zaag leren slijpen met de hand

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
Hallo Houtmak(k)ers,

Ik ben opzoek naar iemand in de buurt van Nijmegen die mij kan en wil begeleiden met het leren van het vijlen van een handzaag.
Uiteraard zijn er uren aan youtube filmpjes gekeken en div boeken bekeken maar iemand met enige ervaring die de tips en tricks weet is toch onmisbaar.
Mocht je iemand kennen of ben je zelf (des,-)kundig dan hoor ik het graag.

mvg
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Het is makkelijker als je denkt: koop een oude verroeste schulpzaag om op te oefenen, en vijl deze gewoon eens. Een afkortzaag is iets lastiger, maar ook dat is alleen een kwestie van de hoek goed aanhouden en om en om werken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het is makkelijker als je denkt: koop een oude verroeste schulpzaag om op te oefenen, en vijl deze gewoon eens. Een afkortzaag is iets lastiger, maar ook dat is alleen een kwestie van de hoek goed aanhouden en om en om werken.
Is het niet omgekeerd? Een afkortzaag moet je toch enkel haaks op het blad vijlen en een schulpzaag onder hoek.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Nee, een schulpzaag wordt onder 90 graden gevijld. Als je tanden niet te grof zijn kun je daar overigens ook goed mee afkorten. Een afkortzaag wordt onder een hoek gevijld, de vijl "kruist" daarbij vandaar "Crosscut".
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
Het is makkelijker als je denkt: koop een oude verroeste schulpzaag om op te oefenen, en vijl deze gewoon eens. Een afkortzaag is iets lastiger, maar ook dat is alleen een kwestie van de hoek goed aanhouden en om en om werken.
al in het plan opgenomen, nog steeds "les" gewenst...
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Creatief bedacht maar de term crosscut gaat toch zeker over de stand van de zaag ten opzichte van de houtvezels, niet over hoe je de vijl op de tanden zet tijdens het aanscherpen van het zaagblad...
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Zolang je de schulpzaag maar niet op die manier gaat vijlen cq. mishandelen vind ik alles best, als je het ezelsbruggetje maar onthoud.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
En toen er nog veel zachtboard werd verwerkt kon je ook nog een zaag " dubbel schuin " vijlen waardoor de standpunt nog spitser wordt en meer snijdt door het zachtere materiaal. Zo'n vertanding houdt het met andere houtsoorten minder lang vol maar is dan ook specifiek voor zachter materiaal bedoeld.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Op de technische school heb ik alleen de theorie gehad maar ik heb een zaagvijlhulpset gekocht en met oefenen de kunst aangeleerd. Het setje heeft een instelbare hoek en een paar wieltjes waar de vijl doorheen past, de stand van de vijl voor het meer of minder op stoot vijlen moet wel zelf in de gaten gehouden worden.
Bij een heel fijne vertanding zoals een kapzaag vijl ik op 90graden haaks op het zaagblad.
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
264
154
Nijmegen
Ik woon in de buurt van Nijmegen (Wijchen) en ik heb onlangs 2 schulpzagen gevijld. Maar ik zal niet zeggen dat ik daarmee ook als kundig bestempeld kan worden :D
 
  • Leuk
Waarderingen: nelus

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Vandaag hoorde ik iets in een gereedschapswinkel wat ik niet voor mogelijk had gehouden. Ik wilde een zaagvijl kopen maar die hadden ze niet, het verhaal was dat een nieuwe zaag minder kost dan het scherp maken van de gebruikte. En dat in een winkel die in de regio bekend staat als dat ze alles hebben.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
Vandaag hoorde ik iets in een gereedschapswinkel wat ik niet voor mogelijk had gehouden. Ik wilde een zaagvijl kopen maar die hadden ze niet, het verhaal was dat een nieuwe zaag minder kost dan het scherp maken van de gebruikte. En dat in een winkel die in de regio bekend staat als dat ze alles hebben.
Dan hebben ze geen bad axe zaagjes denk ik
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Vandaag hoorde ik iets in een gereedschapswinkel wat ik niet voor mogelijk had gehouden. Ik wilde een zaagvijl kopen maar die hadden ze niet, het verhaal was dat een nieuwe zaag minder kost dan het scherp maken van de gebruikte. En dat in een winkel die in de regio bekend staat als dat ze alles hebben.
Je kan wel alles hebben als zaak maar verkopen is toch belangrijker. Wij hadden vroeger 3 mtr wand met vijlen en van alles ook nog volle dozen. Rond 2009 was daar nog een mtr laag van over en losse vijlen bestelden we niet meer. Wel voor de ketting zaag.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Dus elke timmerman/hobbyist kan zijn oude zaag met her slijpbaare tanden weg doen of voor wat anders gebruiken , goed veilen kost tijd en die tijd gunnen veel mensen zichzelf niet ,
Mijn leeraar zij als de zaag goed geveild en gezet is kan je een speld over de zaag tanden laten glijden.
Helaas is mij dat nog nooit gelukt, krijg de zaag wel scherp maar mijn vader kreeg hem echt scherp.
Die heele goedkope weg gooi zagen is ook echt rommel goed voor even een nood geval
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.