Wie weet raad? Hoe maak je een vrijstaande kastenwand vast aan het plafond zodat het niet kan omkieperen?

YvonneAnne

Nieuw lid
27 mrt 2022
4
0
Alkmaar
Ik wil een tussenwandje maken van boekenkasten. Ikea heeft een serie die 237 hoog is en 220 breed, 30 diep. Die wil ik dus vrijstaand plaatsen als wandje maar het moet niet kunnen omvallen. Er komt vloerverwarming in mijn nieuwe huis dus vastboren op de vloer gaat niet. Nu had ik het idee om het vast te maken aan het plafond, met het systeem wat je ook in kledingkasten ziet dus houder, stang, houder. De houders/steunen kan ik vastschroeven in kast en plafond maar is dit te doen of ben ik maar een gek oud mens? Enne..ik heb alleen AOW dus ik zoek een goedkope oplossing. Ik voeg een plaatje bij van mijn rare idee zodat je weet wat ik in mijn hoofd heb. Ik ben alleen en in de bouwmarkt is geen advies te vinden of ze kijken me zeer waterig aan...wie heeft de kennis om me te adviseren? Groetjes, Yvon.Screenshot_20220327-233053_Google.jpg
 

YvonneAnne

Nieuw lid
27 mrt 2022
4
0
Alkmaar
Wat een snelle reactie, dank voor het welkom heten en het meedenken. De kast is een Billy boekenkast BILLY Boekenkast, wit, 200x28x237 cm - IKEA en dus 200x237x28. Hoe hoog het plafond wordt weet ik niet maar ik ga uit van een standaardmaat, iets van 2.55 dus zou er 18 cm overbrugd moet worden. Ik dacht aan één verbinding per kastdeel maar ik heb er totaal geen verstand van dus misschien is mijn oplossing een hele domme😊
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
757
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik denk dat je oplossing zo raar niet is. Het lijkt mij een simpele en goedkope oplossing.

Om het af te werken zou je er achteraf iets ronds om kunnen vouwen.
Bv een kartonnen koker in de juiste kleur, maar misschien kan een dunwandige pvc pijp ook.
Je kunt er dan 1 zaagsnede in maken over de volle lengte, waarna je de pijp open kunt buigen.
Iets dergelijks zou ik proberen. Vaak mislukt iets, maar soms gaat het ook goed,
 
  • Leuk
Waarderingen: YvonneAnne en MartijnEHV

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.081
414
Dat plaatje interpreteerde ik als een Ikea keukenkast voetje. En dat brengt mij bij het volgende: schroef die onder je boekenkast en draai ze omhoog totdat je boekenkast klem zit tegen het plafond. Bovenop de boekenkast kan ook. Onder of boven, voor het mooie wel afwerken met een lijstje.
 
  • Leuk
Waarderingen: YvonneAnne

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.988
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe hoog het plafond wordt weet ik niet maar ik ga uit van een standaardmaat, iets van 2.55 dus zou er 18 cm overbrugd moet worden.
de hoogte van het plafond gaat bepalend zijn voor de mogelijke oplossingen
ik lees 'er komt vloerverwarming', dus is de hoogte op dit ogenblik enkel theoretisch
240 is bij ons een van de standaarden
dan hou je 3 cm over

het systeem dat je voorstelt, zou kunnen
ik veronderstel dat het vertikaal ipv horizontaal komt + je de stangen op de houders kan klemmen, of ze doorboort
1648449239837.png

de kast heeft achteraan een uitsparing voor een plint
(eigenlijk is ze bedoeld om tegen de muur te plaatsen)

1648449159519.png
 
  • Leuk
Waarderingen: YvonneAnne

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.081
414
Bij ons is de standaard hoogte tegenwoordig 2.60 m.

Deze onder de kast:
sektion-poot__0625779_pe692454_s5.jpg

En deze bovenop de kast (op zijn kop):


capita-poot-roestvrij-staal__0625780_pe692455_s5.jpg

Beiden zijn in hoogte verstelbaar, zodat je het klem kunt zetten tussen vloer en plafond.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.186
882
Ulvenhout
Op zich is het een leuk idee, maar ik voorzie wel wat problemen.
Allereerst, het wordt een kast van 220 breed en 237 hoog die slechts wordt ondersteund aan de onderzijde door 26cm in diepte. Dat wordt ontzettend wankel, zeker als je bedenkt wat de kwaliteit is van de huidige Billy boekenkasten.
Die stelpoten zullen standaard niet gaan passen, die zijn namelijk bedoeld voor de Metod keukenkasten waar al uitsparingen in zitten. Je kan ze dan misschien wel in hoogte aanpassen, maar dan zet je ze hoogstens klem en niet vast.
Daarnaast zal je aan de achterzijde een erg lelijk uitzicht hebben op een bruine spaanplaat achterwand welke zit vastgespijkerd. Deze wand loopt niet door tot aan de grond, dus je zal daar een opening hebben van 8,3 cm.

Ik zou het je zeker ook met het oog op de veiligheid afraden....
 
  • Leuk
Waarderingen: YvonneAnne en Risikoos

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Het principe wat je hebt bedacht om de kast aan het plafond te monteren is, uitgaande van een sterk genoeg plafond (dus in een balk, of in beton, en niet enkel een gipsplaat e.d.) een goede oplossing.

