Wilgenhout drogen of gelijk iets uit maken

Mattan

Actieve deelnemer
10 nov 2020
33
8
Arnhem
Hallo allemaal,

ik ben net begonnen met wat hout bewerken, ongeveer een 3 maanden geleden, omdat ik wil leren zelf handvaten te maken voor de messen die ik maak. Tot nog toe kocht ik hout dat al volledig gedroogd was. Nu heb ik wilgenhout gekregen, stammetjes met een doorsnede van 10 tot 15 centimeter. Mocht ik dit laten drogen, kan ik er dan iets mee? Of zou ik het bijvoorbeeld gelijk moeten bewerken en dan pas laten drogen? Splitten lijkt me geen optie omdat de stammetjes al zo dun zijn.

Mocht ik ze moeten laten drogen (wat meerdere jaren duurt, dat snap ik) hoe doe ik dat dan het beste? Haal ik de bast eraf? En dan de kopse eindes insmeren met water/houtlijm mengsel lijkt me?

Alvast bedankt allemaal :)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.114
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
van wilgenhout weet ik dat ze vroeger houten klompen maakten
helaas moet ik je verder teleurstellen
dit hout is te zacht om stukken van de maken die de tand des tijds weerstaan
maak je handvaten, dan neem je best hard hout
omdat de afmetingen daarvan niet groot zijn, kan je ook hout van fruitbomen nemen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Wil je toch zacht hout of hout wat iets door schimmel is aan getast dan moet je dit eerst stabiliseren. Heel kort door de bocht volgooien met een kunststof onder vacuum. Zou ik niet doen met wilg. Koop dan gewoon messen hechten. Of zoek onder knive blanks.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Voor mesheften zou ik geen wilgenhout nemen. Inderdaad maakten ze vroeger klompen van wilgenhout, nu veelal van populierenhout. Wilgenhout is licht en dat is een prettige eigenschap voor klompenhout. Nadeel is dat het uitermate zacht en lokaal vezelig is. Een klompenmaker vertelde me dat de structuur soms lokaal zo open is dat de klompen vaak niet voldoende waterdicht zijn.

Zelf heb ik wilgenhout gebruikt voor het maken van een werkplaatskrukje met een zitvorm zoals men vroeger op landbouwwerktuigen, zoals trekkers, gebruikte . Vanwege de lokaal vezelige zachte structuur zou ik het niet weer kiezen. Ik droogde het ongeveer een jaar (uitgangsmateriaal: stammetjes van 25 c tot 30 cm)

Voor mesheften zou ik een harde fraaie houtsoort met fijne structuur kiezen.

mvg
Klaas

Correctie op 1 dec 2020:
Oef, ik maakte een foutje. Het uitgangsmateriaal waren stukken van 25 tot 30 cm. Dit waren stukken die gekloofd waren uit een verse stam van minstens een halve meter.
 
Laatst bewerkt:

Mattan

Actieve deelnemer
10 nov 2020
33
8
Arnhem
Alle drie hartelijk bedankt.

Qua grootte hoeft het inderdaad niet groot te zijn, daar ben ik inmiddels achter voor mesheften. Ik heb wat mooie stukken hout liggen en ben van plan binnenkort een keer langs masave te gaan om daar eens rond te neuzen.

