Zaagblad Slijpmachine

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
nee snap ik toch maar we praten hier toch ook over heen andere machines dan de prof industrie.

Wim, heb je weleens een zaagblad geprobeerd die op zo'n machine is geslepen? Getest?
Ik zou graag je argumenten horen waar je het resultaat van de machines waar jij over praat en over de machines waar ik het over heb uit opmaakt.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Heb ooit een gude stofzuiger gekocht..........was niet duur, maar kon ook niet worden gebruikt als stofzuiger......

cas
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Op zo machine slijpen is leuk voor je eigen. Maar als je er voor andere mee wil gaan slijpen dan moet je opzoek naar een betere kwaliteit.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
P.S. Gude of te wel guede.com (http://www.guede.com/cgi-bin/twinklecom.cgi?lang=0&contentidx=0¶m=PAGE&tid=8000)

is geen chinees merk maar duitse fabrikaat.

Guede is een Duitse importeur die zelf helemaal niets maakt, hun website lijkt opzettelijk onduidelijk daarover, ze hebben het heel kort over China, maar geven een voorbeeld van een bedrijf in Slovakije dat onder andere voor hun machines maakt. Als dat je beste voorbeeld is dan moet je niet vragen naar de rest!
Het is dus een supermarkt merk die wegwerp machines verkopen.

Ik heb mijn zaagbladen een paar keer laten slijpen bij iemand die in zijn garage een bedrijfje had opgericht om die te steunen, die had dan wel oude gietijzeren machines maar ik had de indruk dat het niet zo goed sneed als ervoor. Dus ben ik weer naar een pro gegaan. Er zit dus meer achter dan goeie machines, het is een vak apart.

Zo'n goedkope slijpmachine is misschien goed om tussen twee echte beurten je zagen wat op te frissen. Maar ik zou de mijne niet brengen naar iemand met een slijpmachine van €150 om een paar euros uit te sparen!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ik heb geen ervaring met deze machine. Maar wel heel veel ervaring met soortgelijke machines. Zelf met de prof machines zijn er best veel mensen die zeggen dat de standtijd van een nieuw xaagblad veel langer is dan van het nageslepen blad. Van slijpen bij Leitz heb ik gehoort dat dit probleem veel minder is. Ik had diverse klanten die een dertig tot veertig bladen per jaar verbruikten. Het is een kwestie van rekenen. Zelf laat ik wel mijn bladen slijpen. Ook ik heb het idee dat ze eerder bot zijn dan nieuwe. Maar dit is een subjectieve mening. Bij Handmatig slijpen krijg je volgens mij altijd verschillen. Probeer het gerust uit en schrijf een revieuw. Maar ik geloof niet dat je nauwkeurigheid en snelheid voor die prijs kan krijgen.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Als ik deze machines vergelijk met wat mijn slijpadres (Penninga in Bedum) heeft staan dan geloof ik niet dat hier veel goeds van zal komen. Daar komt nog bij dat, zoals BenchWorks ook al schrijft, het niet alleen op de machines aankomt; de bediener moet er veel gevoel voor hebben. Mijn geslepen bladen (1 keer Leitz, de rest Penninga) zijn bijzonder scherp en hebben een lange standtijd, dus voor mijn gevoel kan het wel uit om ze te laten slijpen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Als ik het eerste filpmje zo zie is het een aardig stukje wek om de machine in te stellen.
Bij de tweede vraag ik me af, slijp je wel nauwkeurig het zelfde van elke tand af?

Heb het ook eens bij een goedkope slijper geprobeerd, met als resultaat dat het blad niet rond meer was, en zaagde verschrikkelijk.
Doe mij dan dan maar slijpservice van Leitz.

Mocht je zakelijk zoveel bladen gebruiken dan zijn deze kosten toch van van je winst af te trekken als onkosten?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.