Windveren okoume multiplex uit 1 stuk

Roschambo

Nieuw lid
31 jul 2023
8
1
Nederland
Ik wil graag de windveren voor mijn huis uit 1 stuk maken, probleem is dat de lengte van punt tot punt ongeveer 7 meter is.

Vuren sls 38x285 zou ik in de juiste lengte kunnen vinden 7.5 meter , maar heeft niet een hele hoge duurzaamheidsklasse. Aangezien het niet echt een mogelijkheid is om deze plankjes thuis thermisch te modificeren, wil ik dus een andere oplossing. Red cedar wordt te duur en is ook niet in die lengte te krijgen,
okoume plaat is te betalen. Maar ik zou alsnog graag willen zorgen dat het 1 deel is zonder naden, hoe kan ik deze het beste onderling verbinden?


De windveer heeft uiteindelijk een maat van 7 meter bij 30 cm. de dikte moet tussen de 20 mm en 40 mm liggen
Is het eigenlijk ook nodig om rekening te houden met uitzetten/ krimpen van het hout? Ik zou hem in de nok vastzetten en verder flexibel bevestigen

Welke lijm zou ik het beste kunnen gebruiken? Is D4 PVAC lijm geschikt of moet het een epoxy of PU lijm zijn?
Ik zou de delen schuin kunnen afzagen/ frezen/ schuren en als versteviging er achter een blokje lijmen

Ik kan multiplex van multiplex maken, bijvoorbeeld 3 lagen van 8 mm dik op elkaar lamineren met de een of andere lijm, dan moet ik wel 7 meter aan windveer lamineren en dus ook klemmen. Voordeel is wel dat het gewoon stroken zijn die ik op elkaar plak.

Of ik frees het in 1 of 2 stappen uit en doe datzelfde op deel 2 en lijm vervolgens deze delen weer aan elkaar, in de tekening zijn de mogelijkheden die ik bedacht heb. Heeft iemand een beter idee?


windveer.PNG
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.997
821
Omgeving Leiden
Lamineren door dunne stroken op elkaar te lijmen met watervaste lijm, lijkt mij het eenvoudigst en het sterkst. Om de lagen tijdens het lijmen te klemmen kan je van achteren de boel met rvs schroeven aan elkaar zetten.
Maar ik zie wel een heel gewicht ontstaan bij 7 meter x 30cm x 24mm.
Hoe krijg je dat in 1 keer omhoog zonder dat de wind er vat op krijgt, of de boel tordeert?
 

Roschambo

Nieuw lid
31 jul 2023
8
1
Nederland
Dunne stroken lamineren lijkt mij ook het sterkst en zeker het makkelijkst qua voorbereiding behalve het stukje van klemmen, want schroeven wordt denk ik lastig, ik weet niet hoeveel grip die gaan hebben in 8 mm okoume. Nou lijkt het me best handig om een vacuümpomp te hebben, dan kan ik het vacuümbaggen.

Ik heb wel eens een deur gemaakt uit stroken mdf en het klemmen was het lastigst.

Dat stukje van omhoog krijgen is wel te doen als het een beetje sterk is van zichzelf, ik heb ivm de eindeloze regen ook een zeil van 18 kg 8x10 meter op de nok gekregen en uitgevouwen (en dat is een partij lomp gewicht). Er staat een steiger aan de dakvoet, daar kunnen we hem op leggen met z'n 3en en dan loop ik hem naar de nok en houd iemand hem in het midden en iemand onderaan.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.064
1.695
Terkaple
www.woodworking.nl
Windveren moet je goed in de verf zetten of ze nu van vuren of van multiplex zijn. Bij ons zijn de vuren windveren minstens 30 jaar oud en nog in goede staat. 10 jaar geleden zijn een aantal dekplanken vervangen door meranti. Dat heb je in veel kwaliteiten, het harde donkerbruine, maar ook qua gewicht lichter, ook lichter van kleur. Dat is net beschuit en een aantal waren na 4 jaar in zeer slechte staat. De aannemer zet ze zelf in keer in de sneldrogende grondverf, 1 keer afgelakt en in een paar jaar verrot.

