wijnkoeler

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Zoals bekend is hout een goed isolatiemateriaal d.w.z. het geleid slecht warmte en/of koude.
Voor een relatie maakte ik daarom een wijnkoeler uit Alaska Hemlock (houtsoort).
Ik heb de vorm van een glas gekozen om toch wat in het genre te blijven.
Hoogte 26 cm en diamater 10,5-12 cm. Inwendig 21 x 9 cm.
Geschuurd tot korrel 320 en afgewerkt met Osmo Hard-wax olie.
Gereedschap voor uithollen: set http://www.jowinter.de beitels.
Iets voor een regenachtige zomermiddag?
vr.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Henk, afgewerkt met osmo hard wax.
Wil je dat de rode wijn in de zon op temperatuur blijft dan in deze koeler of beter gezegd een houder om ingebrachte vloeistoffen op dezelfde temperatuur te houden.
Witte wijn dus eerst in de koelkast en vervolgens in de ""koeler"".
Dus zonder ijsblokjes.
vr.gr. Jan Pranger.
 

WR1944

Oud hout
Inderdaad. Ook al ben ik geen vinoloog, vanuit een redelijke ervaring in het consumeren kan ik mededelen dat met een passieve wijnkoeler een stilstaande hoeveelheid lucht rondom de fles wordt gecreerd dat als een zekere vorm van isolatie dienst doet. Er zijn terracotta wijnkoelers die een stapje verder gaan. Die koeler verzadig je eerst met water, dan leg je iets als een sponsje met water verzadigd op de bodem en dan wordt het hele proces wat intensiever en langduriger. De waarheid gebied me te vertellen dat ik door omstandigheden nooit in staat was het koelproces over een langere periode te volgen.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Oftewel WR er dient een goede balans te zijn tussen de snelheid van drinken, het comsumptief vermogen en de geleidelijke teruggang in temperatuur. Het break-even point ligt daar waar de alcohol zijn verwarmende invloed doet gelden en de aanslag op de vloeistof door de omgevingstemperatuur. :D :D :D :D :D :D :D
Proost allemaal.
vr.gr. Jan Pranger.
 

WR1944

Oud hout
Een wijnkoeler zal meestal gebruikt worden voor witte en rose wijn. Voor een optimaal genot dienen deze wijnen zo rond de 8 tot 10 graden te zijn. Naar mate de consumptie stijgt zal er een zekere vermindering van het onderscheidend vermogen optreden (dit is sterk ervarings-afhankelijk) en wordt die optimale temperatuur minder belangrijk. Des te sneller men drinkt des te sneller verliest men dat onderscheidende vermogen maar des te minder warmt de wijn op. Bij een hogere omgevingstemperatuur zal de wijn sneller opwarmen maar zal de behoefte aan verkoelend vocht navenant groter zijn. De langzame drinker is hier dus sterk in het nadeel. Die zal langzamer een vermindering van onderscheidend vermogen ondergaan terwijl de wijntemperatuur merkbaar zal stijgen.
De moraal van het verhaal: drink niet te langzaam maar doe daarna geen dingen waar je onderscheidend vermogen voor nodig hebt zoals het besturen van een voertuig of houtbewerken.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Het is te doen Wilco: opening is 9 bij 21 cm.
Eerst gat geboord met 25 mm boor - daarna met gewone guts op de kop uitgehold - toen dit niet verder ging vanwege de vouw de rest met het uitholgereedschap van Jo Winter gedaan - scherp plaatje en hangend laten snijden met de lange kant van het plaatje - van de bodem af naar je toe halen - dus niet met de punt anders prik je zo door die wand van 1 cm. Tijdsduur inclusief thee en afwerken: een middag.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
jan pranger zei:
Tijdsduur inclusief thee en afwerken: een middag.
Vr.gr. Jan Pranger.
Ik dacht dat het een WIJN koeler is, wat heeft die THEE :lol: er dan mee te maken?

Wel weer een heel mooi stuk vakwerk jan.
ps Misschien is het dom gedacht van mij, maar kan je niet beter eerst een blok uithollen en dan pas de duitenvorm er in draaien. :?: Of praat ik nu heel erg dom.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Is mogelijk, maar je moet toch een gladde ronde buitenkant hebben om de bril te gebruiken ter ondersteuning. Het hout steekt immers ongeveer 25 cm buiten de klauw. Dus eerst maar de buitenkant in ruwe vorm, dan uithollen en de buitenkant precies afwerken.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.