www.hobbyhoutbewerking.nl online

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
En als je de ideale combinatie wilt hebben: BBEdit op de Mac. Die combi gebruik ik al sinds.... hmmm... de vroegste update die ik kan vinden is uit 1995. :)

Edit: even nagevraagd bij Bare Bones en het was dus versie 3.0, 1994.

Arthur
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Nog beter, het láten doen door pro's. :p Ik laat op dit moment een pagina bouwen door een kennis, die heeft meer kennis en programma's dan ik kan inhalen.. 10 werkstukken verkopen en je hebt de kosten eruit.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
erg leuke nieuwe wending. ik ben helemaal niet thuis in de wereld van website bouwen en onderhouden. het is zeker iets wat tegenwoordig van enorm belang is. maak je spullen die je wilt verkopen? een website is iets waar je dan bijna niet meer zonder kan.

Ik heb zelf ook wel eens het idee dat ik een eigen website wil met mijn hobby-activiteiten maar ik zie door de bomen het bos echt niet meer. Ik volg deze berichten dan ook met veel interesse.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Je kan een website zo simpel of ingewikkeld maken als je zelf wilt. Aan het ene uiterste heb je hosting providers zoals starthosting.nl die je sjablonen bieden waar je zelf tekst en plaatjes in kunt plaatsen. Daar moet je dan nog wel een structuur in aanbrengen, maar met de "achterkant" van websites hoef je dan niet echt in aanraking te komen.

Aan het andere uiterste kan je je eigen webserver neerzetten en helemaal los gaan met coderen. Maar dat doe je alleen als het óf je werk is, óf je het leuk vindt om te doen.

Programma's als DreamWeaver, FrontPage, iWeb zitten er een beetje tussenin. Je moet zelf meer van de opmaak bepalen, je hebt iets meer vrijheid (bij DreamWeaver dan weer meer dan bij iWeb) en je moet een heel klein beetje meer weten wat je doet. Maar met iWeb kan je best leuke sites maken, en het werkt makkelijk en begrijpelijk.

Voor een eigen webwinkel heb je twee keuzes: je doet de betaling offline (dus niet direct via de website), of je maakt gebruik van een intermediair zoals PayPal, Amazon etc. Het is héél makkelijk om een beveiligingslek in een website te creëren dus ga absoluut niet proberen een eigen webwinkel te bouwen als je niet exact weet wat je aan het doen bent.

Dus mogelijkheden zat! Wat bijvoorbeeld handig kan werken is een website met voorbeelden van je werk, gekoppeld aan verkoop via Marktplaats. Het vergt enige inspanning om te zorgen dat wat er op je site staat klopt met wat er op Marktplaats staat, maar je hebt voor kleinere aantallen wel een goedkoop en veilig platform voor je verkopen.

Arthur
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Jesse zei:
Welk programma is A.... :D
iWeb. Dat draait op een Mac. Voordeel: net als alles van Apple werkt het intuïtief en levert het mooie resultaten. Nadeel, en dat hebben alle iApps: als je wilt afwijken van de ingebouwd stramiens, dan heb je een uitdaging. Je moet dan zelf een stramien bouwen of hopen dat iemand anders al iets gemaakt heeft wat je wil gebruiken.

Die site van Paul ziet er trouwens ook wel aardig uit. Veel extra modules, waaronder een webwinkel. Da's ook de moeite van het bekijken waard!

Arthur
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Mijn ervaringen.
Heb mijn houtwebsite (mijnhoutweb.naar.info) gemaakt met behulp van een
simple programma van Data Becker. Stond op een CD in een boek over "Websites bouwen voor senioren" (in de biblotheek). Als je meer dan "rechtuit" wilt moet je toch in de code duiken.
Tja en dat is dan moeilijk als HTML "chinees" voor je is.

Ben nu bezig met een 40-lessen cursus "Webdesign en -bouw.
Ben nu zover dat ik alle HTML-functies gehad heb. Eind dit jaar cursus gereed.
Ga dan in elk geval mijn houtsite op de schop gooien en wellicht ook voor anderen af en toe een klus doen.

