Toen iemand aan het kiezen was welke manier van het beitelscherpen voor hem in aanmerking zou kunnen komen liet iemand de aanpassing van de Worksharp 3000 zien zoals gedaan door Stumpy Nubs.
https://www.youtube.com/watch?v=VU9WecxUFfw#t=11
Dat zette me aan het denken want ik kan de iets bredere beitel van m'n Veritas jointer net niet slijpen op de Worksharp. Dit idee kwam dus als geroepen.
Ik heb geen foto's van het proces genomen. De video van Stumpy is vele malen duidelijker dan ik met foto's kan bereiken.
De eerste stap was het verzamelen van voldoende restjes van de juiste dikte. Ik gebruikte 3/4" (19mm) multiplex voor het karkas met een ingelaten achterwand van 1/2" (12mm)"ply. Het laatje is van 1/2" ply met een 1/4" (6mm) ply bodem. Het ladefrontje is een stukje vuren.
Omdat de vorm dankzij Stumpy's video bekend was hoefde ik alleen de globale maten te bepalen en kon aan de hand daarvan de maten van de plankjes bepalen. Het geheel is 200 diep en 500 breed. Omdat ik nog wel de standaard slijpwijze wilde gebruiken heb ik een hap uit het verticale schotje gehaald zodat ik makkelijker bij de schakelaar kon komen en ook nog de gradeninstelling kan aflezen.
Met twee carrosserieriengen per bout is de tafel precies op dezelfde hoogte als de schijven.
Het was een klein klusje maar ik merkte bij mezelf een soort van routine bij het bewerken van de onderdelen. Het bepalen van de juiste volgorde van bewerken zodat je de machines minder hoeft om te stellen en de aandachtspunten waar je fouten kan maken. De groeven bijvoorbeeld aan de achterkant heb ik door laten lopen, het is niet mooi maar het is "maar" een stukje gereedschap. Als het voor een klant zou zijn had ik geweten hoe te handelen.


https://www.youtube.com/watch?v=VU9WecxUFfw#t=11
Dat zette me aan het denken want ik kan de iets bredere beitel van m'n Veritas jointer net niet slijpen op de Worksharp. Dit idee kwam dus als geroepen.
Ik heb geen foto's van het proces genomen. De video van Stumpy is vele malen duidelijker dan ik met foto's kan bereiken.
De eerste stap was het verzamelen van voldoende restjes van de juiste dikte. Ik gebruikte 3/4" (19mm) multiplex voor het karkas met een ingelaten achterwand van 1/2" (12mm)"ply. Het laatje is van 1/2" ply met een 1/4" (6mm) ply bodem. Het ladefrontje is een stukje vuren.
Omdat de vorm dankzij Stumpy's video bekend was hoefde ik alleen de globale maten te bepalen en kon aan de hand daarvan de maten van de plankjes bepalen. Het geheel is 200 diep en 500 breed. Omdat ik nog wel de standaard slijpwijze wilde gebruiken heb ik een hap uit het verticale schotje gehaald zodat ik makkelijker bij de schakelaar kon komen en ook nog de gradeninstelling kan aflezen.
Met twee carrosserieriengen per bout is de tafel precies op dezelfde hoogte als de schijven.
Het was een klein klusje maar ik merkte bij mezelf een soort van routine bij het bewerken van de onderdelen. Het bepalen van de juiste volgorde van bewerken zodat je de machines minder hoeft om te stellen en de aandachtspunten waar je fouten kan maken. De groeven bijvoorbeeld aan de achterkant heb ik door laten lopen, het is niet mooi maar het is "maar" een stukje gereedschap. Als het voor een klant zou zijn had ik geweten hoe te handelen.


Laatst bewerkt: