Workshop opgeruimd met opslagkar en opbergkastje

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
De begelijdende film bij Dobbit toont een plan met inch maten :) , waar halen ze dat?

ik had gehoopt dat ze het zonder groeven en bovenfrees zouden doen, maar daar blijven ze trouw aan het origineel en de grote Amerikaanse traditie, alles met dado.

Damien: Je kan de kar ook perfect maken zonder die dado's. Ze zijn enkel makkelijk om alles (met 1 man) gepositioneerd te krijgen. Als je een helper hebt om de platen vast te houden terwijl jij boort, is er volgens mij geen nood aan die dado's.

Om het ontbreken van een bovenfrees op te vangen kan je de dado's ook maken met enkel de invalzaag. Eventueel enkel de buitenkanten inzagen en de rest met een beitel wegslaan...

Heb er ondertussen ook eentje gemaakt (met dado's en bovenfrees, goeie oefening voor een beginner).
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Damien: Je kan de kar ook perfect maken zonder die dado's. Ze zijn enkel makkelijk om alles (met 1 man) gepositioneerd te krijgen.
Mijn kar is 2,4m lang, zonder groeven, ik kan me niet herinneren dat er een probleem was bij het vijzen. Maar ik wou zeker de bodemplaat niet verzwakken door er een groef in te frezen. Een lamello was een positionerings-alternatief.

Ik heb me altijd afgevraagd of zijn kar later is doorgezakt aangezien de bodem-versteviging gericht is op de lange kant en de kar vrij zwaar is.
SteveRamsey-1.JPG
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.