Wieltjes werkbank

nielswitlox227

Actieve deelnemer
8 jun 2020
32
9
21
Dag allemaal,

Ik wil binnenkort een nieuwe werkbank bouwen en deze wil ik graag op wielen zetten. Dit lijkt me handig zodat ik de werkbank van de muur kan halen en er omheen kan lopen. Ook kan ik hem dan naar buiten rijden als ik grote stukken hout moet zagen (mijn ruimte is 3x3,5). Ook al duurt het nog even voordat ik hem ga bouwen, ik ben wel al aan het nadenken over hoe hij er uit komt te zien. Nu loop ik tegen een probleem aan. Ik weet niet zo goed wat voor wieltjes ik onder mijn werkbank moet zetten. Eerst dacht ik standaard zwenkwieltjes met wiel en draai vergrendeling. maar ik ben bang dat hij dan nog een klein beetje wiebelt. ik wil hem namelijk zo stil mogelijk hebben staan. Een ander nadeel daaraan is dat de werkbank een stuk van de grond komt waardoor je daar ongebruikte ruimte hebt. Toen kwam ik op uitklapbare wieltjes zoals op de foto hieronder. Deze kun je inklappen, waardoor de werkbank stevig op poten staat. Ook heb je met deze wieltjes geen verspilde ruimte onder de werkbank. Het nadeel is echter dat ze uitsteken waardoor ik de werkbank niet helemaal in de hoek van een ruimte kan duwen. Ook verwacht ik dat het moeilijk is om het wieltje in de hoek omhoog en omlaag te krijgen. Dus mijn vraag aan jullie is:
Hebben jullie advies, tips of ideeën hoe ik mijn werkbank zo stabiel en effectief mogelijk krijg?
1593003343123.png
Gewicht van mijn werkbank:
Tot nu toe is dit het idee voor mijn werkbank. Ik weet niet precies wat het gewicht zal zijn maar aan de hand van deze aspecten kunnen jullie misschien een inschatting maken:
Ik wil een werkbank bouwen met een lengte van 2 meter en een breedte van 75 cm van gewoon wat 5x7's en multiplex. Ik wil er een Metabo TS245M voor kopen en inbouwen van 24,4 kg. Daarnaast ga ik er een freestafel in maken. Ik weet nog niet helemaal wat ik met de overige ruimte ga doen, maar ga er maar vanuit dat ik hem zo effectief mogelijk indeel (dus ook zwaar). Daarnaast moeten er natuurlijk ook nog zware dingen op kunnen liggen.

Ik hoop dat jullie zo voldoende informatie hebben en antwoord kunnen geven op mijn vraag. Dat zou ik zeer op prijs stellen. Als je meer informatie nodig hebt zal ik zo snel mogelijk proberen te reageren.

Groetjes, de enthousiaste houtbewerker,

Niels
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Beste Niels,

Als je werkbank normaal in een hoek staat, heb je m.i. weinig aan deze wieltjes omdat hij dan wiebelt omdat je ze niet omhoog kunt klappen. Ik vraag we ook af of je ook wel de bereikbaarheid nodig hebt omdat met name de kapzaag al aardig wat beperkingen oplegt aan hoe je werkt.
Een andere overweging is of je de werkbank naar buiten wilt (blijven) roller over een drempel o.i.d. Een houtdraadbout gaat naar verloop van tijd echt speling krijgen.

Ik heb mijn 2400x800 werkbank tegen de muur / in de hoek staan en heb alleen voor schilderwerk! de behoefte om van voren en achteren te kunnen werken.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik heb net een werkbank gelast van stalen koker profiel. Ik heb er wielen onder zitten van 75mm. Kwa gewicht prima in orde, maar ik merk nu al dat het rondrijden minder soepel gaat als wat ik had gehoopt. Als je de werkbank verplaatst moeten de wielen zich eerst omdraaien in de nieuwe richting wat toch best zwaar gaat. Mijn advies is dus om flink grote wielen te gebruiken als je deze echt met grote regelmaat wilt gaan verplaatsen.
 

nielswitlox227

Actieve deelnemer
8 jun 2020
32
9
21
Beste Niels,

Als je werkbank normaal in een hoek staat, heb je m.i. weinig aan deze wieltjes omdat hij dan wiebelt omdat je ze niet omhoog kunt klappen. Ik vraag we ook af of je ook wel de bereikbaarheid nodig hebt omdat met name de kapzaag al aardig wat beperkingen oplegt aan hoe je werkt.
Een andere overweging is of je de werkbank naar buiten wilt (blijven) roller over een drempel o.i.d. Een houtdraadbout gaat naar verloop van tijd echt speling krijgen.