Je kunt ook red ceder krijgen in die lengte, erg fraai en duurzaam, wel lastiger om de verven.

jaap
 

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Wrc is denk ik Western Red Ceder. Zeer geschikt voor boeidelen. Lekker licht om de ladder op te sjouwen. Ik vond het wel duur overigens.
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
755
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Maar het zit heeeel lang.

In 2006 zijn bij mij boeidelen van wrc geplaatst. Ik heb ze in de juiste kleur gerold ( Sikkens XD hoogglans)
Het zit nog prima en dit jaar of volgend jaar misschien eens weer doen. De glans is er wel af.
Misschien veel geld, maar het betaald zichzelf terug.
 

Roschambo

Nieuw lid
31 jul 2023
8
1
Nederland
Ik kan nergens vinden waar ik dat in 7 ,meter kan krijgen, langste lengte die ik vind is 6.10 meter, meestal 5,9 meter gelamineerd/gevingerlast, ik heb 6,80 nodig van punt tot punt.

Bij mij in de buurt zou ik voor de boeidelen alleen 28x285 van 5,9m 1300 euro kwijt zijn, de dakgoten moeten ook bekleed worden, zelfde breedte dan kom ik uit op 2230 euro en dan zit er nog geen echte verf op. 18x285 kom ik uit op in totaal 1650 en dan moeten die dus ook nog aan elkaar gemaakt worden. Liefst dat het lijkt alsof het 1 stuk is. Voor de dakgoten is dat overigens niet direct nodig. Daar kijk je anders tegenaan

Als ik 3 lagen 8mm okoume multiplex verlijm ben ik aan wbp multiplex 556 euro kwijt voor de windveren en dan nog lijm. 930 als ik ook de dakgoten ermee maak
Als ik 1 laag van 25 maak dan ben ik 527 kwijt, 890 voor het totaal

Als ik het uit 22 zou maken zou het 600 in totaal zijn inclusief dakgoot.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.717
2.574
Gaanderen
Ik zou gewoon het langste nemen wat je zo kan kopen. En dan een las erin. Goed afwerken is heel belangrijk. 2x gronden en 2 x aflakken. Kan een goede kwaliteit vuren prima. Ik ben geen fan van gevingerlast hout buiten. Heb met schilderen al veel schades gezien in het verleden. Ja ze zeggen nu dat het met de nieuwe constructies prima kan. Ik moet het nog zien.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.778
746
Enschede, Twente
MPX — Een niet al te korte las en epoxy gebruiken voor het verlijmen. Voor de sterkte is een 1 op 12 las ideaal, dwz voor elke mm materiaaldikte 12 mm lengte/overlap. Epoxy heeft een langere open tijd en is voor dit doel sowieso de beste oplossing gezien de duurzaamheid.
Die las-regel geldt trouwens ook voor hout. Kies je daarvoor, dan goed gewaterd vuren gebruiken. Dat is van oudsher prima hiervoor.
(NB Ik spreek niet uit eigen ervaring, want ik hou niet van boeien. Bij mij zit er zink op de dakranden.)
 

