Wilg plooien voor kunstwerk

Petervanhecke

Nieuw lid
9 sep 2026
1
0
Gent
Ik ben beeldend kunstenaar en wil eenmalig een werk maken met wilgentakken. Ik heb twee verse, rechte takken van 4 a 5m en wil uit die twee takken een cirkel maken met een diameter van 2m, dwz dat ik 6,28m lengte nodig heb. Ik dacht de twee takken op een lengte van 3m45 af te zagen en ze aan de dikke kant (6,5cm diameter) met een ingeboorde metalen draadstang, chemische verankering en lijm aan elkaar te zetten. Aan de dunne kant (3cm diameter) zou ik ze met een overlap van 30cm aan elkaar vastmaken met sisaltouw. Hoe ik de wilgentakken veilig gebogen krijg weet ik niet, ik lees online met stoom, maar hoe ik zo(n grote lengte moet stomen weet ik niet. Ik kreeg als tip drenken in water gedurende lange tijd en dan met de roofing brander verwarmen en plooien... Voordat ik eraan begin wil ik graag een goeie werkmethode. Kan iemand mij tips geven?

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.172
126
Omgeving Amersfoort
ik ben niet zo'n houtwurm maar als je die takken zou willen drenken/onderdompelen in (heet) water dan zou ik daarvoor PVC pijp pakken, of een electraleiding of stalen waterleiding op lengte

PVC verlijm je makkelijker waterdicht denk ik.

een stoombox kun je maken van houten planken op die lengte zoals ik weleens op YT zien

IMG_1777-Medium-1.jpg

12918_5F00_lead2.jpg

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.512
918
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hoe stevig moet de cirkel uiteindelijk worden? Ik zou overlappende dunnere takken gebruiken. Lijm en chemische verankering zijn tricky bij vers (dus nat!) hout. Als je de takken dun genoeg neemt, is buigen zonder stoom en moeite geen enkel probleem.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.