Ik heb mijn 2400x800 werkbank tegen de muur / in de hoek staan en heb alleen voor schilderwerk! de behoefte om van voren en achteren te kunnen werken.

Dag mk23, Ik denk helaas dat het noodzakelijk is om dat ding goed rijdend te krijgen, aangezien ik naar buiten moet als ik grotere stukken hout wil zagen of op een andere manier wil bewerken.

En wat bedoel je precies met de imitaties van mijn kapzaag? Ik heb het namelijk over een tafelzaag.

Groetjes, Niels
 

nielswitlox227

Actieve deelnemer
8 jun 2020
32
9
21
Mijn werkbank staat ook op de aan gegeven wieltjes en werken perfect. Ingezakte wieltjes en de werkbank staat stabiel. Op gedrukte wieltjes en de werkbank (ondanks twee gereedschap laden en een houtvooraadje) rijd de werkbank redelijk soepel.
M.vr.gr. Jan

Top! goed om te weten Jan. Maar jij kunt hem dus ook niet in de hoek van een ruimte zetten?
 

nielswitlox227

Actieve deelnemer
8 jun 2020
32
9
21
Ik heb net een werkbank gelast van stalen koker profiel. Ik heb er wielen onder zitten van 75mm. Kwa gewicht prima in orde, maar ik merk nu al dat het rondrijden minder soepel gaat als wat ik had gehoopt. Als je de werkbank verplaatst moeten de wielen zich eerst omdraaien in de nieuwe richting wat toch best zwaar gaat. Mijn advies is dus om flink grote wielen te gebruiken als je deze echt met grote regelmaat wilt gaan verplaatsen.

Dag Guido, Ik ben jaloers op dat je de materialen hebt om te lassen, dat zou ik ook graag hebben. Jammer dat je wielen niet zo goed rijden. Naar mijn onderzoek speelt de hardheid van de wielen een grote rol. Zacht rubber rijd niet zo gemakkelijk. Daarnaast speelt inderdaad de diameter van de wielen een rol. en natuurlijk de ondergrond.

Ik heb nog een vraag over de wielen die je gebruikt. Zitten daar remmen op? en zo ja, hoe stil staat de werkbank als je ermee werkt?

Groetjes, Niels
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Er zijn ook andere manieren om de werkbank mobiel te maken, kijk maar eens in onderstaand filmpje.

Dit is maar een idee, als je even verder zoekt vind je allerlei varianten op dit thema die zelf te realiseren zijn: in hout!

Fons
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Ik heb onder zowel mijn Havey-zaagtafel (250 kg) als Hammer vlakvandiktebank (300 kg) deze zwenkwielen staan. Die zijn geschikt voor zware belasting, maar vooral kunnen het ook aan om langdurig statische belasting te houden.
Beide machines staan op een gelast stalen frame waaronder de wielen vanuit onder met een inbusbout M12 vastzitten.
Gezien het gewicht van de machines, met dus nog wat extra voor het frame, rollen ze nog relatief makkelijk. Je moet er natuurlijk nog wel wat kracht op zetten, maar het gaat. Als ze op de rem staan, zit er weinig beweging in, maar nog wel iets. Direct op de poten is zeker stabieler. En strak in een hoek zetten is inderdaad lastig(er). Het gaat wel, maar vergt wat oefening en gaat niet altijd soepel (lees: zonder geweld).

Neem niet te kleine wielen (ik heb 80mm), wat hoe kleiner hoe moeilijker de zaak zal rollen.
 

nielswitlox227

Actieve deelnemer
8 jun 2020
32
9
21

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Dag Guido, Ik ben jaloers op dat je de materialen hebt om te lassen, dat zou ik ook graag hebben. Jammer dat je wielen niet zo goed rijden. Naar mijn onderzoek speelt de hardheid van de wielen een grote rol. Zacht rubber rijd niet zo gemakkelijk. Daarnaast speelt inderdaad de diameter van de wielen een rol. en natuurlijk de ondergrond.

Ik heb nog een vraag over de wielen die je gebruikt. Zitten daar remmen op? en zo ja, hoe stil staat de werkbank als je ermee werkt?

