Xtool d1 20W hobbylaser voorbeeld in rvs

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
De berichten over graveren in het blog van Wilco Flier, kapen een beetje het onderwerp.
lees hier: Blog: Flier gereedschappen

Dus hier nog een voorbeeldje wat een eenvoudige hobby laser kan op een RVS plaatje. Plaatje is ruw, niet voorbewerkt en het logo is op 25x25 mm gebrand. Met de foto ook nog vergroot doet het niet helemaal recht aan hoe het er in werkelijkheid uitziet. Lasertijd bijna 4 minuten.

jaap

IMG_0188.jpeg
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Mijn laser is ook 20w optisch, maar volgens mij krijgt ie dat niet voor elkaar.
Dat was vlakgraveren, neem ik aan? 100% vermogen?
Welke snelheid had je gebruikt?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Leuk ik hoorde gisteren dat mijn dochter moet uit zoeken hoe je gaatjes met een laser moet boren in metaal? Project voor 1 1/2 jaar. Verschil tussen recht en onder een hoek. Als je dieper moet dan slaat de damp voor een deel neer hoger in het gat. Over hoe klein en wat diep is geen idee. Is voor een chipmachine voor asml. Nee niet de nieuwste maar voor een ouder model. Wat ik niet wist is dat de laser zorgt dat het metaal van vast naar gas gaat. Het word dus niet eerst vloeibaar. (heb ik van horen zeggen)
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Het kan voor minder, mijn Sculpfun S30 Pro Max was ongeveer 950 euro. Zie ervaringen in ander topic.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Zelfde optische vermogen, dus eens proberen of die het met lagere snelheden wel lukt. Het is wel even zoeken naar de juiste instellingen met lasersnijden. Er zijn zo veel verschillende materialen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
De xtool zijn op de eigen website ook erg duur. Die zijn bijvoorbeeld via Amazon veel goedkoper, hoe bijzonder ook.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Als dat andersom zou zijn, dan zou Amazon "F-you" zeggen en zouden ze van xtool een hoop omzet mislopen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Jaap,

Dat ziet er goed uit!

Is het deze machine? Link Bijna € 2500 zo te zien :unsure: Hoe houd zo'n apparaat zich als het langere tijd achter elkaar aan staat?
Dat zijn 2 apparaten, de D1 met het x-y frame, die ook heb. En de F1 die maar beperkt bereik heeft en met een spiegel werkt, voor jou werk zeer geschikt. Zitten 2 lasers in zodat je heel veel materialen kunt laser graveren. De D1 kan ook een beetje snijden, zeker met lucht ondersteuning. Niet in metaal, maar prima in plexiglas, hout, papier, fineer etc.

jaap
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wat ik niet wist is dat de laser zorgt dat het metaal van vast naar gas gaat. Het word dus niet eerst vloeibaar. (heb ik van horen zeggen)
Sublimatie. Doet ijs ook - ijs heeft een goed meetbare dampspanning - zeker tot -50 of zo. En jodium - paarse damp boven de jodiumkristallen. Als je het met een laser, of andere directe hittebron doet om materiaal te verwijderen wordt het (denk ik) ablatie genoemd. Ook medisch - google op laserablatie. En het hitteschild van de Apollocapsules (voor re-entry) werkte ook op basis van ablatie (de hitte die gegenereerd wordt door de wrijving bij re-entry wordt afgevoerd doordat die hitte materiaal verdampt dat dan verdwijnt - en de gegenereerde hitte meeneemt...)
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.