Is wilgenhout überhaupt ergens voor te gebruiken of zal ik wilgenhout het beste gewoon in de vuurton gooien? Voor zover dat uitmaakt: het gaat hier om kronkelwilg (Salix babylonica 'Tortuosa'). Of kan ik er bijvoorbeeld iets mee draaien? Anders gebruik ik het waarschijnlijk om eerst mee te oefenen, terwijl het nog nat is.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.920
846
Oss
Je kunt er altijd kleine voorwerpen van draaien, zoals kerstboompjes, paddestoelen, pennen, kandelaartje enz.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Wil je mooi inlands hout voor een heft, dan kun je er prima vlier voor gebruiken.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Er bestaat geen goed of slecht hout, er bestaan alleen goede of slechte toepassingen van hout.
Dus kijk goed naar het hout, welke eigenschappen heeft het, waartoe nodigt het uit, kronkelwilg is meestal niet recht toe recht aan. Leg het het liefst op een plek waar het goed in de weg ligt zodat je ertoe gedwongen wordt om er naar te kijken en je zult vanzelf wel iets verzinnen wat je ermee kunt doen. Kijk bijvoorbeeld eens bij www.surolle.se, écht fantastisch wat die man met hout doet.
Overigens hout met schors erom heen droogt langzaam zoals je weet, en is eerder vatbaar voor wormvraat, maar nat hout laat zich makkelijker bewerken of voorbewerken. Als het daarna droog is, is het veel makkelijker om de het glad te krijgen. Als besluit het niet doormidden te splijten kun je door er stukken schors af te hakken, het drogen versnellen, waarbij de kans op scheuren, wormvraat en verkleuren minder groot worden.
Rondhout dus met de kern erin scheurt vaak snel, dus door het hart splijten zorgt er meestal voor dat het verder niet of minder splijt, sneller droogt en het niet zo snel aangetast wordt of verkleurt.
Als de uitkomst uiteindelijk toch niet bevalt is het tegen die tijd wel droog en kun je het nog altijd opstoken....
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb wilgen toegevoegd aan onze houtdatabase


jaap
 

Aheijdendael

Actieve deelnemer
25 apr 2020
60
9
Waar woon je ergens?? Ik kan aan 'n totaal belachelijke hoeveelheid Amerikaanse vogelkers komen :)
En anders denk ik niet dat welke bosbeheerder dan ook zich druk maakt om het feit dat je 'n stuk van dat spul afzaagt. :)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
En anders denk ik niet dat welke bosbeheerder dan ook zich druk maakt om het feit dat je 'n stuk van dat spul afzaagt
Dat is zeker NIET zo. Het is dan wel een exoot en voor veel bosbeheerders een probleemsoort, maar als er zomaar aan gezaagd wordt, kan het ook daardoor juist een groter probleem worden (1 stam worden vele uitlopers). Het is geen goed idee en zelfs strafbaar. Ik werk zelf bij een terreinbeherende (natuur)organisatie, en ik weet dat mijn collega's echt zullen optreden als ze iemand aantreffen die zonder toestemming aan het zagen is, ook al is het Amerikaanse vogelkers of -eik.

Maar, als je contact opneemt met de terreinbeheerder in kwestie, is er vaak wel iets mogelijk. Dan geven zij aan wat en waar je mag zagen (zo werkt het in ieder geval bij ons, en voor zover ik weet ook bij collega-organisaties).
 

Aheijdendael

Actieve deelnemer
25 apr 2020
60
9
Dat is zeker NIET zo. Het is dan wel een exoot en voor veel bosbeheerders een probleemsoort, maar als er zomaar aan gezaagd wordt, kan het ook daardoor juist een groter probleem worden (1 stam worden vele uitlopers). Het is geen goed idee en zelfs strafbaar. Ik werk zelf bij een terreinbeherende (natuur)organisatie, en ik weet dat mijn collega's echt zullen optreden als ze iemand aantreffen die zonder toestemming aan het zagen is, ook al is het Amerikaanse vogelkers of -eik.

Maar, als je contact opneemt met de terreinbeheerder in kwestie, is er vaak wel iets mogelijk. Dan geven zij aan wat en waar je mag zagen (zo werkt het in ieder geval bij ons, en voor zover ik weet ook bij collega-organisaties).
Goed punt!!