Ik denk alleen niet dat een gordijnroede hier sterk genoeg voor is. Deze zijn gemaakt om gordijnen te tillen en niet om een kast op zijn plek te houden.
Misschien kun je de oplossing vinden in steigerbuis o.i.d.? Zijn tegenwoordig in veel kleuren te krijgen en gemaakt op het weerstaan van de krachten die gevraagd worden.

Extra tip voor sterkte/stabiliteit:
Bij meerdere steunpunten aan het plafond, zet ze niet in het midden in lijn, maar wissel ze af met links en rechts op de kast. Dat wordt er minder aan de bevestiging getrokken en meer geduwd. Dat zal de billy prettiger vinden.

Edit: bij bovenstaande heb ik niet gekeken naar de sterkte/stabiliteit van de billy zelf.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: YvonneAnne

YvonneAnne

Nieuw lid
27 mrt 2022
4
0
Alkmaar
Dank voor alle suggesties en mogelijke valkuilen! De oplossing met steigerbuis lijkt mij de beste en dan inderdaad niet allemaal op hetzelfde stukje plafond. De achterkant -waar de lelijke boardplaatjes zichtbaar zijn- wil ik behangen, betimmeren...nog geen idee wat haalbaar en betaalbaar is. De mooiste oplossing zou zijn gewoon een wandje te laten plaatsen maar de arbeidsloonkosten zijn zo hoog dat dat gewoon geen optie is. En zelf ben ik er te stom voor en te stram.. wie weet wordt het dus dit en wie weet wordt het een fiasco 😊. Het duurt nog lang en veel maten zijn nog niet bekend, het wordt dus ook voor mij een grote verrassing. Ik wilde dus op deze manier een halletje maken aangezien je in het nieuwe huis zó van de achterdeur in je woonkamer staat. Dat vind ik niks.
Dus een L maken van kasten leek mij dé oplossing, je hebt bergruimte aan de halkant én een wandje in de woonkamer waar mijn schouw tegenaan kan. Haalbaar? Geeeen idee! 😉 de rode lijntjes geven aan wat ik bedoel...
 

Bijlagen

  • 20220311_184211.jpg
    20220311_184211.jpg
    54,1 KB · Weergaven: 58

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
736
290
RegioRotterdam
(Het onderstaande is geschreven voordat de post met het plattegrondje kwam)
Wat je wilt voorkomen is dat de kast voorover of achterover valt. Voor alle andere beweging is hij redelijk stabiel.
Verder wil je voorkomen dat hij omvalt. Hij mag onder stevige belasting best wat meegeven als het maar niet te veel is.
De bovenkant van deze kast is niet gemaakt om veel druk op te nemen. Zal spaanplaat zijn met een paar deuveltjes. Verwacht niet daar een klemkracht aan te kunnen brengen. Het best kun je dus bouwen op de zijwanden.
Verder het plafond: Als het beton is dan kun je veel doen. Gipsplaat kun je alleen iets op aanbrengen dat steun geeft in het horizontale vlak. Dan moet je dus wel schroeven. Verder zal je rekening moeten houden met verticale beweging tussen vloer en plafond.

Denk daarom eens aan een min of meer horizontale stabilisatorstang. Dan ben je redelijk vrij in het kiezen van het steunpunt in het plafond. Als de kast een 'gangetje' afscheidt dan kan de stabilisator ook naar de muur lopen. Hoe vlakker de stabilisator loopt, des te kleiner de kracht 'uit het vlak' op het plafond en op de bovenkant van de kast. Tip: vermom de stabilisator als een functioneel element. Plak er een strookje ledjes op zodat het de verlichting wordt, gebruik hem als droogrek of als plantenrekje. Als het lichtpunt in het plafond op een geschikte plaats zit dan ben je snel klaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: YvonneAnne

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Waarom neem je de Ivar niet met een plaatje triplex aan de achterkant. De hoekkast staat dan stevig, zeker als er boeken in staan. De rechte kast kun je eenvoudig fixeren zo te zien. Overigens, een volle boekenkast valt zo snel niet om.
 
  • Leuk
Waarderingen: YvonneAnne

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
De L-vorm zal uit zichzelf ook al bijdragen aan de stabiliteit. Als je de 2 poten van L goed aan elkaar weet te bevestigen en de korte poot van de L volzet met relatief zware zaken, dan verkleint dat de kans op omvallen enorm.
 
  • Leuk
Waarderingen: YvonneAnne

YvonneAnne

Nieuw lid
27 mrt 2022
4
0
Alkmaar
dus deze constructie mét hoek zal steviger staan? Dan koop ik toch de hoek én gebruik mijn idee voor bevestiging aan het plafond maar dan met steigerbuizen😃😃 de kast die er naast moet dan kan vast aan zijn buurman!
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220328-172923_Google.jpg
    Screenshot_20220328-172923_Google.jpg
    78,7 KB · Weergaven: 41

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.623
1.143
Fryslân
Deze onder de kast:
sektion-poot__0625779_pe692454_s5.jpg
Mijn gedachte: Als je bovenstaande poten bovenop de kast plaatst, en een plint van de ikea erbij haalt, die normaal onder keukens word geplaatst, dan heb je gelijk de bovenkant ook dicht afgewerkt. Die kan je met bijgeleverde clips aan deze verstelbare poten bevestigen.
Grotere stofverzamelplaatsen dan bovenop een kast zijn er niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en YvonneAnne

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.