Zaagblad niet in lijn met spouwmes

melvenema

Nieuw lid
5 sep 2021
10
1
Langbroek
Dag fijne mede-forumleden.

Ik ben zeer recent overgestapt van een Makita MLT100 zaagtafel naar een DeWalt DWE7485.

Ik ben over het algemeen meer dan tevreden over de DeWalt, alleen is er echter één dingetje wat mij is opgevallen.

Laatst heb ik op verzoek van een kennis wat laminaat in de lengte gezaagd en daarbij bemerkte ik bij het doorvoeren van het hout dat dit begint te knellen bij het spouwmes. Op het moment dat het hout daar langs gaat, lijkt de ruimte tussen het spouwmes en de langsgeleider smaller te zijn dan die tussen het zaagblad en de langsgeleider. Hierdoor moet ik fors wat kracht uitoefenen op het hout, wat ik niet heb ervaren bij de Makita.

Na onderzoek bleek dat mijn spouwmes dus niet in een lijn staat met mijn zaagblad. Het is mij bij de Makita nooit opgevallen, maar daar was de langsgeleider niet aan de achterzijde van de zaagtafel bevestigd waardoor er enige speling op zat. Bij de DeWalt is dat wel het geval, waardoor deze langsgeleider dus niet “mee geeft”.

Het verschil is ongeveer 2mm. Is dit iets wat normaal is en herkenbaar is bij de DeWalt, of hoort dat gewoon in één rechte lijn te staan?

Ik heb voor de duidelijkheid wat foto’s toegevoegd.

Dank alvast voor jullie reacties!
 

Bijlagen

  • F6DDAA03-EACE-4D66-A8BE-ACC10C56EF0A.jpeg
    F6DDAA03-EACE-4D66-A8BE-ACC10C56EF0A.jpeg
    69,2 KB · Weergaven: 80
  • FAB305F7-3A1A-4183-BB98-C17C2BA4EDAC.jpeg
    FAB305F7-3A1A-4183-BB98-C17C2BA4EDAC.jpeg
    67,4 KB · Weergaven: 80
  • 602D4172-7F3E-4588-8B66-9560DC77C5BE.jpeg
    602D4172-7F3E-4588-8B66-9560DC77C5BE.jpeg
    60,4 KB · Weergaven: 81

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
583
136
Spouwmes kun je afstellen, zie hiervoor de handleiding.
Staat inderdaad ook ver van je blad: ofwel je hebt een klein blad ofwel spouwmes is niet goed bevestigd (ook handleiding)
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
149
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Spouwmes staat inderdaad niet goed: te ver van het blad af. Mag maximaal een millimeter of 8 zijn (liefst nog wat minder). Bij mijn Dewalt zaten er metalen plaatjes bij het spouwblad om de uitlijning goed te krijgen, maar dat was een oudere versie.
 

jorisvh

Post veel
het spouwmes moet zeker in 1 lijn met het zaagblad te staan en kan je ongetwijfeld stellen.
het moet ook een fractie dunner te zijn dan de breedte van de zaagsnede.
het zaagblad op de foto lijkt overigens eerder geschikt om massief te schulpen dan om laminaat te zagen.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.278
171
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Weet je zeker dat je spouwmes er goed inzit? als het namelijk een zaagblad van 250 diameter is dan staat hij normaal vlak bij de zaag en zeker niet zo raar scheef, het lijkt er echt op dattie er niet goed ingestoken zit.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.140
529
Moordrecht
image-1.png


Zo hoort een spouwmes geïnstalleerd te zijn. De 7485 heeft een blad van 210 mm, ik neem aan dat de goede maat blad erin zit?
 

Enatii

Nieuw lid
2 feb 2021
16
26
Sint Jansklooster
Ik heb dezelfde zaag staan en als ik naar de foto kijk zit het spouwmes niet goed, zoals fantic ook al zei. Onder het blad aan de achterkant zit een schroef die je met de hand los kan draaien en iets uit trekken als die los zit. Daarmee kan je het spouwmes goed vast zetten, die hoort veel dichter bij het blad te zitten dan op de foto zit.
 

melvenema

Nieuw lid
5 sep 2021
10
1
Langbroek
Dag allen,

Om even een terugkoppeling te geven n.a.v. jullie reacties, waarvoor dank. Het heeft enige tijd op zich laten wachten i.v.m. vakantie ed.

Het spouwmes zat er inderdaad niet “diep” genoeg in. Inmiddels staat deze op de juiste wijze in de houder waardoor de ruimte tussen het mes en het zaagblad gelijk is.

Verder is het mij niet gelukt om het probleem met het knellen op te lossen. Ik heb het mes in lijn gezet met het zaagblad, maar dat heeft het probleem niet verholpen. Na het meten van het spouwmes en de tanden van het zaagblad, werd duidelijk dat het spouwmes 1mm dikker is dan de tanden op het bijgeleverde zaagblad.

Hierop heb ik bij Ecotools een nieuw zaagblad besteld, welke enkele mm breder is dat het spouwmes. Hiermee is het vastlopen of het knellen bij het doorvoeren van hout verleden tijd.

Wellicht heb ik toch met het originele blad niet de juiste instellingen gehad, aangezien er anders wel meer klachten over te vinden waren.

Voor mij is mijn probleem inmiddels opgelost en zaagt hij als een zonnetje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joepbisschops

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
911
765
Nootdorp
Dank voor de terugkoppeling. Ik heb dezelfde machine en bij mij is er ook iets druk bij het spouwmes. Het zaagblad is origineel van de fabriek. Ik zal eens checken wat bij mij het probleem is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.