Ben er zeker niet op uit om mensen in de problemen te brengen met mijn ondoordachte opmerkingen. :)
 

Mattan

Actieve deelnemer
10 nov 2020
33
8
Arnhem
Waar woon je ergens?? Ik kan aan 'n totaal belachelijke hoeveelheid Amerikaanse vogelkers komen :)
En anders denk ik niet dat welke bosbeheerder dan ook zich druk maakt om het feit dat je 'n stuk van dat spul afzaagt. :)
Omgeving Nijmegen, maar ik rij regelmatig richting Woerden en het noorden. Zou erg tof zijn!

Goede tip wel, ik zal eens contact opnemen met een bosbeheerder.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Heb wilgen toegevoegd aan onze houtdatabase


jaap
Je moet die lijst wel wat uitbreiden Jaap, zo'n 300 species in de wereld, 54 hier in Canada officially, Salix Nigra word groot.

Hoeveel in Nederland. ??
Willow species in Canada.jpg
Salix Nigra.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Je moet die lijst wel wat uitbreiden Jaap, zo'n 300 species in de wereld, 54 hier in Canada officially, Salix Nigra word groot.

Hoeveel in Nederland. ??
Bekijk bijlage 94437
Bekijk bijlage 94438
Top Leo! ik had het stukje van www.houtinfo.nl naar ons forum gekopieerd. Dat is overigens met toestemming van Centrum Hout. Wij hebben een rijtje knotwilgen achter huis, van sommige staat alleen de rand nog en toch elk jaar gigantisch uitspruiten; geweldige groeikracht zit er in.
Het meest opmerkelijke wat ik van de buren hier ooit hoorde is, dat je een stuk wilgenstam of tak gewoon in de grond kunt steken en dat er dan in de grond een heel wortelsysteem uit groeit en aan de bovenkant een top. Het wordt weer een complete boom.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: ope1967

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.197
558
Jaap, op die manier heeft een vriend van me een heel rijtje wilgen op zijn erf geplant. Ik heb daar met eigen ogen gezien dat uit stukken dikke tak al vrij vlot nieuwe bomen ontstonden, dus die info klopt wel.
Hij beweert zelfs opzettelijk een aantal takken op de kop te hebben geplant maar daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken, we hebben een lange voorgeschiedenis van practical jokes :p
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
WIlgen lopen inderdaad echt heel makkelijk uit. Het in de grond steken van afgesnoeide stukken tak is de manuier om wilgen te vermeerderen. Bij ons op de moestuin gebruiken we altijd wilgenstokjes (vingerdik, iets van 30 cm lang) om aan te geven waar we groente hebben gezaaid. En veel van die stokjes lopen uit, of we ze recht of op z'n kop in de grond steken maakt niets uit. Ook gebruiken we staken wilg van een meter of 2 lang en bezemsteeldik voor de torentjes waar de bonen tegenaan groeien. Die torentjes hebben aan het eind van het seizoen ook altijd een mooie pruik van vers aangegroeide takken (wel zo handig, ze staan door de wortelgroei stevig in de grond en ze rotten niet weg).
Nooit met pasen een paar takken kronkelwilg in een vaas binnen gehad? Daar zitten binnen een week wortels aan in de vaas. Maar meer plantensoorten doen dat, kwekers maken daar dankbaar gebruik van (stekken).

Maar zelfs als je het als kachelhout verzaagt loopt het nog uit. Een paar jaar geleden had ik in het voorjaar een houthok met allemaal groene uitlopers aan het hout. En dat was trouwens niet alleen wilg, maar het gebeurde ook bij het hout van hazelaar en (amerikaanse) vogelkers. Helaas kan ik de foto's daarvan nu even niet terugvinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: ope1967 en jaap

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Het meest opmerkelijke wat ik van de buren hier ooit hoorde is, dat je een stuk wilgenstam of tak gewoon in de grond kunt steken en dat er dan in de grond een heel wortelsysteem uit groeit en aan de bovenkant een top. Het wordt weer een complete boom.
+1 Bevestiging daarvan. Vochtige/vruchtbare grond benodigd en dan gaat het als een speer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.