Groetjes, Niels

Hallo Niels,

Ik zelf heb niet de materialen om te lassen, maar wel een werkgever in de scheepsbouw dus profiteer ik van alle materialen, machines en gereedschappen betreffende staalbouw, aluminium en de timmerafdeling.

En toch als grootste scheepsbouwer ter wereld hadden ze niet het stalen profiel wat ik wilde. Dat heb ik weer in Oss gehaald bij een schroot handelaar voor 5 euro per 2.4 meter.

Het lassen zelf met elektrodes is niet zo moeilijk. Vrij snel te leren en het is bij mij ook niet perfect mooi gelast.
Grote voordeel is dat er een soort stalen MFT opspantafel beschikbaar is zodat je alles goed haaks kunt inklemmen en dan lassen.

Ik heb er wielen onder van toolstation, 75 mm maar achteraf hadden er veel grotere onder gemoeten. Hoe groter hoe makkelijker het rolt. Zeker als je nog een soort op/afritje af en op moet. Mijn werkbank is bijna 2 meter lang en 95 cm breed. Aan de kopse kant ervan komt een DeWalt zaagtafel en blijft er nog ruimte over om er een frees naast te plaatsen zodat ik gebruik kan maken van de langs geleider van de zaag.

Ik heb 2 normale wielen en 2 met een rem erop. Of het dan wiebelt moet ik nog even proberen. Reken er maar op want een tafel op wielen is nooit zo stabiel als iets met vaste poten op de grond.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Dag mk23, Ik denk helaas dat het noodzakelijk is om dat ding goed rijdend te krijgen, aangezien ik naar buiten moet als ik grotere stukken hout wil zagen of op een andere manier wil bewerken.

En wat bedoel je precies met de imitaties van mijn kapzaag? Ik heb het namelijk over een tafelzaag.

Groetjes, Niels
Hej Niels,

TS is inderdaad een tafelzaag. Maar je blijft nog steeds snel tegen beperkingen aanlopen in je werkplaats en je kunt maar van één zijde bij de cirkelzaag en moet dan nog rekening houden met de ruimte achter je blad.
Gezien het formaat van je werkplaats en de verwachting veel buiten te moeten doen, zou ik niet alles in de werkbank stoppen want je moet het allemaal elke keer verslepen.
Misschien is een los onderstel voor de zaag een betere oplossing?
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Je zou de achterste wielen aan de binnenkant van de poot in langsrichting kunnen zetten ipv buitenkant. Kost je iets aan stabiliteit en moeilijker bereikbaar maar voor af en toe verplaatsen moet dat wel kunnen. Overhangend blad maken is ook een prima oplossing of zelfs een kleine plank op de muur op gelijke hoogte met de bovenzijde van je bank (waar het blad dan op aansluit en de wielen onder komen te zitten)

Zelf gebruik ik een B &D workmate 825 op laagste stand om tafelzaag/freestafel op te zetten.
Hiermee komt het blad net iets (2cm) boven het blad van een MFT uit die dan goed dienst kan doen als outfeed table. Indien niet in gebruik hangt de zaag aan de muur.

Verder een MFT, ladeblok (60x90) op wielen en een 60x60 kastje op wielen voor de kolomboor

Ik verplaats bijna dagelijks spullen om te zorgen dat er voldoende ruimte is om vrij te bewegen, alles staat nagenoeg op simpele 80mm bokwielen met vergrendeling. Voor de vlak en vandiktebank moet er nog iets moois gevonden worden, dat is echt een sta in de weg.
 
Laatst bewerkt:

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Ben te lui om alle reacties te lezen, maar ik heb precies die wielen onder een bestaande werkbank gemonteerd. Die bank staat bij mij ook in een hoek, maar het bovenblad steekt over, dus hij past nog gewoon. Om die achterste hoek op te tillen moet ik wel even eronder kruipen, geloof ik, maar dat doe ik dus niet elke dag. Ik vond het een handig idee dat ik ‘m af en toe kon verplaatsen, wanneer ik hem midden in de garage wil zetten, of als ik hem voor het raam wil zetten.
 

cbvandelden

Nieuw lid
14 feb 2017
1
0
Amsterdam
Je kunt deze wielen het beste aan de binnenzijde van je poten monteren en ze dan per paar aan de korte zijde aan elkaar vastlassen met een vierkante stalen buis. Dan wip je in één keer één zijde van de tafel omhoog door op de buis te drukken. Dat voorkomt dat de tafel schuin naar een kant overhelt en er dingen afrollen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.