Witte waas / vlekken in eikenhouten salontafel

Roy84

Nieuw lid
1 jun 2026
3
0
Nederland
Hallo,

Ik zal mij even kort voorstellen voordat ik mijn vraag plaats :) Mijn naam is Roy, 41 jaar en eigenlijk geen ervaring met houtbewerking, meubels maken etcetera ondanks een aantal timmermannen in de familie. Aangezien ik het wel altijd heel mooi en interessant vind had ik besloten om zelf een salontafel te maken voor buiten onder de overkapping.
De afgelopen tijd vanalles proberen uit te zoeken hoe ik dit verder het beste kon aanpakken en daarbij kwam ik regelmatig op dit forum uit. Aangezien AI ook niet bepaald je van het is en de resultaten nogal.... wisselend zijn, heb ik besloten om hier maar gewoon een account aan te maken en hulp te vragen aan mensen met ervaring. Hopelijk staat dit bericht in de juiste sectie.

Wat ben ik aan het doen?
Via een goeie kennis een jaar geleden een kops stuk gedroogd inlands eiken kunnen overnemen (~100cm doorsnee en 17cm dik). Dit heeft sinds vorig jaar mei bij ons thuis onder de overkapping gelegen, op een paar latten, waar er geen regen bij kon komen. Een oom heeft een onderstel gesmeed, daar staat het hout inmiddels op.

Wat heb ik al gedaan?
Ongeveer een maand geleden heb ik het hout ontvet met wasbenzine, geschuurd en de bovenkant, onderkant en zijkanten met twee lagen beits op waterbasis behandeld voordat het onderstel erop kwam.
Vervolgens 10 dagen geleden met een fijne korrel weer lichtjes geschuurd en een eerste verdunde laag Avis Universele Lak PU/UV Mat aangebracht met een roller. Aangezien het die dag 30 graden zou worden heb ik dit om 10.30u in de ochtend gedaan toen het nog enigszins meeviel met de temperatuur. Op een aantal plekken kwamen er echter wat witte vlekjes / waas in de lak en ook na een paar dagen trok dit niet weg.
Er van uitgaande dat dit kwam door de hitte gewacht tot dit weekend, de lak eraf geschuurd en gisterochtend een nieuwe laag lak, wederom verdund met water erop gezet.

Wat is nu het probleem?
IMG20260531204721.jpg
Zoals te zien zitten er nu niet een paar vlekken in, maar is het een behoorlijk stuk van de tafel. Nu kwam ik er gisteravond achter dat de lak die ik gebruikt heb helemaal niet op waterbasis is, maar op terpentine basis, dus ik kan mij zo voorstellen dat dat de oorzaak is van het hele verhaal....

Wat zouden jullie aanraden om te doen? De lag er weer afschuren en dan een lak op waterbasis gebruiken? En kan ik dan bijvoorbeeld Skylt gebruiken hoewel dat eigenlijk voor binnen gebruik bedoelt is?

Alle advies wordt zeer gewaardeerd!

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.641
3.134
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zal mij even kort voorstellen voordat ik mijn vraag plaats
welkom !
je eerst ietwat voorstellen is netjes

helaas kan ik jou hiermee niet helpen

mogelijks een tip: bij een behandeling met onbekend resultaat, proberen we die dikwijls eerst aan de onderkant uit, wegens niet zichtbaar
mocht je herbeginnen, probeer het dan eerst aan de onderkant

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Roy84

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
314
231
Oosterbeek
Kun je eventueel het vochtgehalte van het hout meten?
Want een plak eiken van deze dikte zal wellicht niet droog genoeg zijn. Als je dan synthetische lak aanbrengt kan het dit soort vlekken geven.
Wat je nog zou kunnen proberen ook is met een verfstripper het oppervlak verwarmen tot een temperatuur van 100/150 graden. Als de lichte vlekken dan (even) wegtrekken is het zeker een vocht probleem

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en Roy84

Roy84

Nieuw lid
1 jun 2026
3
0
Nederland
Kun je eventueel het vochtgehalte van het hout meten?
Want een plak eiken van deze dikte zal wellicht niet droog genoeg zijn. Als je dan synthetische lak aanbrengt kan het dit soort vlekken geven.
Wat je nog zou kunnen proberen ook is met een verfstripper het oppervlak verwarmen tot een temperatuur van 100/150 graden. Als de lichte vlekken dan (even) wegtrekken is het zeker een vocht probleem
Alvast bedankt voor de tips m.b.t. proberen op de onderkant en eventueel het vochtgehalte meten en de verfstripper. Helaas heb ik zowel geen vochtmeter en geen verfstripper in bezit, wellicht dat ik deze via kennissen kan lenen.
Kan het helpen als ik een watergedragen lak aanbreng i.p.v. de synthetische lak?

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
314
231
Oosterbeek
Het lijkt mij verstandig eerst te onderzoeken, voordat je aan een nieuwe mogelijke oplossing gaat denken.
Als je al watergedragen lak wilt gaan aanbrengen, zou ik echt eerst het synthetische helemaal proberen te verwijderen. Beide systemen door elkaar gebruiken brengt risico's met zich mee. Maar anderen op dit forum hebben daar meer kaas van gegeten... en kunnen dat dus beter inschatten.
Als je in de buurt van Arnhem/Ede woont kan ik je wel helpen met zowel vochtmeter, als verfstripper

Roy84

Nieuw lid
1 jun 2026
3
0
Nederland
Oh ja sorry ik bedoelde dan inderdaad eerst de synthetische lak helemaal eraf schuren en dan een watergedragen lak aanbrengen uiteraard. Want momenteel heb ik dus een synthetische lak aangebracht over hout dat behandeld is met een watergedragen beits.
Helaas, ik woon in Zuid-Limburg, maar toch bedankt voor het aanbod!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.