Workshop bijl smeden in Alkmaar. Inschrijving vanaf nu!

Clifdon

Nieuw lid
4 sep 2012
17
1
Neemt er wel iemand een camera mee? Ik zie graag een paar fotos van mooie bijlen verschijnen hier.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ze willen tijdens de workshop dat je geen foto's maakt. Geen idee waarom niet eigenlijk. Maar het resultaat kunnen we wel op een plaatje zetten natuurlijk. Als er resultaat is natuurlijk!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Zo, hier is een plaatje van mijn werkstuk. Moet nog hier en daar wat aan gevijld en een steel heb ik ook nog niet. Het was een hele leuke dag, lekker meppen op een blok staal. Het gat hadden ze er van tevoren al in gemaakt, en ik moet zeggen dat dat ook wel verstandig is. In zo'n setting met toch een flinke groep is dat niet te doen. We hebben het druk genoeg gehad om het staal aan de snijkant in vorm te krijgen.

Leuk ook om een paar gezichten van het forum te zien. Het was een gezellige dag zo.

foto (12).jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Die is netjes geworden, zeg! Was een erg leuke dag, heb me prima vermaakt.. Natuurlijk ging niet alles even goed, dus hier en daar wat oneffenheden. Ook de charme van het zelf doen. En laten we eerlijk zijn, voor een eerste keer is er in ieder geval nog iets uitgekomen, daarbij gaat hij zeker bruikbaar zijn!

Ik ga binnenkort nog ff aan de gang met een haakse slijper, vijl en schuurpapier om 'm iets netter te maken en dan maar 's kijken hoe dat ding scherp kunnen krijgen..

 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Yup. We kregen een ruw stuk aangeleverd aan een stok en daar kon je los op gaan. Moet wel zeggen dat de tijd wat beperkt was en dat dat ook nog een redelijke resultaat moest opbrengen. Dat maakt het erg lastig om een functioneel èn mooi resultaat te krijgen. Aan het eind nog 1x goed opstoken, in de olie en daarna gecontroleerd laten opwarmen tot 220 graden, om het stuk vervolgens aan de lucht te laten afkoelen..
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik vond het ook erg geslaagd en gezellig. Leuk stadje ook, dat Enkhuizen. Zeker de moeite waard om nog eens te bezoeken.

Ik ga mijn bijlenkop ook nog te lijf met een slijper en een schuurmachine. Daarna post ik wel een fototje.

seek, bedankt voor het initiatief.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Hier ook een geslaagde dag geweest, ook ik ga nog even wat schuren en post dan een plaatje.

Ambiance is daar ook wel leuk toch? 100 jaar terug in de tijd zinder stromend water😄

Cas
 

Clifdon

Nieuw lid
4 sep 2012
17
1
Ziet er super leuk uit. Lijkt me ook een geweldige ervaring. Ben wel benieuwd of er iemand nog wat damast staal kan laten zien?
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Nee het zijn 2 soorten gereedschap staal in elkaar gesmeed en hebben heeft zo vergelijkbare eigenschappen, wordt oo dezelfde manier bewerkt en gehard.

Cas
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Gisteren even grof geschuurd en voor het effect even in de koffie gelegd. Moet nog fijner worden geschuurd/ afgewerkt.




Nog verder afwerken en een steel eraan

Cas
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Mooi resultaat heren. Ik heb er lang over nagedacht om ook mee te doen. Maar ik weet niet wat ik met een bijl moet doen. Ja werken. Toch is een draaibeitel van Damast wel erg verleidelijk. Platte beitel model als glaser. Kloeke maat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.