Hallo forummers,
Vandaag was Jaap op even op bezoek bij mij en hij bracht jawel een mooie woodworking.nl messing hamerkop.
Geweldig mooi afgewerkt ook de afstelhamer ziet er gelikt en rete strak uit.
We hebben even lekker gepraat over hout en natuurlijk over gereedschap en de komende schaafbeitels van woodworking.nl.
Mijn vingers jeuken al om daar een fijne schaaf omheen te bouwen.
Maar goed nadat Jaap vertrok heb ik gelijk maar een hamersteel gefabriceerd die de hamerkop zou completeren.
Eerst een mooi stukje hout uitgezocht, mooi perenhout met een beetje moiré er in.

Ruw uitgetekend en rap naar de lintzaag

Voorwerken en bewerken met het spookschaafje in de bankschroef

Ronding onderzijde snijden met de beitel en daarna afwerken met het spookschaafje, gehele steel schrapen met schraapstaal

Gaatje boren voor het messing pinnetje

en.. daar is ie dan afgewerkt met een eerste laag lijnolie

De steel is voorzien van een ebbenhouten keg

Ik heb gekozen voor een niet al te lange steel in een lang gerekte druppel vorm welke voor mij erg prettig in de hand ligt

Ik ga het hamertje in de komende dagen uitgebreid gebruiken en testen maar zoals hij nu al in de hand ligt word het een favoriet.
Jaap (en Rick) nogmaals hartelijk dank voor dit geweldige initiatief!
met vriendelijke groet,
www.dutchtools.nl
Vandaag was Jaap op even op bezoek bij mij en hij bracht jawel een mooie woodworking.nl messing hamerkop.
Geweldig mooi afgewerkt ook de afstelhamer ziet er gelikt en rete strak uit.
We hebben even lekker gepraat over hout en natuurlijk over gereedschap en de komende schaafbeitels van woodworking.nl.
Mijn vingers jeuken al om daar een fijne schaaf omheen te bouwen.
Maar goed nadat Jaap vertrok heb ik gelijk maar een hamersteel gefabriceerd die de hamerkop zou completeren.
Eerst een mooi stukje hout uitgezocht, mooi perenhout met een beetje moiré er in.

Ruw uitgetekend en rap naar de lintzaag

Voorwerken en bewerken met het spookschaafje in de bankschroef

Ronding onderzijde snijden met de beitel en daarna afwerken met het spookschaafje, gehele steel schrapen met schraapstaal

Gaatje boren voor het messing pinnetje

en.. daar is ie dan afgewerkt met een eerste laag lijnolie

De steel is voorzien van een ebbenhouten keg

Ik heb gekozen voor een niet al te lange steel in een lang gerekte druppel vorm welke voor mij erg prettig in de hand ligt

Ik ga het hamertje in de komende dagen uitgebreid gebruiken en testen maar zoals hij nu al in de hand ligt word het een favoriet.
Jaap (en Rick) nogmaals hartelijk dank voor dit geweldige initiatief!
met vriendelijke groet,
www.dutchtools.nl