WIP - Dressoir

pirke

Nieuw lid
11 sep 2009
2
0
Goeiemiddag,

in bijlage enkele foto's van mijn twee vorige projecten (tv-kast en vierkante salontafel). In bijlage is ook alvast mijn technische tekening te vinden van mijn dressoir. Van zodra ik het hout heb, kan ik eraan beginnen. ik houd jullie op de hoogte met de nodige foto's :)

groetjes

Kurt

Attached files tekening.pdf (13.2 KB)
 
A

Athanor

Guest
Leuk om wat resultaten van je inspanningen te zien, Kurt!

Hoe heb je de verbindingen opgelost? Allemaal pen en gat verbindingen?
Dit beloofd wat voor toekomstige projecten, hou je ons op de hoogte?

Succes en groet van Fons
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooi werk, ik ben ook wel benieuwd naar de constructie en houtsoort.

Persoonlijk zou ik de twee rechter deurtjes van het dressoir aanpassen, volgens de tekening gaan deze naar links open, ik zou deze naar rechts laten openen. Net zoals bij het tv meubel.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Kurt,
Mooi strak ontwerp.
Ben ook nieuwsgierig naar de houtsoort, lijkt inderdaad teak.
Ik vraag me trouwens af hoe de constructie van het onderste blad is.
Het lijkt me helemaal ingesloten, waardoor bij krimpen naden kunnen ontstaan of juist bij uitzetten de boel kan scheuren.
En hoe heb je het blad gemonteerd?

Ben het trouwens met coko eens dat de deurtjes in je dressoir ontwerp anders zouden mogen draaien. Op die manier hou je symmetrie in het geheel en past het bij je TV kast.

Groet,
Kor
 

pirke

Nieuw lid
11 sep 2009
2
0
Bedankt voor de opmerkingen.

de deurtjes van de dressoir zal ik inderdaad best anders laten opendraaien gelijklopend aan het tv-meubel.

De twee meubels die ik voorlopig heb gemaakt zijn alletwee gemaakt uit europese eik. De twee bladen van de salontafel is zelfs gemaakt uit eiken parket :) onderaan zitten er groeven in.. maar ik heb het dan ook voor een prikje kunnen kopen..

De verbindingen zijn allemaal pen-gat verbindingen en de planken van de bladen hangen met lamello's aan elkaar. Het onderste blad van de salontafel rust eigenlijk op twee planken die dwars bevestigd zijn, dus niet teveel hocus-pocus :)

Momenteel vollop op zoek naar goedkoop eikenhout voor mijn 'nieuw project'.

Tot binnenkort met meer foto's

Kurt
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
coko zei:
.....

Persoonlijk zou ik de twee rechter deurtjes van het dressoir aanpassen, volgens de tekening gaan deze naar links open, ik zou deze naar rechts laten openen. Net zoals bij het tv meubel.

Een opmerking over de terminologie: mijn vader (begonnen als timmerjongen, geëindigd als architect) heeft me geleerd: vanuit de dagkant gezien (meer specifiek: de scharnierkant) kijk je waar de deur naar toe gaat en dat noem je de draairichting.
 

WR1944

Oud hout
Heerlijk die verwarring over de definitie van de draairichting van deuren (en ook ramen). Er bestaan standaard definities van de draairichting, alleen die zijn in de verschillende landen niet hetzelfde. Op de scheepswerf, waar ik werkte, was dat soms een probleem bij het uitbesteden van deuren. Daarom werden de deuren gestandaardiseerd en werd een invultekening gemaakt voor elke deur, compleet met sponning. Later werd dat automatisch gegenereerd met het CAD-systeem.
De ene definitie is, kijkende tegen de scharnierkant, welke kant de deur beweegt bij het openen. De andere definitie is, kijkende boven op de deur, wat de draairichting is bij het openen.
Om even op het meubel terug te komen. Mij lijkt het het mooiste om deurtjes in paren te rangschikken. Links een L en R draaiende stel en rechts een L en R draaiend stel. Dan heb je een dubbele symmetrie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.