Zaagincident

gdalfsen

Nieuw lid
1 mrt 2019
7
18
Een jaar geleden schreef ik over zaagvriendelijke nestkast ophanging. De aanleiding daarvoor was een serie nestkastjes die mijn vriendin aan het maken was. Als ik haar weer met de zaagmachine hoorde, dacht ik soms “het is niet de vraag of, maar wanneer het misgaat”. Dat soort gedachten is misschien een beetje de goden verzoeken. Op een gegeven moment, een kwartier na zo’n gedachte, kwam mijn vriendin binnen: “er is iets niet goed gegaan”. Ze bleek zich in het topje van de wijsvinger gezaagd te hebben.

Ze had een afgezaagd plankje willen pakken naast het zaagblad. Ze had niet gewacht tot het zaagblad stil stond. En er was geen heldere verlichting. Reikend naar het plankje naast het nog uitdraaiend zaagblad, raakte ze met de wijsvinger de zaag. Een rafelige snede onder de nagel.

De vinger met verband ingepakt om het bloeden te stelpen, en naar de eerste hulp van het ziekenhuis. Het was vrij druk daar en het duurde even voordat een arts het vingertopje met 9 hechtingen weer bij elkaar had gebonden. Zo’n rafelsnede geeft weinig houvast voor de hechtnaalden.

Dan krijg je een pakket verbandmiddelen mee naar huis. En dat paste niet meer in onze verbanddoos. Een goede aanleiding om eens een nieuwe verbandkist te maken. Van kersenhout. Dat we hadden nog liggen en dat vroeg om een toepassing . Een leuke uitdaging en een mooie leerschool.

De dosse gezaagde balkjes waren van een oude kersenboom die de droogte van 2018 niet had overleefd. De balkjes hadden een paar jaar aan de lucht gedroogd gelegen. Alvorens te gaan zagen heb ik eerst een ontwerp in Sketchup gemaakt voor de afmetingen.

Vanuit de balkjes eerst wat plankjes gezaagd en op 10 mm dikte gebracht. Hout is na het drogen aan de buitenlucht altijd vochtiger dan na het drogen aan de binnenlucht. Een week na het zagen van de plankjes en verblijf in de werkplaats waren waren ze allemaal krom getrokken.

Omdat ze al de gewenste dikte hadden, kon ik ze niet verder vlakken. Na een aantal slagen van weer doorzagen, rechte kant aan schaven en weer aan elkaar plakken had ik de plankjes en paneeltjes voor de verbandkist. Dan zaag je een paneeltje op maat, en dan blijkt na een paar dagen dat het toch nog weer een millimeter is gekrompen. Dus nog weer een slag van doorzagen, rechte kant aan schaven en weer aan elkaar plakken.

Uiteindelijk kwam de krimp tot stilstand en kon ik de plankjes en paneeltjes op maat zagen en de vingerlassen voor de hoekverbindingen frezen. Ik had voor het frezen van de vingerlassen al een keer eerder een freesmal voor op de freestafel gemaakt. Natuurlijk frees je dan weer een keer verkeerd, zodat ik voor de zijkanten nog een paar nieuwe plankjes moest maken. Maar met al het geleerde ging dat nu sneller.

Nadat alle onderdelen voldoende pasten, heb ik het geheel in elkaar gelijmd als gesloten box. Dat is wat Youtube zei hoe je een kistje maakt. Daarna de hoeken van de box afgerond met een afrondfrees.

Op Youtube had ik gezien dat je dan na het drogen van de lijm het deksel eraf zaagt. Elk van de vier kanten langs de zaag halen. En dan blijken de zaagsnedes toch niet volstrekt in elkaars verlengde te liggen en dat het deksel niet naadloos gaat sluiten. Ik had wellicht beter de box kunnen fixeren en de zaag in trekzaag modus er langs halen (in plaats van de zaag vastzetten en de box erlangs halen.) Maar alas, ik was te ver op weg om overnieuw te beginnen.

Dan het lakken met polyurethaan zijdeglans. Eerst geprobeerd met kwast en met roller, maar ik kreeg het niet vrij van zakkers. Na vijf keer opbrengen en weer wegschuren, overgestapt naar de verfspuit. Ook nog lastig genoeg, maar uiteindelijk gaf dat de gewenste gave laklaag.

Hieronder wat foto’s. En ja het deksel sluit niet spleetvrij.

IMG_1042_800.png IMG_1043_800.png

IMG_1047_800.png IMG_1044_800.png

Een week na het zaagincident van mijn vriendin zat ik dit te bespreken met een collega waarmee ik een onderhoudsklusje deed. We bespraken hoe gevaarlijk die cirkelzagen zijn en hoe voorzichtig je ermee moet omgaan. Misschien was dat ook de goden verzoeken. Een half uur later had ook ik zelf een beet in de vinger van de handcirkelzaag te pakken. De zaag waarmee ik 30 jaar incidentloos mee gewerkt had.

De vinger snel weer met verband ingepakt en naar de eerste hulp van het ziekenhuis om te laten hechten. Zo zaten mijn vriendin en ikzelf een paar weken met de wijsvinger in het verband. Laten we het een solidariteitsactie van mijn kant noemen. De vingers zijn redelijk uit de strijd gekomen, het had erger gekund. Hebben we er toch een mooi verbandkistje aan overgehouden en een mooi leertraject, wat zonder het zaagincident niet had bestaan.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Leuk kisje… maar lieten de YT filmpjes dan niet zien dat je na het doorzagen van de kist nog met je schaaf aan de gang moet om te zorgen dat alles wel netjes aansluit? Of hebben ze niet laten zien dat de truc is om de diepte van je zaagblad zo in te stellen dat er een klein randje blijft staan waardoor je deksel aan de kist blijft zitten tijdens het zagen en je dus rechter zaagt?