Roschambo

Nieuw lid
31 jul 2023
8
1
Nederland
Ik neem aan dat MPX multiplex is 1:12 dat is best een flink verloop, voor 25 mm is dat dus een wig van 30 cm dat lijkt me in productie vrij kwetsbaar. Maar ik ga eens kijken of ik een freesmal kan maken.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
397
Dordrecht
Al dat gedoe met multiplex gaat waarschijnlijk niet al te lang mee. sowieso gewoon de fabrikantsvoorschriften volgen en dus naden maken anders vraag je om problemen. En WRC is niet goedkoop, maar ik zou eerst eens rondvragen, want de genoemde bedragen lijken me aan de hoge kant. Je gootbodem sowieso van multiplex maken, heeft veel minder te lijden dan lijstwerk wat aan weer en wind is blootgesteld.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.778
746
Enschede, Twente
Ik neem aan dat MPX multiplex is 1:12 dat is best een flink verloop, voor 25 mm is dat dus een wig van 30 cm dat lijkt me in productie vrij kwetsbaar. Maar ik ga eens kijken of ik een freesmal kan maken.
Die 1 op 12 schijnt het optimale te zijn voor planken in de scheepsbouw -- denkelijk kan het ook minder extreem. Laatst zag ik een video waarin het uitgeknobbeld werd voor stroken hout van iets van 3 bij 5 cm, bij verschillende zaaghoeken. Zestig graden was in dit geval de uitkomst.
Vanuit mijn gebrekkige nog uit mijn lyceumtijd overgebleven kennis van goniometrie is dat ongeveer 3 op 5, dus heel wat stomper dan 1 op 12. Zestig (dertig) kun je nog op een afkortzaag realiseren, misschien speelde dat mee bij die test.
Het onderliggende idee van een langere 'scarf' is natuurlijk dat je zo meer lijmoppervlakte krijgt, wat uiteindelijk sterker is. Voor rechtuit-rechtaan zaken als een boei is dat niet cruciaal, lijkt me.
Ben benieuwd waar je uiteindelijk op uitkomt.
 

Roschambo

Nieuw lid
31 jul 2023
8
1
Nederland
Hout is echt heel duur... om van te huilen
Mag ik hier winkels noemen of is dat een no go?
Want bij de standaard grote zaken ketens ligt de prijs tussen de 214 en 300 ex btw
Voor gevingerlast/gelamineerd en gegrond 28x285x5900 red cedar.
Bij mijn plaatselijke zaak is het 208 ex btw of 252 inclusief btw
Online is de goedkoopste die ik kan vinden 200 inclusief btw maar de reviews zijn niet top.

keuzes...
 

Roschambo

Nieuw lid
31 jul 2023
8
1
Nederland
We hebben uiteindelijk gekozen voor Red cedar, gelamineerd/gevingerlast we gaan het uit 2 overlappende delen maken en 1 achterstrook als schaduwvoeg omdat we nog even nagemeten hebben en we komen uit op een breedte van 310-330 1 brede strook past niet heel goed bij het huis 2 smallere stroken past dan beter. Mogelijk nog een strook compriband om de oneffenheid in het metselwerk op te vullen, en ervoor te zorgen dat er geen beesten in kunnen kruipen. andere moogelijkheid is om die strook hout op z'n kant te zetten en het hele stuk passend maken op de muur, heet dat contramallen? Maar dat is wel vrij bewerkelijk en vanaf het dak aftekenen is denk ik ook niet echt een feestje.

windveer doorsnede.PNG

Ik weet nog niet zeker hoe ik de delen aan elkaar ga koppelen, de jig die ik heb gemaakt werkt best redelijk goed, misschien moet ik nog wat sleuven frezen zodat ik de plank met de bouwstofzuiger op de bodem kan zuigen want dan hoef ik niet constant de klemmen op te schuiven, het uiteinde moet goed vlak in de jig liggen anders wordt de boel scheef en misschien een iets breder freesje gebruiken want 12 mm is niet heel veel.

IMG_20230802_142957476.jpgIMG_20230802_143025005.jpg
 

G-P

Nieuw lid
3 aug 2023
18
10
Ravenstein
Ik wil graag de windveren voor mijn huis uit 1 stuk maken, probleem is dat de lengte van punt tot punt ongeveer 7 meter is.

Vuren sls 38x285 zou ik in de juiste lengte kunnen vinden 7.5 meter , maar heeft niet een hele hoge duurzaamheidsklasse. Aangezien het niet echt een mogelijkheid is om deze plankjes thuis thermisch te modificeren, wil ik dus een andere oplossing. Red cedar wordt te duur en is ook niet in die lengte te krijgen,
okoume plaat is te betalen. Maar ik zou alsnog graag willen zorgen dat het 1 deel is zonder naden, hoe kan ik deze het beste onderling verbinden?


