bovendien een paar instructievideo's op internet bekeken.

@Vurenhout,
De ketting liep er de eerste keer dat het gebeurde niet gelijk af, maar toen had ik hem waarschijnlijk te slap staan (gebeurde een poos geleden - ik heb de zaag nog maar heel weinig gebruikt). Ook de laatste keer dat hij eraf liep gebeurde dat niet direct.

Maar: zoals ik al eerder zei, ik wil zo graag EERST weten of het gevaarlijk is als ie eraf loopt! Voordat ik verder experimenteer.
 
Laatst bewerkt:

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Klussertje,
welke type machine heb je ? AKE30 / 35 / 40 .... of GKE xxxx

Wel eigenaardig dat er aan de voorkant van het zwaard geen wiel is...
Kun je ook het typenr van het zwaard doorgeven ? bv Bestelcode F016800241 (dit is een 35 cm zwaard)

Het aflopen is op zich niet gevaarlijk, maar voelt wel effe raar aan. Als ze breekt schiet ze van je weg (de motor trekt de ketting en dat kan dan plots niet meer en de ketting verlaat het zwaard aan de bovenkant)

Jos
 

Klussertje

Nieuw lid
27 jun 2018
24
0
@Jos,
Het type van deze elektrische kettingzaag van Bosch is AKE 30 S en op het zwaard staat: 1602317005 9c
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat ziet er, eerlijk gezegd, wel uit als een speelgoedzaagje. Wat wil je er mee zagen?

Ik heb twee elektrische kettingzagen: een Makita UC4051A voor 'klein' werk, en een Stil MSE-250 C-Q voor het zagen in groot hout.

Bij de makita is de kettingspanner een miniscuul draaiwieltje, wat verkocht wordt als 'je kunt zonder gereedschap de ketting spannen' maar ik vind het niets - de bediening is onhandig, en zo vervelend is het niet om even de kettingspanner er bij te pakken op de Stihl, waarmee je de kettingspanning toch beter kunt instellen. Bij de Makita is het vaak 'zo ver als het kan', niet 'zo ver als ik het wil'.

Toch gebruik ik als het kan, vaak de makita. Hij is handzaam en licht, de ketting is smaller dan de Stihl zodat het zagen toch minder moeite kost.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Als je toevallig in de buurt van limburg komt wil ik altijd wel even naar de zaag kijken hoor

@Jurriaan op jou stihl kan met wat
aanpassing aan het tandwiel een blad van 1.1 mm kettingsteek hoor heerlijk om fijne snedes mee te maken ;)
Ook de ketting maakt heel veel uit op mijn eerste elektra zaag had ik het gevoel dat ik echt moest duwen op de zaag voor de tanden echt in het hout grepen
even een profesionele ketting op die elektrazaag gelegd
en zaag er nu zelfs kleine planken mee uit
 
Laatst bewerkt:

Klussertje

Nieuw lid
27 jun 2018
24
0
@Jurriaan,
Ik heb hem aangeschaft voor het zwaardere snoeiwerk, tot een houtdikte van ongeveer 15 cm.
 

Igor

Actieve deelnemer
Gevaar is mijn inziens gering.. Zolang je in lijn, áchter de ketting blijft tijdens het zagen (in tegenstelling tot de zaag náást je te hanteren, wat in sommige gevallen -vooral in de tuin- moeilijk te vermijden kan zijn) kan niet veel gebeuren. Als de ketting ontspoort, dan springt hij meteen uit zijn aandrijving en opzij. Ook is het gevaar dat aan je kettingzaag iets kapot gaat tamelijk gering.

Gevaar treedt vooral op bij een kettingbreuk, hoewel ook dat in grenzen blijft als je netjes achter de machine en in lijn met de zaagsnede blijft staan.... (het risiko van kettingbreuk is in eerste instantie te wijten aan een sterk versleten ketting en/of een zéér zware kettingzaagmotor, dat komt niet echt veel voor)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.