Voor mijn proefsites maak ik gebruik van de gratis programma's:
- HTML-kit voor inkloppen, editen en proefdraaien pagina's;
- Filezilla voor up- downloaden naar computer van provider;
- IrfanView voor bepalen coördinaten in plaatjes (voor b.v. hotspot-toepassingen.

Provider is http://www.woelmuis.nl (ook voor betaalde ruimte).
Gastenboek http://www.tboek.nl

Tot zover mijn ervaringen.
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Als je je er nog nooit in hebt verdiept en het alleen werkend wil hebben raad ik jullie aan om gebruik te maken van een CMS (content management system) en zoals hierboven staat het 'webwinkel' gedeelte over te laten aan professionals omdat er simpelweg veel fout kan gaan, het gebruik van open source webwinkel systemen ís een mogelijkheid maar die zal je constant up to date moeten houden om veiligheid te garanderen (zowel voor jou als voor de koper).

Om het gebruik van een CMS verder aan te bevelen geef ik een klein voorbeeldje; je hebt een website (gemaakt in HTML), waarbij je iets wil veranderen, dan zal je de code aan moeten passen wat lastig is als je er geen verstand van hebt, de meeste CMS' hebben een WYSIWYG (what you see is what you get) editor waardoor je een soort mini 'word' interface hebt waarin je het visueel maakt zoals je het wilt hebben, ten eerste is het goedkoper dan licenties te kopen voor een programma wat je alleen maar extra werk oplevert, en het is gemakkelijker in gebruik.
Als je iets vanuit niet wilt maken is het te doen in HTML, maar er komen al snel meer dingen bij kijken (je leert eerst HTML, daarna CSS (cascading styling sheets, voor de opmaak van de website), om beter uit te komen bij de zoekmachines wil je xHTML gebruiken waardoor je ook XML moet leren, waar veel tijd in zit. En om het een beetje leuk te houden voor jezelf is het beter als je overstapt naar PHP waardoor je veel dingen slechts één keer hoeft te doen (waarbij je eerder gemaakte delen in kan voegen en als je een wijziging maakt, het slechts op één pagina hoeft te doen in plaats van alle pagina's.
Wil je het verder uitbreiden, dynamische inhoud te weergeven (zoals werkstukken die je gemaakt hebt) leer je vervolgens om te gaan met SQL (database) en hoe je ermee werkt in combinatie met PHP om het vloeiend en veilig te maken.

Heb je geen zin om vijf programmeertalen te leren, en jezelf op die manier een hoop tijd aan je andere hobby kan besteden, maak gebruik van een CMS, daar is al het werk al voor je gedaan (er zijn genoeg gratis CMS' te vinden) en hoef je zelf alleen voor de inhoud te zorgen.
De meeste hostingbedrijven leveren ook een administratiepaneel mee zoals cPanel of DirectAdmin waar je sinds een aantal jaar een functie hebt om blogs, fora of CMS' te installeren, waarbij je in drie klikken een werkende veilige website hebt.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Zozo, door de jaarwisselingsdagen en m'n vakantie in Berlijn vorige week helemaal geen tijd gehad om uitgebreid de reacties en vragen te beantwoorden, dus bij deze ;) . En ben trouwens ook bezig met het bedenken van een paar kruishouten, die ook nog gemaakt moeten worden.

Daar heb ik niks aan toe te voegen Wilco, je stopt ook echt serieus tijd in je hobby, een bevlogen houtworm die wel wat aandurft!! Gaat je stage down-under nog door?
jaap

Jaap, bedankt voor het compliment! Wat betreft m'n stage, die is nog steeds in de maak. Eerst wilde ik het zelf helemaal regelen, maar dat is net zoals darten met een blinddoek als je geen goede contacten hebt daar. Nu laat ik het doen door een stagebemiddelingsbureau, wat daaruit gaat voortkomen is afwachten.

Zijn en mensen die ervaring hebben met een leuk en gratis programma om website's te maken?
Het lijkt mij leuk om dit ook te doen maar wel met een makkelijk programma
Ik heb tijden geleden al eens gekeken naar een dergelijk programma maar nog niet echts iets kunnen vinden, en waar hosten jullie dan de website?


