wie wil mij de beginselen van het houtdraaien bij brengen

erwinkwant

Nieuw lid
25 dec 2013
7
0
assen .drenthe
Hoi medeforum genoten .

Ik ben sinds kort in het bezit van een hbm 450 met vario . Draai wat tolletjes en ander klein spul . Zou ik een keer met een ervaren houtdraaier mee mogen kijken ? Liefst ergens in drenthe groningen of friesland .

Mvg erwin kwant
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Erwin
Als jij in je gegevens links onder jouw naam je woonplaats zet dan heb je sneller BEET.
Dus locatie invullen.
hg Hugo
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
LEMMER !!!! Daar staat de werkplaats van onze Jan. Jan Pranger zal je vast en zeker eaa kunnen uitleggen. elke keer dat ik bij jan kom ga ik weg met meer kennis dan daarvoor, een echte aanrader dus!!!
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ja Erwin nu Rick zo zit te roemen kan ik niet achterblijven. Dus kom gerust even langs. Lid worden van Radius is echter de snelste weg.
De afdeling Noord komt 11 januari bijeen. Tel.Willem van der Schors 0594-213326 afd.Noord. Op 8 maart geef ik daar een demonstratie van verschillende technieken.
Dus je hebt het voor het uitzoeken!
vr.gr. Jan Pranger te Lemmer.
www.arstorno.nl
 

erwinkwant

Nieuw lid
25 dec 2013
7
0
assen .drenthe
Ja ga ik zeker lid van worden . En ik zou graag gebruik maken van uw aanbod om eens langs te komen in lemmer . Waneer zou uw dit passen ?

Mvg erwin kwant
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Kijk dat is nu ONS forum.
Nieuwe mensen met een vraag worden gewoon geholpen, de goede kant op gestuurd. :eek: Ik ben blij op dit forum rond te hangen.
hg Hugo
Oja Erwin, laat je weten hoe het gegaan is.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Erwin dat kan vanmiddag (27/12) en morgen (28/12) wel. Geef maar aan wanneer je kunt.
vr.gr. Jan Pranger.
Zou ik daar ook gelijk gebruik van kunnen maken? Klinkt interessant!
Morgenmiddag? Dan kan ik dat gelijk combineren met een bezoek aan Rick.
 
Laatst bewerkt:

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Ik zit er aan te denken om deze beitel aan te schafen is dit een goede keuze ? Het lijkt mij een beitel met meerdere mogelijkheden wat is jullie ervaring hier mee.
http://www.baptist.nl/houtbewerkers/houtdraaien/sorby-houtdraaibeitels/sorby-spindlemaster-19-mm

hoi erwin,

die beitel is meer voor het draaien van spillen en spijltjes en dat soort werk. ik heb eigenlijk nog nooit iemand die beitel zien gebruiken de meeste mensen gebruiken gewoon een gutsje voor dat soort werk.

ik weet natuurlijk niet wat voor soort werkstukken je wilt gaan draaien, maar voor de meest gangbare bewerkingen kun je denk ik goed uit de voeten met een kleine ronddraai guts, een afruwguts, een afsteker, een vlakke beitel en een schalenguts.

wellicht is een set iets voor je, kost wel wat maar dan heb je ook wat.

je hoeft niet perse het duurste te kopen, ik heb zelf een goedkope afsteker die ik bij mijn eerst draaibank kreeg. en mijn afruwguts is van HBM voor €25. maar omdat ik deze beitels minder gebruik is de minder lange standtijd voor mij geen probleem. ik draai dan bijvoorbeeld veel schalen en heb dan wel weer schalengutsen van € 60 of 70. maar omdat ik deze veel gebruik is de hogere standtijd wel een vereiste.

veel succes met je keuze

groeten mark
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
De spindlemaster gebruik ik regelmatig voor langswerk, inderdaad spijltjes en kandelaars, dat soort spul, en dan uit zacht hout (naaldhout, maar essen, beuken, berk, kers gaat ook nog wel). Dan, en alleen dan, is het een geweldig stukje gereedschap waar ik echt heel enthousiast over ben. Op youtube zijn demofilmpjes te zien. Mocht je inderdaad veel van dit soort werk gaan doen, dan is het een goede aanschaf in een later stadium. Ik zou wel eerst snijdend leren draaien met een dubbel geslepen schuine beitel. Als je dat kan en je gaat daarna met een spindlemaster werken lijkt het net valsspelen :)

Ik ben het helemaal met Mark eens dat je geen dure beitels hoeft te hebben om tot mooi werk te komen, de beitels die je het meest gebruikt kan je in een later stadium dan van een betere kwaliteit kopen.

Succes!

Groet, Rob.
 
A

Athanor

Guest
Ik adviseer je nog even te wachten tot je de uitleg van Jan Pranger hebt gehad, hij geeft je ook vast een goed advies over de draaibeitesl die je voor een goed begin nodig bent!


Fons
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.551
Gaanderen
De laatste opmerking is geheel juist. Nog heel even wachten. Een goede beheersing van je gereedschap is het belangrijkste. Heel veel gereedschap heb je niet nodig als je de technieken zeer goed beheerst. Maar makkelijk zijn ze soms wel. Zelf heb ik ook een spindelmaster gekocht maar ik gebruik liever de ovale platte beitel. Zo gebruik ik mijn voordraaiguts bijna nooit meer. Zo heeft iedere houtdraaier zijn eigen voorkeuren en stokpaardjes. Je bent bij jan in zeer goede handen. Luister en oefen veel, de bewegingen moeten erin geslepen worden. Succes met deze leuke hobby.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.