Wijnvat als regenton

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb een wijnvat gekregen om als regenton te gebruiken.
Ik heb de bovenkant eruit gehaald en de helft van de ringen eraf, zodat ik alles makkelijk kan schuren.
De bovenkant wordt als los deksel gebruikt, hier komt ook een gat in voor de water toevoer.
Als het hout helemaal blank en glad is wil ik het insmeren met olie of een blanke lak.
Gevoelsmatig heeft olie de voorkeur.
Wat kan ik het beste gebruiken, olie of blanke lak?
Wat zijn de voordelen van de een of de ander?
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo de Haan

Ik heb zelf ooit een eiken emmertje gehad. Ik vond het wel een leuk ding en het was ook onbehandeld. Omdat het ter decoratie in de tuin stond heb ik in de blanke lak gezet. Ik wist toen nog niets van olie af. Ik had er een flinke laag in gegoten en flink in de naden gesmeerd. na een of 2 jaar nog eens gedaan naar volle tevredenheid. Het was geloof ik met pehaline edelhout. Omdat ik er daarna eens planten in gezet heb was het snel afgelopen. Een vat zou ik zelf weer in de lak zetten. Het nadeel van olie en hout is dat bij langdurig contact het er gewoon uit-afspoelt.
Je zal zeker regelmatig moeten nabehandelen. En dat is altijd op het verkeerde moment lente of herfst.

Hartelijke groet hugo
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Oja
In mijn huidige tuin heb ik zo´n plastic vat staan. Niet zo mooi maar wel onderhoudsvrij. Ook vorstvrij. Als het jou om het uiterlijk gaat dan is het misschien een idee om een plastic ton IN jouw regenton te zetten. Ik snap wel dat dit een raar idee is maar het lijkt mij best een goed plan. Geen direct contact met het eiken. makkelijk schoon en leeg te maken. In regenwater zit veel vuil en dat zakt op de bodem. Denk maar aan MOERDIJK. Ik heb in mijn vat een simpel gat geboord en er een gewone kraan op gezet . Op marktplaats vind je vaak wel van die vaten. Die van mij kwam uit de voedselindustrie.

Misschien een raar idee maar je weet maar nooit.

Hartelijke groet Hugo
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb al jaren een onbehandelde eiken wijnvat in gebruik als regen ton.
Gewoon een gat in de deksel geboord voor de toevoer en een in de zijkant voor de kraan.
We hebben ook nog een onbehandelde eiken kuip met waterplantjes op het terras staan, in de zomer zie je dat de kuip boven iets open gaat staan, maar zodra de regen de kuip weer vult zwelt het hout de kieren dicht.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
In de botenbouw wordt het hout aan de binnenzijde bij aan de buitenzijde gelakte boten onbehandeld. Ik zou de ton dus eerder lakken dan in de olie zetten. Maar goed je kan het ook onbehandeld laten, dat scheelt onderhoud. Lakken moet je ieder jaar na de winter weer opnieuw doen....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.