En als je in het ontwerp ervoor zorgt dat je zwaluwstaart in de deksel net wat meer ruimte heeft, je zaagt in het midden, dan vang je daar het zaagverlies ook mee op en ziet het er nog strakker uit.

En nu maar goed oppassen op die andere vingers :).
 
Laatst bewerkt:

Hirumili

Actieve deelnemer
30 sep 2014
129
18
Drachten
Een ongeluk zit vaak in een klein hoekje, ik hoop dat de verlichting bij je zaag nu wel beter is. Ik heb je verhaal over het maken van je verbandkistje gelezen en had hetzelfde gedachte als bij het maken van iets en dat het dan toch nog afwijkt dan hoe je het zelf had gedacht. Het kistje is prachtig geworden en er zit een goed verhaal bij.
bedankt voor het delen.

groet, michael
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ik heb één keer in mijn vinger gefreesd met de Lamello. Verder een paar bijna ongelukjes. De kennis die ik heb van risico's haal ik van internet. Je zou als woodworking eigenlijk databladen moeten hebben per apparaattype. Door schade en schande wijs worden met houtbewerking is veel te kostbaar. Weet iemand of er zo iets is?
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Mooi kisje goede tips voor later
Dus ik ben niet de eenege die met de wijsvinger in de zaag gezeten heeft , had wel een prutser van een hulp
Dokter om de hechting te zetten .
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
1x een draaiende frees geraakt met mijn nagel. En de oorzaak: onvoldoende afscherming in combinatie met vermoeidheid.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Er is een oplossing voor vingers tegen het blad een machine van sawstop of een ander alternatief. Zelf heb ik twee keer het blad geaaid. Het bleef beperkt tot een klein druppeltje. Ik werd er wel weer nederig van.
Dan het prachtige kistje. Ga zo door.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Dat treft. Afgelopen donderdag heb ik mijn zaagtafel aangeraakt. We waren met tweeen aan het werk, wat normaal niet voorkomt. Het ligt ook niet aan de ander, maar je let toch meer op hem en je bent niet 100% bij wat je doet. de zaag liep nog uit (geen motorrem of beschermkappen) en ik schampte het blad. Flinke snede aan de bovenkant van mijn linkerwijsvinger... ik had nog gevoel en kon hem nog bewegen dus dat wren direct twee goede dingen.
Op naar de HAP, 3 hechtingen en een vingerverband rijker...
't is onhandig maar vooral stom, en je krijgt weer meer respect voor de apparatuur. het had veel erger kunnen aflopen...
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Er is een oplossing voor vingers tegen het blad een machine van sawstop of een ander alternatief. Zelf heb ik twee keer het blad geaaid. Het bleef beperkt tot een klein druppeltje. Ik werd er wel weer nederig van.
Dan het prachtige kistje. Ga zo door.
Basiskennis van veiligheid is echt belangrijker.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
De basis van machine veiligheid is afscherming van draaiende delen. Een goede zaagkap voorkomt al voor een heel groot deel dat je het zaagblad aan kunt raken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Er is een oplossing voor vingers tegen het blad een machine van sawstop of een ander alternatief. Zelf heb ik twee keer het blad geaaid.
Ik 1 keer, nog op de middelbare school (toen je op een VWO nog gewoon tijdens de handenarbeidles met zaagtafels mocht werken). Sindsdien ALTIJD - zaag uit laten draaien voordat je weer iets met je handen doet - en NIET de zaag geforceerd proberen af te remmen met een houtje - dat gaat altijd een keer mis...
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Dit gaat wel de goed kant op vingers en zagen, en verbandtrommel,
Het even snel doen kost meestal de oorzaak van Ongelukken bij jong en oud
Bij mij is het ook meer dan 50 jaren goed gegaan tot het moment daar was ,Was best wel gevoelig ,
Dacht altijd zal mij niet overkomen, wel dus .
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Dit gaat wel de goed kant op vingers en zagen, en verbandtrommel,
Het even snel doen kost meestal de oorzaak van Ongelukken bij jong en oud
Bij mij is het ook meer dan 50 jaren goed gegaan tot het moment daar was ,Was best wel gevoelig ,
Dacht altijd zal mij niet overkomen, wel dus .
Ik ben autodidact houtbewerker zoals meerdere hier. Dan heb je het iig niet van een opleiding. Dit soort kennis goed toegankelijk zou waardevol zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Je moet je zelf aanleren, dat je zo lang er nog gereedschap draait, je er met je handen bij weg blijft. De tijdwinst valt in het niet bij de tijd die je op de eerste hulp kwijt bent. Is het hout te klein om veilig te kunnen bewerken. Maak een hulpstuk. Werk je met een losse cirkelzaag, hou hem met twee handen vast. Zaag van je af. Het is allemaal niet zo moeilijk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Je moet je zelf aanleren, dat je zo lang er nog gereedschap draait, je er met je handen bij weg blijft. De tijdwinst valt in het niet bij de tijd die je op de eerste hulp kwijt bent. Is het hout te klein om veilig te kunnen bewerken. Maak een hulpstuk. Werk je met een losse cirkelzaag, hou hem met twee handen vast. Zaag van je af. Het is allemaal niet zo moeilijk.
Vooral je opmerking over klein hout was mijn fout. Ik doe het nu niet of met een hulpstuk. Al doende leer ik.
 
Laatst bewerkt:

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Heel herkenbaar.
Ook hier heb ik in die paar jaar dat ik met houtbewerking bezig ben veel geleerd.
Het 'even snel' heb ik nu eigenlijk wel afgeleerd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.