Ik gebruik zelf het programma Nvu, een gratis HTml-editor. Ik weet niet of dat goed of slecht is, het werkt tot nu toe goed genoeg voor me. Het op interrnet zetten van de bestanden doe ik met Filezilla.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
erg leuke nieuwe wending. ik ben helemaal niet thuis in de wereld van website bouwen en onderhouden. het is zeker iets wat tegenwoordig van enorm belang is. maak je spullen die je wilt verkopen? een website is iets waar je dan bijna niet meer zonder kan.

Ik heb zelf ook wel eens het idee dat ik een eigen website wil met mijn hobby-activiteiten maar ik zie door de bomen het bos echt niet meer. Ik volg deze berichten dan ook met veel interesse.

Rick, zoals je op mijn site kunt lezen, is het hele idee ontstaan omdat mensen me steeds vroeger wat ik dan wel niet maakte. Omdat een foto meer zegt dan duizend woorden, ben ik een gratis weblog begonnen. Werkte opzich wel mooi, maar de naam was nog steeds zo lang en omslachtig, dat je het direct vergeten was. Ik zie net dat hij nog steeds bestaat: http://wilcoflierhoutbewerkingen.blogspot.com/

Daarom kwam het idee van een .nl site. Ik heb een vriend die informatica studeerd, en hij maakte de opzet, wat ikzelf niet had gekund. En zo komt het balletje aan het rollen, ik zie het als een soort spin-off van het houtbewerken. Ik hoop zover te komen dat ik de site netjes kan onderhouden en bijwerken. ALs je een eigen site wilt heb je twee opties, het kost je een zakcent en je laat direct een perfecte site maken met alles dr op en dr an, of je probeerd het zelf en gaat steeds een stapje verder, zoals ik nu doe.

Hoe de site zich zal gaan ontwikkelen, dat zien we vanzelf. De tijd zal het leren.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Toen ik eens aan het neuzen was in mijn geplaatste berichten, kwam ik deze ook weer tegen. Wel grappig om dergelijke oude topics weer eens door te lezen!

Ondertussen ben ik ook meer thuis geraakt in hoe de website te onderhouden, bijwerken en dergelijke gaat nu prima en zonder problemen. De programeerfoutjes uit de begintijd lijken eruit gefilterd te zijn met de tijd, want ik kom er weinig meer tegen. De site krijgt nu zo'n 80 bezoekers per week volgens de webstatistieken. Daarmee ben ik best tevreden. Dan kun je het nog een beetje bijhouden. Sinds ik een mailadres op de site heb gezet, krijg ik ook opeens van allerlei mailtjes van bezoekers. Erg leuk! Het gastenboek loopt niet zo, maar dat is warschijnlijk omdat de mensen liever mailen. Als de site drukker wordt, wil hij er nog wel eens uit gaan liggen vanwege tekort aan bandbreedte. En meer gaan betalen ben ik vooreerst niet van plan.

Ook heb ik geen spijt van het feit dat ik een .nl domeinnaam heb gekozen ipv een blog zoals blogspot.com. Deze naam is makkelijker te onthouden, en bied vooral op langere termijn meer mogelijkheden. Want dat de site nog uitgebreidt gaat worden met de tijd, staat vast. Bij een blog zit je toch vast aan een vast stramien.

De site is dus zeker een blijvertje vooreerst. Mochten jullie nog tips of opmerkingen hebben, dan hoor ik deze graag!
 

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
Wilco, even voor de eerste maal je site bezocht, ziet er top uit !
Wat me aansprak zijn de brandstempels, zelf werk ik er ook mee, maar met een zelfgemaakt exemplaar die het nu erg moeilijk begint te krijgen ( te veel productie??).
Kun je mij het adres van die firma geven?.Die op de foto zien erg erg solide uit.
Vast bedankt, Hemmo
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo Hemmo, bedankt voor je compliment!

Wat betreft de brandstempels, deze heb ik betrokken bij een hobby-cncfrezer. Aangezien ik veel positieve reacties krijg op de stempels, heb ik eerst even een mailtje gestuurd naar de beste man met de vraag of hij erop zit te wachten dat ik de mails doorstuur of niet. Leek me wel zo netjes.

Je hoort dus nog van me. Ik had trouwens op CNCzone.nl een oproepje gezet voor die stempels, en had binnen een paar dagen een paar aanbiedingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.