Winddroog hout verwerken?

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Voor wat projectjes binnenshuis (kastdeurtjes, bovenplaat voor op TV meubel, etc) willen we wat iepen kopen, het wordt voor ons op dikte gebracht en gevlakt, zodat ik het zelf kan zagen en verlijmen e.d. Tot zo ver geen probleem.

Maar omdat het nu gewoon onder een afdak ligt (winddroog maar dus nog relatief vochtig) vervolgens gevlakt wordt en daarna eigenlijk direct naar binnen gaat om verwerkt te worden, ben ik een beetje bang voor de werking ervan.

Zou het hout niet eigenlijk een tijdje binnen moeten liggen, dwz ‘echt droog’ moeten zijn alvorens het op dikte te brengen/verder te verwerken?

Wat is jullie mening hierover?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als je problemen wil vermijden waarschijnlijk wel. Tenzij er weer een zomer zoals vorig jaar komt en je het hout na een warme periode verwerkt. Dan is het wel echt droog. Je kan best zorgen voor een vochtmeter. Dan weet je wat er gaande is.
Mijn manier van werken is: planken op ruwe maat zagen, eerste keer vlakken, enkele weken binnen leggen en dan vlak, haaks en op maat schaven.
 
  • Leuk
Waarderingen: DDragon80 en Petrolhead

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Van winddroog (18-19%) naar te gebruiken voor meubels in huis (8-10%) is toch nog wel een hele route die het hout moet afleggen. Als je echt zeker wilt zijn zou ik ook niet twijfelen en een vochtmeter kopen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
De volgorde is toch echt eerst van winddroog naar droog genoeg gaan VOOR je laat vlakken.....
Je kunt dan wel alvast delen op ruwe breedte zagen (dus overmaat van wat je uiteindelijk nodig hebt); dat bespoedigt het drogen in huis. In de praktijk houdt dat in dat je bij veel delen het hart eruit haalt.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Niet vergeten:
In de praktijk houdt dat ook in dat je halve huis volstaat met drogende delen...voor een "tijdje".

(Geen idee hoe andere mensen daar mee omgaan; Het wordt namelijk altijd zo makkelijk gezegd.)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Niet vergeten:
In de praktijk houdt dat ook in dat je halve huis volstaat met drogende delen...voor een "tijdje".

(Geen idee hoe andere mensen daar mee omgaan; Het wordt namelijk altijd zo makkelijk gezegd.)
Dat is de reden waarom ik in mijn werkplaats een zwevend aanrecht heb — daaronder kan hout lekker drogen zonder in de weg te liggen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Niet vergeten:
In de praktijk houdt dat ook in dat je halve huis volstaat met drogende delen...voor een "tijdje".

(Geen idee hoe andere mensen daar mee omgaan; Het wordt namelijk altijd zo makkelijk gezegd.)
Als je je projecten goed plant, en eventueel opdeelt, valt dat wel mee.
Maar tenzij je de luxe hebt van een verwarmde of inpandige werkplaats is er geen andere oplossing.
Tenzij je het risico neemt van hout te verwerken dat niet helemaal droog is.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Bedankt voor het bevestigen van mijn vermoedens!!

De chef des huizes is niet heel blij met dat vooruitzicht, zeker omdat ze het eigenlijk gister af wilde hebben :) Maar wie mooi wilt zijn moet pijn lijden, zeg maar :D

Bedankt voor de input!
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Zal ik zeker doen! Maar ik las op de website dat ook kleinere partijen voor particulieren tot de mogelijkheden behoren.

Als het aan mij ligt, drogen we het lekker in huis. Scheelt een paar tripjes heen en weer en er heb er zelf niet zoveel haast mee. De chef daarentegen wel😉😁
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Inmiddels heb ik het hout, er was spraken van een misverstand. Want het hout was wel degelijk in een droogkamer gedroogd naar 10%.

Nu het volgende debacle, want het gevlakte hout zit vol met ‘hapjes’ en is voor zichtbaar hout dus alles behalve geschikt.

Maar goed, we komen er vast uit met de leverancier.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Niet vergeten:
In de praktijk houdt dat ook in dat je halve huis volstaat met drogende delen...voor een "tijdje".

(Geen idee hoe andere mensen daar mee omgaan; Het wordt namelijk altijd zo makkelijk gezegd.)
👍Herkenbaar. Ik heb een hele lieve vrouw en een huis met kamer en-suite. Toen ik iep voor onze keuken gekocht had, wat enige jaren aan de wind gedroogd had, heb ik het eerst enkele weken in de voorkamer laten liggen om verder te acclimatiseren.

Een en ander is dus ook afhankelijk van hoe het hout heeft kunnen drogen na het zagen. Een betrouwbare leverancier of een vochtmeter is het antwoord.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.