Wie zelfbouw keuken gemaakt?

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
225
6
Sliedrecht
De keukenapparatuur bestaat vermoedelijk uit een vaatwasser. Die zet je tussen de kastjes in.
Ik ga voor alles inbouw en voor de afwerking hebben we een mooie lijn verf die we gebruiken op oude meubels en spiegels die ik straal en dan met de kwast verf .
Ook de keuken wordt met de kwast in de verf gezet om een landelijke style te krijgen ..

• Leuk
Waarderingen: Marijn

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.812
571
Dordrecht
Ik ga voor alles inbouw en voor de afwerking hebben we een mooie lijn verf die we gebruiken op oude meubels en spiegels die ik straal en dan met de kwast verf .
Ook de keuken wordt met de kwast in de verf gezet om een landelijke style te krijgen ..
Bij inbouw zet je de vaatwasser tussen de kasten. er zit alleen een frontje op.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.502
3.845
Als je er ruimte voor hebt, is het wel fijn als hij wat hoger staat. Net als bij wasmachines en drogers. Maar wordt meestal naast de spoelkast onder het blad gezet, Want goedkoper aansluiten.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.460
559
Als je er ruimte voor hebt, is het wel fijn als hij wat hoger staat. Net als bij wasmachines en drogers. Maar wordt meestal naast de spoelkast onder het blad gezet, Want goedkoper aansluit

De keukenapparatuur bestaat vermoedelijk uit een vaatwasser. Die zet je tussen de kastjes in.
Dat is wel erg knarrig voor een modern huishouden.
en die heb ik persoonlijk ook ingebouwd in een hoge kas op ca. 50 cm van de grond

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.502
3.845
Daar begrijp ik uit, dat het vullen en uitruimen van de vaatwasser tot jouw takenpakket behoort. Dingen als ovens prop je ook moeiteloos in een traditioneel gebouwde keuken.

rinusripsus

Nieuw lid
16 okt 2015
17
7
MDF is strak en er zit voor mijn gevoel geen leven in.
Daarnaast is het gevoeliger voor vocht (reken maar dat het dan wel werkt) en is het ook nog eens bijna niet te hergebruiken.
Zelf vind ik het ook onprettig bewerken met veel stofontwikkeling.

Multiplex is al een stuk beter dan MDF, maar ook dat vind ik in het eindresultaat veel te strak. Massief leeft en zit vol verrassingen, is prettig te bewerken en heeft echt uitstraling.
Als ik een massief paneel verlijmt en verwerkt heb zie je vaak een lichte glooiing door de werking in het hout, dat hoort er gewoon bij.

Dit is allemaal mijn eigen zienswijze natuurlijk en moet je niet al te zwaar aan tillen.
Wel denk ik dat door al die strak gespoten of met folie bespannen spaanplaat meubels de gemiddelde consument onrealistische verwachtingen van massief hout heeft ontwikkeld.
Gelukkig hoef ik daar geen rekening meer mee te houden en kan ik tegenwoordig maken wat ik zelf wil:)
Ik begrijp je afkeer tegen MDF en die deel ik grotendeels. Maar ik wil een paar kanttekening maken. Moet je hele corpussen in massief hout? Werkt MDF dan zo veel in vergelijking met massief verlijmde panelen. Ik heb anders niet die indruk. Mijn eiken panelen, met zorg verlijmd, trekken in slechte omstandigheden (RV<40% of >60%) altijd krom. Het is niet voor niets dat je tafelbladen niet star verbind, maar speling laat om te werken. Met mdf, multiplex en spaanplaat heb je dat bijna niet. Wel moet je inderdaad opletten met direkt contact met water en dus best voorzorgen nemen op de plaats waar de wateraansluitingen zijn.
Ik heb laatst een keukentje gebouwd met Ikea kasten en enkel de paneeltjes op maat. Afgewerkt met Rubio monocoat.
Het bovenste gedeelte is in geprimed groene mdf van 22mm en afgewerkt met 2 eindlagen. Kopse kanten eerst met sealer. Stof is beperkt, want meeste is op maat gezaagd bij leverancier. Ik gebruik dus spaanplaat, mdf en massief eiken, afhankelijk van wat het moet dienen.
Fotos zijn ook van de zijpanelen en bijhorende kastjes...

Bijlagen

• IMG_20220906_120037.jpg
    IMG_20220906_120037.jpg
    98,3 KB · Weergaven: 16
  • IMG_20220906_174524.jpg
    IMG_20220906_174524.jpg
    76,7 KB · Weergaven: 15
  • IMG_20220913_091551.jpg
    IMG_20220913_091551.jpg
    109,6 KB · Weergaven: 16
  • IMG_20220914_114520.jpg
    IMG_20220914_114520.jpg
    132,7 KB · Weergaven: 17
  • IMG_20220915_164030.jpg
    IMG_20220915_164030.jpg
    181,3 KB · Weergaven: 15
  • IMG_20220915_164812.jpg
    IMG_20220915_164812.jpg
    177 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20220915_165336.jpg
    IMG_20220915_165336.jpg
    191,8 KB · Weergaven: 14
  • IMG_20220915_165357 1.jpg
    IMG_20220915_165357 1.jpg
    101,2 KB · Weergaven: 19
  • IMG_20220916_232404.jpg
    IMG_20220916_232404.jpg
    132,9 KB · Weergaven: 20

