Zaagblad voor tafelzaag

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Hallo!

Ben benieuwd of iemand mij kan adviseren mbt een zaagblad voor mijn tafelzaag (dewalt 7492). Ik zou er graag meubelpanelen mee willen zagen. Wat ik tot nu toe op het oog heb is het volgende:


Het voordeel van deze zou moeten zijn dat voorritsen niet nodig is. Ivm passtroken zagen lijkt me dit wel zo handig. Werkt dit ook goed? Zie veel verschillende opties op de website van CMT dus dacht ga eens even kijken of iemand hier mij van goed advies kan voorzien. Alvast bedankt.

Groet Niels
 

jorisvh

Post veel
Die gaat zeker mooier werk leveren dan een standaard blad met ATB vertanding.
Specifiek voor gemelamineerde spaanplaat zou ik gaan voor een zaagblad met minstens 60 tanden en FFT vertanding, bvb:
maar haal hem hier voor 90€ ipv 132€.
Werkt dit ook goed?
als je zaag scherp is en als je goeie kwaliteit spaanplaat hebt werkt dit redelijk goed.
als de melamine laag niet goed ondersteund wordt door de spaanplaat gaat dat alsnog uitbreken.
je bovenkant, waar de zaag in het materiaal gaat, zal het beste resultaat hebben. markeer die en gebruik die aan de zichtbare kant.
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Die gaat zeker mooier werk leveren dan een standaard blad met ATB vertanding.
Specifiek voor gemelamineerde spaanplaat zou ik gaan voor een zaagblad met minstens 60 tanden en FFT vertanding, bvb:
maar haal hem hier voor 90€ ipv 132€.

als je zaag scherp is en als je goeie kwaliteit spaanplaat hebt werkt dit redelijk goed.
als de melamine laag niet goed ondersteund wordt door de spaanplaat gaat dat alsnog uitbreken.
je bovenkant, waar de zaag in het materiaal gaat, zal het beste resultaat hebben. markeer die en gebruik die aan de zichtbare kant.
Super bedankt Joris! Die gaat zeker in mijn mandje. Ik zal zelf eens gaan zoeken of ze die ook hebben voor mijn invalzaag (dsp600) want daar heb ik nu het industrial blad van Ecotools van, wat prima is, maar kan ook zeker beter. Moet alleen een blad hebben wat dun genoeg is ivm de accu zaag en lijkt me ook niet ideaal om verschillende dikten zaagbladen/sneden voor een zaag te hebben die op een lineaal geplaatst wordt. Ik zal eens gaan zoeken!

Fijn om te horen dat het redelijk goed werkt. Qua veiligheid is het natuurlijk goed om je zaagblad maar een tand door het materiaal te laten komen. Neem aan dat deze bladen ook zo ontworpen zijn dat de tandhoek daarop geoptimaliseerd is? Heb namelijk op YT wel eens gezien dat ze een zaagblad hoger zetten om minder 'chipout' te krijgen, maar dat moet dan hier niet nodig zijn neem ik aan?
 
Laatst bewerkt:

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
Voor je invalzaag kan je eens voor deze van kijken, dit is de 160mm, maar bestaat ook als 165mm.

CMT 281.161.56H​

Bijkomend vraag van mij voor de tafelzaag: helpt een zero clearence insert? Heb dit eens gedaan met wat tape en het standaard 48T blad en had wel een positief effect bij goedkope multiplex.
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Voor je invalzaag kan je eens voor deze van kijken, dit is de 160mm, maar bestaat ook als 165mm.

CMT 281.161.56H​

Bijkomend vraag van mij voor de tafelzaag: helpt een zero clearence insert? Heb dit eens gedaan met wat tape en het standaard 48T blad en had wel een positief effect bij goedkope multiplex.
Bedankt wim. Ga ik naar kijken. Zero clearance heb ik wel eens gemaakt voor m'n tafelzaag. Zal waarschijnlijk zeker helpen voor chipout aan de onderkant maar voor de toepassing waarvoor ik het nu wil gebruiken maakt die onderkant me niet zoveel uit eigenlijk. Maar zeker goed om die zero clearance te gebruiken als het wel uitmaakt.

Gaat mij bijvoorbeeld om het zagen van pasplinten bij een kast op maat. Die schrijf je aan de muur af en zaag je dan met de zichtzijde naar boven op de tafelzaag. Die kan je niet spiegelen dus de onderzijde kan ik niet als zichtzijde gebruiken. Zoals dit uit een filmpje op YT.

Screenshot_20240115_093253_YouTube.jpg
 

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Voor je invalzaag kan je eens voor deze van kijken, dit is de 160mm, maar bestaat ook als 165mm.

CMT 281.161.56H​

Bijkomend vraag van mij voor de tafelzaag: helpt een zero clearence insert? Heb dit eens gedaan met wat tape en het standaard 48T blad en had wel een positief effect bij goedkope multiplex.
Die 165mm is dan de 281.166.56H

Lijkt inderdaad een mooi blad. Zie wel dat deze een negatieve vertanding heeft (-3 graden). Andere melamine bladen hebben juist een positieve vertanding. Kan iemand mij vertellen waar dit verschil m in zit? Heeft dat te maken met dat dit voor een invalzaag en de andere voor een tafelzaag is?
 

jorisvh

Post veel
Fijn om te horen dat het redelijk goed werkt. Qua veiligheid is het natuurlijk goed om je zaagblad maar een tand door het materiaal te laten komen. Neem aan dat deze bladen ook zo ontworpen zijn dat de tandhoek daarop geoptimaliseerd is? Heb namelijk op YT wel eens gezien dat ze een zaagblad hoger zetten om minder 'chipout' te krijgen, maar dat moet dan hier niet nodig zijn neem ik aan?
de hoek waaronder de tand in het materiaal hapt is wat telt en die is een samenspel van de tandhoek en de hoogte van het zaagblad. als je een geschikt zaagblad hebt kan je (of beter gezegd moet je) met de normale zaaghoogte werken en hoef je het blad niet extra hoog te draaien.

CMT zegt zelf ook dat het blad een tandhoogte boven het materiaal hoort te zitten en dat je voor fijn werk 5-6 tanden in het materiaal moet hebben.
1705330884997.png
 

egg72

Actieve deelnemer
23 aug 2019
53
8
Kruibeke
Heb dezelfde zaag als u, maar de originele zaagbladen direct vervangen door betere. Heb een 48t van Spoo voor afkorten maar voor plaatwerk zoals met fineer of melamine heb ik een cmt 48t met negatieve hoek (negative rake), welke fantastisch resultaat levert: geen tearout en bij melanie bijna geen beschadigingen, zaag wordt door deze hoek wel sneller bot.
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
de hoek waaronder de tand in het materiaal hapt is wat telt en die is een samenspel van de tandhoek en de hoogte van het zaagblad. als je een geschikt zaagblad hebt kan je (of beter gezegd moet je) met de normale zaaghoogte werken en hoef je het blad niet extra hoog te draaien.

CMT zegt zelf ook dat het blad een tandhoogte boven het materiaal hoort te zitten en dat je voor fijn werk 5-6 tanden in het materiaal moet hebben.
Bekijk bijlage 139921
Top! Merci 🙌
 

pw64

Nieuw lid
9 jan 2024
24
1
Apeldoorn
niet alleen zaagblad is belangrijk maar zeer zeker ook toerental. Ik zaag alles nu met een hoog toerental (mdf plinten en afwerklijsten en dan bijna geen uitbraak en een goedkoob blad van Ecotools).
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.