Zaagjes voor reciprozaag

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Welke zaagbladen voor metaal zijn kwaliteit/prijs de beste voor een reciprozaag?
Ik heb laatst per ongeluk Bosch zaagjes meegenomen en die zijn zoals de meeste toebehoren van Bosch zeer matig van kwaliteit. De standtijd is bedroevend laag, de prijs behoorlijk hoog. Ik heb er ook van Makita gehad en die waren naar mijn gevoel beter. Ik heb er ook nog van Milwaukee maar die heb ik nog niet gebruikt.
Iemand specifieke ervaringen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
In mijn ervaring kan je het beste de goedkoopste aanschaffen, die je kan vinden. De standtijd blijft bedroevend. Ik weet niet wat je er voor metaal mee wil gaan zagen? Ik gebruik ze vooral om dingen weg te slopen. Voor het mooie gaat een recipro voor metaal een beetje hard. Ik heb ze van verschillende merken, maar ze zijn allemaal vrij snel tandeloos.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Het is voor constructiestaal op maat te brengen en sloopwerk.
Mooie, haakse zaagsnedes zijn inderdaad niet evident, maar het gaat vrij vlot. En wat voor mij belangrijk is, ik kan het in de werkplaats doen. Met de haakse slijper of afkortmachine in een werkplaats voor hout aan de slag gaan is een slecht idee.
Bouten en draadstangen 8.8 zijn ook uitgesloten. Dat staal is te hard.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Constructiestaal is een rekbaar begrip. Een kokertje 40 x 40 x 2 gaat prima, maar een koker 120 x 120 x 10, zou ik met de slijptol doen. Bouten en draadstangen heb ik nog nooit problemen mee gehad, die gaan moeiteloos. Spuitbus snijolie is wel aanbevolen. Voor het wat kleinere ijzer heb ik een gebruikte metaalzaagmachine gekocht. Makkelijker om maatvast te werken, goedkoper en geen herrie en stof. Voor ijzer heb je wel voor verschillende diktes, verschillende vertandingen nodig. Voor dik ijzer een te fijne vertanding gebruiken schiet niet op en een te grove vertanding voor dun materiaal, kost je tanden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.