De windveer heeft uiteindelijk een maat van 7 meter bij 30 cm. de dikte moet tussen de 20 mm en 40 mm liggen
Is het eigenlijk ook nodig om rekening te houden met uitzetten/ krimpen van het hout? Ik zou hem in de nok vastzetten en verder flexibel bevestigen

Welke lijm zou ik het beste kunnen gebruiken? Is D4 PVAC lijm geschikt of moet het een epoxy of PU lijm zijn?
Ik zou de delen schuin kunnen afzagen/ frezen/ schuren en als versteviging er achter een blokje lijmen

Ik kan multiplex van multiplex maken, bijvoorbeeld 3 lagen van 8 mm dik op elkaar lamineren met de een of andere lijm, dan moet ik wel 7 meter aan windveer lamineren en dus ook klemmen. Voordeel is wel dat het gewoon stroken zijn die ik op elkaar plak.

Of ik frees het in 1 of 2 stappen uit en doe datzelfde op deel 2 en lijm vervolgens deze delen weer aan elkaar, in de tekening zijn de mogelijkheden die ik bedacht heb. Heeft iemand een beter idee?


Bekijk bijlage 133921
Ik heb zelf windveren van multipex ocume en die zijn nog redelijk. Als ik het opnieuw moet doen overweeg ik om het van Tricoya MDF te maken. Ik heb eens een test gedaan met een strookje onbehandeld Tricoya in een glas water en daar een paar dagen in laten staan en dat werkt verbazend goed. Het zet niet uit! Of dat op de lange termijn ook werkt weet ik niet en ben dan ook benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
Bij Medite Tricoya MDF hebben ze het over 50 jaar garantie (ik heb de voorwaarden niet gelezen) en kan het onbehandeld en onbewerkt buiten worden toegepast. Iemand ervaring hiermee?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
397
Dordrecht
We hebben uiteindelijk gekozen voor Red cedar, gelamineerd/gevingerlast we gaan het uit 2 overlappende delen maken en 1 achterstrook als schaduwvoeg omdat we nog even nagemeten hebben en we komen uit op een breedte van 310-330 1 brede strook past niet heel goed bij het huis 2 smallere stroken past dan beter. Mogelijk nog een strook compriband om de oneffenheid in het metselwerk op te vullen, en ervoor te zorgen dat er geen beesten in kunnen kruipen. andere moogelijkheid is om die strook hout op z'n kant te zetten en het hele stuk passend maken op de muur, heet dat contramallen? Maar dat is wel vrij bewerkelijk en vanaf het dak aftekenen is denk ik ook niet echt een feestje.

Bekijk bijlage 133976

Ik weet nog niet zeker hoe ik de delen aan elkaar ga koppelen, de jig die ik heb gemaakt werkt best redelijk goed, misschien moet ik nog wat sleuven frezen zodat ik de plank met de bouwstofzuiger op de bodem kan zuigen want dan hoef ik niet constant de klemmen op te schuiven, het uiteinde moet goed vlak in de jig liggen anders wordt de boel scheef en misschien een iets breder freesje gebruiken want 12 mm is niet heel veel.

Bekijk bijlage 133977Bekijk bijlage 133978
Je moet je delen niet pas sluitend tegen de achterconstructie aanmeken. Het moet kunnen ventileren, dus tegen de muur eerst vertikaal achterhout en overal een voeg houden, ook aan de bovenzijde.
 

Roschambo

Nieuw lid
31 jul 2023
8
1
Nederland
In principe raakt de windveer de muur net niet. Zoals ik zei is het metselwerk niet heel vlak, ik denk dat de afstand tussen de windveer en de muur wisselt tussen 5 en 15 mm eventueel zelfs 20 mm dus ik moet wel iets toevoegen zodat er geen vogels en muizen in kunnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.