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.502
3.845
Die panelen in die eiken deurtjes, hoe voorkom je dat ze gaan rammelen? Want je gebruikt zo te zien een recht paneel.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.460
559
Als je bang bent voor vocht neem je v313 maar nodig is dat niet.
ik heb een ombouw voor een aquarium uit v313 die staat er nu een jaar of 6 en er is nog helemaal niets te zien qua werking door vocht
Mijn keuken staat er ondertussen een jaar af 15 ik heb de frontjes ondertussen 1 keer opnieuw geschilderd
en ben nog steeds heel blij met de strakke frontjes

Maar de TS wil massief en een ouderwetse opbouw/uitstraling dan moet je dat gewoon lekker doen.
qua inbouw valt er altijd een mouw aan te passen als je het zelf maakt.
Maar ik raad je wel aan je apparatuur te kiezen voordat je begint en te zorgen voor goed maatvoeringstekeningen en te letten op de ventilatie eisen van die apparaten.
het is vervelend als het niet blijkt te passen als alles gereed en afgewerkt is.

rinusripsus

Nieuw lid
16 okt 2015
17
7
Die panelen in die eiken deurtjes, hoe voorkom je dat ze gaan rammelen? Want je gebruikt zo te zien een recht paneel.
Omdat die altijd wel wat kromming hebben, zitten die 'vrij' strak. Als je er echt op gaat tikken, ga je horen dat er plaatsen zijn dat dat wat los is, maar echt 'rammelen' doen ze niet. Ik gebruik altijd soft close scharnieren.
Tot op heden nooit last van gehad.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.384
1.086
Enschede, Twente
Ik ben mss wat laat voor deze discussie, maar wil pleiten voor een materiaal dat nog niet genoemd is: de drielaags meubelpanelen. Heb ik (alweer) 17 jaar geleden toegepast voor een keuken in het appartement van mijn lief en mij in Mokum. De foto is een screenshot uit de verkoopbrochure — heb zelf geen foto's meer.

Keuken Amsterdam.jpg

De opzet hier is heel simpel, maar met dit materiaal kun je ook paneeldeuren maken. Voordeel van het materiaal: stabiel, makkelijk te verwerken, heeft karakter door zichtbare houtnerf.
Ik heb het door een bevriende meubelmaker laten zagen en in mijn uppie in zijn werkplaats in elkaar gezet, geschilderd, enz.

• Leuk
Waarderingen: Charel09

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
639
157
Ik ben op dit moment een keuken aan het bouwen en gebruik voor de fronten toch maar ff gewoon mdf. Geen inspiratie wat het precies worden moet dus maar ff greeploos front van mdf. Kan er later altijd nog iets anders voor komen. Maar de ruimte moet nu eindelijk eens af.
Grappig is dat ik relatief veel ruimte heb maar door de keuze om geen bovenkasten te gebruiken zitten je onder posities (met 2 hoeken) snel vol. Gelukkig houd ik van veel werkblad

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.305
534
hilversum
Ik heb mijn oude Kvik mdf/spaanplaat kasten aangevuld met ikea en de deuren zelf gemaakt uit eiken.
Tuurlijk kan ik ze maken maar soms ben ik te lui en zolang de deuren dicht zitten zie je ze toch niet :)

• Leuk
Waarderingen: AvdLinden

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.812
571
Dordrecht
er zijn wel degelijk vaatwassers die in een standaard kastje passen
maar bij zelfbouw bestaan er ineens ook kastjes van 59 of 64 ;)
Ziet er niet uit naast een 60 kast. Maak je een maatwerk keuken, ga je nog concessies doen aan het uiterlijk. Beetje contraproductief naar mijn mening. Maar goed, ieder zijn ding.....

• Leuk
Waarderingen: Miko

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.354
718
Noord-Veluwe / Skåne
Ik sluit me aan bij Bert: Dreischichtplatten zijn hier heel geschikt voor. Ze zijn goed stabiel, trekken niet krom, en ze hebben de gewenste natuurlijke houtuitstraling waar de TS naar op zoek is. Helaas heb ik ervaren dat ze in Nederland soms wat lastig te verkrijgen zijn. Niet dat ze er niet zijn, maar je moet wel even zoeken. Zeker als je goede kwaliteit wilt bekomen. Mocht het een optie zijn om met een karretje richting Duitsland te rijden, dan kan dat echt de moeite waard zijn bij dit materiaal. Daar is de prijs-kwaliteit beter en je hebt keuze uit verschillende houtsoorten. In Nederland is het bijna altijd vuren of grenen, voor zover ik heb gezien.

• Leuk
Waarderingen: Bert Vanderveen

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.812
571
Dordrecht
Een keuken is altijd een compromis. Het huis waar die in moet, staat er meestal al.
Niet als het gaat om 2 hoge kasten naast elkaar, als dat niet past met 2x60cm dan is het geen keuken, maar en bezemkast. Juist bij zo'n combi vallen maatafwijking erg op. Maar goed, zoals aangegeven is het perssonlijk waar je je aan stoort. Kan ook mijn beroepsdeformatie zijn.....

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.