Ytong blokken bekleden met hout

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.190
883
Ulvenhout
In onze bijkeuken staat de uitstort gootsteen op een paar ytong blokken. Dit ziet er niet fraai uit en ik heb het plan opgevat om deze blokken te bekleden met dunne panelen eik. Deze wil ik zwart beitsen om het te laten matchen met de eiken kasten in de bijkeuken.
Mijn plan was om panelen te maken van ongeveer 42 bij 31 cm en 9mm dik. Deze wil ik dan met een lijm op de blokken plakken. Ik zie op YouTube dat dit vaker gebeurt, maar dan met wat dikker hout.

Maar hoeveel kans krijg ik op kromtrekken? Het hout is van een erg oud tafelblad en absoluut droog. Het paneel wordt opgebouwd uit 4 stroken van ongeveer 9cm breed, sommige delen zijn kwartiers maar er zitten ook een paar dosse stroken tussen.
Ik wil het paneel max 9mm dik maken zodat het niet over de plint valt.


20220428_085213.jpg20220428_085225.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.772
2.608
Gaanderen
Tec 7 is een uitstekende lijmkit. Of je deze kwaliteit nodig hebt voor een paar plankjes op gasbeton te plakken vraag ik me af. Ik zou gewoon een goedkope lijmkit nemen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
909
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Interessante technologie. Maar of ik nou mijn PVAc lijmen ga vervangen door dit soort MS-polymeren? Denket niet... Overigens is de claim van Tec7 dat het GEEN silicone is chemisch gezien een beetje jokken...
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Knuppel in het hoenderhok, maar kun je de Ytong blokken niet beter weghalen? Als je het nu gaat bekleden met eiken dan kom je voorbij de zijkant van je uitstort. Ik denk dat demonteren redelijk makkelijk gaat en je kunt vooraf al een kastje of poten op maat maken die je er vervolgens weer onder monteert.

Afhankelijk van je ontwerp van het onderstel, kun je ook je uitstort tijdelijk ondersteunen zodat je niet alles hoeft te demonteren.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.190
883
Ulvenhout
Nee dat ga ik niet doen. Die uitstort is er 1 uit de jaren 60 en weegt enorm veel. Daarnaast is de vloer om de blokken heen gelegd, in visgraat. Onder de bak zit de afvoer, die je dan weer weg mag werken in je gemaakte kastje waardoor je aan het einde van de rit weinig effectieve ruimte over houdt.

Als ik erg ruim buiten de zijkanten uitkom dan werk ik ook de bovenzijde af met een eiken strook op maat. En anders dicht ik de dunne kier af met transparante kit.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Eerlijk gezegd zou ik die ytong plamuren en mee schilderen. Om een houten bekleding mooi af te werken, hadden de blokken wat dichter samen moeten staan en de voorkant wat terugvallen. Dan kwam het hout onder de bak en kon je die aansluiting netjes afwerken. Nu gaat het hout langs de bak uitkomen. Dat gaat niet mooi ogen en moeilijk netjes af te werken zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan en Marijn
J

j1eke

Guest
Eerlijk gezegd zou ik die ytong plamuren en mee schilderen. Om een houten bekleding mooi af te werken, hadden de blokken wat dichter samen moeten staan en de voorkant wat terugvallen. Dan kwam het hout onder de bak en kon je die aansluiting netjes afwerken. Nu gaat het hout langs de bak uitkomen. Dat gaat niet mooi ogen en moeilijk netjes af te werken zijn.
Of je benadrukt het rustieke juist en maakt ook een strip hout langs de voorzijde en evt de zijkanten, onder de gootsteen, zodat het een soort krukje of tafeltje lijkt.
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
398
115
Zuidoost Brabant
Knuppel in het hoenderhok, maar kun je de Ytong blokken niet beter weghalen? Als je het nu gaat bekleden met eiken dan kom je voorbij de zijkant van je uitstort. Ik denk dat demonteren redelijk makkelijk gaat en je kunt vooraf al een kastje of poten op maat maken die je er vervolgens weer onder monteert.

Afhankelijk van je ontwerp van het onderstel, kun je ook je uitstort tijdelijk ondersteunen zodat je niet alles hoeft te demonteren.
Of de blokken vervangen door bijvoorbeeld massief eiken blokken met dezelfde afmetingen , kun je de randen vanaf de plint omhoog nog afronden om te matchen met de ronding van de bak...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.