winkelhaak/meetgereedschap - goedkoop is duurkoop?

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Goedenavond SereN, Je hebt de blokhaak inmiddels een tijdje. Ik vroeg mij af hoe hij bevalt en of je nu veel verschil merkt tov een standaard haak.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Hallo Ronald:
Hij bevalt prima. Verschil merken met een standaard haak doe je natuurlijk niet echt. Het geeft mij mentaal gewoon gemoedsrust dat deze haak voldoet aan een bepaalde standaard en precisie. Wanneer hij geleverd werd doe je natuurlijk meteen de test op een stuk resthout (haak leggen en lijn trekken, haak omklappen en lijn trekken), en die was voor mij perfect. Een verschil met de goedkopere standaardhaken (die wanneer ze nieuw zijn eventueel ook echt haaks zijn), is dat deze haak wel echt robuust en zwaar geconstrueerd is. Die is nu dus haaks, en zal ook haaks blijven.

Ik heb de versie met aanslag, dat is ook handig omdat je hem gewoon op zichzelf kan laten rechtstaan (je hebt beide handen vrij). Bij het uitlijnen van de mft3 is dat dan net weer een nadeeltje, daar zou een platte haak makkelijker zijn (maar een blokje hout van de juiste dikte lost dat ook op).
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Hallo Ronald:
Hij bevalt prima. Verschil merken met een standaard haak doe je natuurlijk niet echt. Het geeft mij mentaal gewoon gemoedsrust dat deze haak voldoet aan een bepaalde standaard en precisie. Wanneer hij geleverd werd doe je natuurlijk meteen de test op een stuk resthout (haak leggen en lijn trekken, haak omklappen en lijn trekken), en die was voor mij perfect. Een verschil met de goedkopere standaardhaken (die wanneer ze nieuw zijn eventueel ook echt haaks zijn), is dat deze haak wel echt robuust en zwaar geconstrueerd is. Die is nu dus haaks, en zal ook haaks blijven.

Ik heb de versie met aanslag, dat is ook handig omdat je hem gewoon op zichzelf kan laten rechtstaan (je hebt beide handen vrij). Bij het uitlijnen van de mft3 is dat dan net weer een nadeeltje, daar zou een platte haak makkelijker zijn (maar een blokje hout van de juiste dikte lost dat ook op).
Je kunt je MFT/3 ook uitlijnen met twee bench dogs en een op maat gezaagd stukje hout wat exact tussen de afstand van je lineaal en de twee bench dogs past. De gaten zijn immers gecnc'ed en perfect haaks.

Zie https://www.youtube.com/watch?v=AKHNEBpKnSI vanaf ongeveer 06:30 (kunt hem ook helemaal kijken, die Paul Marcel vind ik altijd wel leuk)

Je kunt ook de fabrieksaanslagen in de het profiel voor het ophang systeem losdraaien en je lineaal verschuiven tot die exact tegen de bench dogs aan ligt.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Die methode had ik ook al gezien ja. Hij gebruikt blijkbaar de meegeleverde rail waarmee je hoeken kan instellen niet, daarvoor gebruikt hij waarschijnlijk ook benchdogs. Dan is die methode redelijk snel. Maar als je die geleider ook nog moet juist zetten is het dubbel zoveel werk. Dan is even de winkelhaak er tegenhouden makkelijker.
Maar slim gebruik maken van de haaksheid van het gatenpatroon is wel een van de troeven van de mft3.
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
bij de 3 machine winkelhaken set van hbm was er een bruikbare bij , de kleinste de andere 2 hadden een afwijking die ze als winkelhaak onbruikbaar maakten ( 2mm op 7 cm )
de 45 graden was dan wel weer perfect .
ga me eens een grote deftige bestellen en die dan helslijpen
 

Dnaleor

Actieve deelnemer
18 jan 2020
28
1
Den Haag
Het spul wat je in de bouwmarkt koop voldoet waarschijnlijk aan geen enkele norm.
Maar er zijn degelijk normen voor blok/winkelhaken, dat is de DIN 875, die is opgedeeld in II, I, 0 en 00, waarbij 00 de meest nauwkeurige is.
00 is dan meer bedoeld voor inspectiedoeleinden in de verspaning en in een machinefabriek ofzo.
Hallo allen,
Ik ben een beetje aan het struinen op de Duitse sites. Daar kom ik Din 875/1 en Din 875/1B tegen. Weet iemand wat daar dan weer het verschil tussen is?
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
bij hogetex staat volgende text
Hoekhaken kunnen worden geleverd naar nauwkeurigheid volgens een DIN-Klasse. Het gaat hier om DIN 875. Hierbij zijn er diversen klassen, bijvoorbeeld DIN875/00, DIN 875/0 en DIN 875/1. Hierbij is DIN 875/00 het meest nauwkeurig. Bij een bladlengte van 150mm mag de toegestane hoekafwijking 4 µm zijn volgens DIN875/00. Bij DIN875/0 is dit 8 µm, en bij DIN875/1 is dit 18 µm.

denk dat die b eerder een onofficiele uitdrukking is dat deze niet voldoen aan din875/1 ;) .
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
De meeste redelijke winkelhaken voor houtbewerking zijn in tegenstelling tot die voor metaal stelbaar.
dan doet het er niet zoveel toe of ze haaks staan als je ze koopt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.