Yorkshire grit en Hampshire Sheen

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Afgelopen weekend in Harrogate in Engeland met de beide heren van Yorkshire Grit en Hampshire Sheen gesproken. De één maakt de schuurpasta en de ander maakt de "sheen", de afwerklaag die over de Yorkshire grit heen kan. Het gesprek eindigde positief. Ik mag het verkopen in Nederland! Dat vhttps://dehoutdraaierij.nl/product-categorie/zoeken-op-merk/hampshire-sheen/ind ik uiteraard superleuk!
Hier vind je de producten:

https://dehoutdraaierij.nl/product-categorie/zoeken-op-merk/hampshire-sheen/

Ik moet de teksten nog schrijven bij de Hampshire Sheen producten maar dat zal niet al te lang meer duren...

screenshot-dehoutdraaierij.nl 2017-11-22 19-55-56-585.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Is er een verschil in gebruik tussen dit systeem en het Shellawax - EEE ultrashine systeem? Voor- en nadelen?

groeten

Ornament
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Naar mijn beste weten is het gebruik ongeveer het zelfde maar heeft EEE en iets hogere glansgraad, maar ik kan het mis hebben
Ik weet wél dat hij er heeeeeeeeeeeel veel heeft staan (zal wel iets te maken hebben met de kwaliteit, anders neem je niet zoveel op voorraad)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Zou dit eigenlijk graag vernemen door iemand die er ervaring mee heeft en de nuances kan vertellen.

Groeten

Ornament
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Ornament,

De belangrijkste verschillen tussen EEE Ultrashine en Yorkshire grit:
1 in EEE zitten oplosmiddelen in Yorkshire grit niet
2 EEE ultrashine geeft een hogere glans aan het oppervlak (je kan ermee beginnen nadat je minimaal tot korrel 400 hebt geschuurd)
3 Yorkshire grit kan je al toepassen vanaf korrel 240 ( maar het uiteindelijke resultaat is dus ook iets minder hoog glanzend)
4 In het gebruik merk je dat yorkshire grit echt schuurt (dat voel en hoor je) bij EEE voel en hoor ik dat niet.
5 de prijs. Yorkshire is goedkoper dan EEE.

Misschien heeft Nico Oosthoek nog relevante toevoegingen?

oh, ik zie nu dat Nico en ik tegelijk gereageerd hebben... :)
 
IK kan nu alleen toevoegen dat de glans van EEE onbelangrijk is. Je moet er altijd een ander medium overheen doen welke de glans gaat bepalen. Beide producten moeten de laatste krasjes uit het hout halen.Daar is het voor. En na jaren gebruik weet ik nu dat EEE dat niet goed doet. (Ik heb het nu over puur op hout gebruiken en niet over polijsten op pennen)
Wordt vervolgd.:)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Kan het zijn dat EEE (min of meer) gewoon een fijnere schuurpasta is, daarom ervaar je minder het schuurgevoel én haal je minder die laatste krasjes er uit (vergelijkbaar dat je gelijk met korrel 400 gaat schuren zonder de voorgaande stappen, dan haal je de fijne krasjes er wel uit maar niet de diepere)

Dat zou dan ook het verschil in glans verklaren

Hoe is de opname van een afwerking na beide producten
Kan je daar nog een olie overheen zetten, en word die goed opgenomen ?
 
Vandaag een test gedaan met EEE shine en Yorkshire grit.

ft1.jpg

Een balkje mahonie rondgedraaid met de platte beitel, ø35mm

ft2.jpg

Links geschuurd tot P400 en rechts tot P240 en behandeld met sanding sealer.

ft3.jpg

Links geschuurd met EEE shine en rechts met Yorkshire grit.
Weinig verschil maar met Yorkshire grit werkt sneller.

ft4.jpg

Beide delen behandeld met fiction Polish.
De glans rechts is iets hoger, er zijn bij beide geen krasjes zichtbaar.

ft6.jpg

Nog een test met taxus ø60mm


Links geschuurd tot P320, sanding sealer, EEE shine en fiction polish.
Midden geschuurd tot P600, sanding sealer, sturen met P600 en fiction polish
Rechts geschuurd tot P320, sanding sealer, Yorkshire grit en fiction polish.
De gebruikte sanding sealer en friction polish is op basis van shellac.

ft7.jpg

Mijn conclusie is dat beide producten goed werken maar Yorkshire grit werkt iets sneller en is goedkoper.
Bij een zachtere meer poreuze houtsoort zou ik voor Yorkshire grit kiezen omdat het de porieen beter vult.
Voor een hardere houtsoort maakt het niets uit.

Nu gaat er nog een test met schalen volgen indien interesse maak ik daar ook wat foto's van
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank je, Nico!

dat is een degelijk, uitgebreid verslag. Zeker ook interesse voor de toepassing op schalen.

Uit nieuwsgierigheid: welke friction polish gebruik je?

groeten,
Ornament
 
P

Pel

Guest
Bedankt voor de test Nico, ik zie af en toe door de bomen het bos niet meer tussen al die producten, afwerken met houtdraaien is door de snelheid weer heel iets anders als met het houtsnijden.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.