WoodRat - is deze het aanschaffen waard?

PeterVD

Actieve deelnemer
24 nov 2015
46
0
Wateringen
Beste forum-leden,

Ik ben mij aan het oriënteren om een hulpmiddel voor houtverbindingen aan te schaffen omdat ik het handwerk nog niet goed genoeg onder de knie heb.
Wat er uit lijkt te komen is de WoodRat waar ik ook nog een bovenfrees bij mag aanschaffen. Andere opties vielen omdat er een grote freestafel bij nodig is wat te kostbaar is op dit moment of op beschikbaarheid omdat er geen verkoper in Nederland is.

Ik zou graag de eventuele ervaringen en opinies van de forumleden vernemen over de WoodRat (http://www.woodrat.com/nl/).

Alvast bedankt, Peter
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Ik heb hier een woodrat hangen en ben er vrij tevreden over. Er zijn wel enkele 'beperkingen', want het is toch een redelijke investering.

Eerst en vooral is een Woodrat pas voordelig als je hem echt veel gebruikt, en dan nog liefst vanal voor de ingewikkeldere verbindingen.
Bovendien is hij wel vrij gelimiteerd. Heel goed voor lades, juwelendoosjes, etc. Maar niet echt voor grotere dingen. Als je dus eerder tafels/kasten maakt ben je allicht beter met een freestafel.

Hij kan als omgekeerde freestafel gebruikt worden, maar in de praktijk doe ik het meestal niet. Het is niet echt handig om een zware plaat zo tegen de rat te houden (zelfs met de fameuze hulpstukjes die je zelf moet maken.

Wel een heel exact toestel, eens je de limiteringen gevonden hebt. (soms slipt het al eens door bijv, dus voor sommige bewerkingen klem ik het werkstuk extra vast.

Het hangt er dus een beetje vanaf hoeveel je hem gaat gebruiken, en waarvoor. Heel veel dezelfde verbinding is zalig met de woodrat...

Ik ben persoonlijk begonnen met een zelfgemaakte freestafel, en heb die toch bijna 3 jaar gebruikt voor ik de rat gekocht heb. Door plaatsgebrek moest de tafel wel weg, en daar heb ik nu soms spijt van.

Als je specifieke vragen hebt, stel gerust.

Nick
 
  • Leuk
Waarderingen: gandel69

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb er ook een, een 2dehandse, en ben er erg blij mee. Zwaluwstaarten, pennen, gaten, sleuven in de lengte van een balk of over de breedte van een plank. Waar hij minder geschikt voor is is freeswerk in breder plaatwerk, met name 'oost-west'... Dat kun je niet klemmen, en ook niet meer met de hand doorvoeren.

Ik gebruik m bijvoorbeeld ook om de gleuf in de (toekomstige) tip van het blad van een kanopeddel in wording te frezen waar dan een stukje langshout (een 'spline') ingelijmd wordt als versteviging van de tip van het blad - je hebt dan langshout op de tip ipv kops hout.

Het is wel n hoop geld, zeker als je er ook nog een enigszins fatsoenlijke bovenfrees bij moet aanschaffen (de standaard DeWalt die ze zelf 'aanbevelen' is een goede keus - zelf heb ik een 2dehandse metabo 1229 waar ik ook heel tevreden over ben), maar je kunt er bijna alles mee dat je met een freestafel kan, plus het hele zwaluwstaarten- en pennengebeuren. De enige andere manier om mooie (mooiere) zwaluwstaarten te maken is met de hand. De standaard mallen voor de bovenfrees leveren altijd typische bovenfreesstaarten op (waar structureel overigens niks mis mee is).
 
Laatst bewerkt:

PeterVD

Actieve deelnemer
24 nov 2015
46
0
Wateringen
Nick, Henk, bedankt voor de snelle en gewaardeerde reactie.
Ik hoop ooit in staat te zijn om met de hand mooie zwaluwstaarten en verbindingen te kunnnen maken. Mijn opa, een schrijnwerker, zag dit niet gebeuren maar wie weet komt nu met de jaren de ( ik hoop aanwezige) genetische aanleg naar boven :)

Peter
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Peter,
Ik heb hier een Woodrat hangen die ik te weinig gebruik en eigenlijk in de weg hangt.
Zoals Nick al aangaf is hij vooral geschikt voor houtverbindingen, maar ik ben die steeds meer met de hand gaan doen omdat ik dat veel leuker vind.
Daarom na veel wikken en wegen besloten om hem weg te doen.
Heb jij interesse?
Groet,
Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.