wolken of afdruk van rol bij het vernissen van het tafelblad.

dacause

Nieuw lid
20 aug 2020
16
0
Hallo,

Ik heb zonet een zwart gelakt tafelblad vernist. maar hierbij heb ik op sommie plaatsen spoorvorming van mijn verfroller. en op sommige plaatsen wolkjes.
Hoe voorkom ik dit?

mvg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Je voorkomt dit door te gaan spuiten. Met een roller kan je dat altijd zien. Zelf rol ik meestal ook. Spuiten is zo gedaan, maar het schoonmaken van dit apparaat kost veel tijd.
Koop een zeer goede lak zet die in lagen op. Schuur tussen de lagen tot je een egaal schuur resultaat krijgt. Het gehele oppervlak moet er "wit" uitzien. Zorg dat je in een warme ruimte verft. Bij voldoende laagdikte kun je als de lak volledig is uitgehard deze polijsten. Je moet wel overnieuw beginnen als je door de lak heen gaat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
En genoeg laagdikte op zetten, zodat de lak kan vloeien. Je ziet vaak, dat mensen vooral met een roller, een te schrale laag aanbrengen.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.063
109
Hallo,

Ik heb zonet een zwart gelakt tafelblad vernist. maar hierbij heb ik op sommie plaatsen spoorvorming van mijn verfroller. en op sommige plaatsen wolkjes.
Hoe voorkom ik dit?

mvg
welk soort roller gebruik je?
 

dacause

Nieuw lid
20 aug 2020
16
0
schuimrol, verkoper van colora raad mij een viltroller aan. Wat is het voordeel hiervan
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
548
130
Voordeel van viltroller is dat je een dikkere laag op kunt zetten en dus nat in nat kunt werken.
Zoals boven al gezegd, niet te dun/schraal opzetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Dirkve

Actieve deelnemer
2 jan 2022
28
5
Ranst Belgie
In mijn ervaring werkt een schuimroller als een spons als er niet genoeg lak opzit. Maw hij zuigt lak op van je werkstuk als hij niet helemaal verzadigd is.
 

Vigier

Nieuw lid
13 jan 2024
13
4
Naarden
Ik gebruik alleen nog maar viltrollers. Daarmee krijg ik alleen nog strepen/afdrukken als ik terwijl het al droogt denk "dit wordt een druiper, die moet ik even wegrollen", dus als het mijn eigen stomme schuld is. Verder niet.
En ook als je een viltroller gebruikt, niet te vaak heen en weer gaan over hetzelfde vlak. 1x om de verf/lak erop te krijgen, 1x om het vlak in te kleuren, 1x om het strak af te rollen. Doe je het vaker, dan maak je het te dun en/of trek je het er weer af.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
het kan ook dat je vernis en je verf elkaar bijten.
heb je een foto waarop die wolkjes zichtbaar zijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.