Wie weet er veel van mobile telefonie?

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik heb een Siemns S55 telefoon. Ding doet wat ie moet doen: telefoneren. Foto's maken doe ik met een camera, en computeren doe ik met een computer.
Beetje het principe van timmeren met een hamer en zagen met een zaag.

Internet heb ik via het G4 netwerk. Ontvang dat via een router, en daar hangt de PC aan, en de laptop van mijn vrouw legt verbinding via wifi.

Echter ik kan op plekken zijn waar mijn S55 dagen achtereen aan het zoeken is naar een netwerk.
Maar start ik dan mijn router op dan heeft die gewoon 4G ontvangst:confused:

Van de zotte natuurlijk dat er een 4G dekking is maar geen gsm. ( terzijde de 2 jaar oude nokia van mijn vrouw vind op die plek ook geen netwerk)

Hopelijk is de situatie een beetje duidelijk.
Er kan zich dus een situatie voordoen dat ik fijn op dit forum kan typen, maar niet de mogelijkheid heb om 112 te bellen.
Als ik nou een moderne smarttelefoon heb die wel kan internetten, en dus 4G mogelijkheden, kan ik dan wel 112 bellen?
Uiteraard loop ik niet continue met mijn router te slepen.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Dat kan goed, ik heb in Zweden (afgelegen gebied veel bomen) ook veel beter 4g bereik, bijna geen 3g en een beetje gsm. Schijnt te maken te hebben met de frequentie, een lagere frequentie zendt verder. Je kan overigens alleen over 4g bellen met een mobiel als het VoLTE implementatie is (voip kan wel altijd), geen idee hoe het in Noorwegen zit. Daarnaast moet de mobiel dat dan ook ondersteunen.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Klopt ja, alleen moderne telefoons kunnen over 4g bellen. Maar slecht bereik kan ook komen door een telefoon met slechte antennes of weinig zendvermogen. Een router heeft vaak grotere antennes en meer zendvermogen waardoor hij wel kan communiceren met de zendmast. Probleem is meestal niet dat de zendmast geen bereik heeft maar dat de telefoon de zendmast niet kan bereiken. Je zou dit kunnen testen met een telefoon die 4G ondersteund.
 

Prein

Nieuw lid
16 jun 2013
24
0
Dordrecht
De meeste providers hebben nog geen VoLTE (Voice-over-LTE, ofwel bellen over 4G) geactiveerd. In Nederland is het nog geen enkele provider, hoewel Tele2 beweert dat ze het binnenkort gaan activeren. Geen idee hoe dat in Noorwegen zit, maar dat kan goed hetzelfde zijn, want iedereen stoeit met de manier van implementeren.

Wat meer achtergrond: 2G en 3G is dusdanig ingericht dat je 'analoog' kunt bellen, wat een mobieltje dus doet. bij 4G bestaat deze mogelijkheid niet meer, want het kost heel veel bandbreedte. De manier om via 4G te bellen is dus IP-based, oftewel Voice-over-IP (VoIP). Providers worstelen op dit moment met de vraag hoe ze dit gaan implementeren. Feitelijk is het namelijk dezelfde techniek als bijvoorbeeld skype of bellen via whatsapp. Providers zijn nu dus bezig met: hoe maken we dat onderscheid, hoe gaan we het verrekenen (t is beiden data, dus geen belminuten meer?) enz.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik heb helemaal geen verstand van al die technische dingen waar hier over geschreven wordt, maar ik heb een dual kaartje en kan tegelijk internetten en bellen,
met een 6 g bundel die ik in de maand niet op krijg. Hebben ze dat in Noorwegen niet. En ik heb Wifi niet aanstaan.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Als er geen dekking (op 2..3G) is, is er geen dekking natuurlijk, en dan houdt het op.

Maar toch even dit: is er misschien wél dekking van een andere provider? Want indien ja, dan kan je altijd noodoproepen doen op het 'foute' netwerk. De meeste GSMs geven dat ook aan: "Emergency calls only" of iets van die strekking op je schermpje. Dit kan zelfs met een GSM zonder SIM.

Je kan dus - Belgisch voorbeeldje - perfect de hulpdiensten bellen op Proximus met je Mobistar abonnementje, en omgekeerd (los v.h. feit dat beiden 100% dekking claimen in BE en het dus niet meer nodig zou mogen zijn, maar bon, noorwegen is natuurlijk net iets minder dicht bevolkt).
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Heb je voor jouw mobiel en voor de router toevallig hetzelfde abonnement, met andere woorden: Heb je twee simkaarten bij jouw telefoon abonnement waarvan er 1 in de telefoon zit en een in de router? Dat zou kunnen verklaren waarom het gaat zoals het gaat. Het lijkt erop dat de router of de provider na verloop van tijd in de war raakt vanwege het gedeelde abonnement en dat de router dan wint qua bereik.

Verder zou je, met een smartphone, deze thuis op het WiFi kunnen aansluiten waarmee je telefonisch gewoon bereikbaar blijft. Met 3G willen telefoons vaak tijdens het bellen terugschakelen naar heel langzaam of geen internet, waarbij als het goed is het bellen altijd "wint". Maar met een gedeeld abonnement denk ik dat het huidige issue blijft bestaan, het is dan aan te raden om voor de router, als het hetzelfde abonnement is, een andere SIM kaart te regelen met eventueel een ander abonnement.

Als je er niet uit komt, zou ik de provider bellen en hen het probleem voorleggen. Zij zouden je gewoon op weg moeten kunnen helpen.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Jeetje jullie maken me echt stukken wijzer!!

haha Svenskappelsin, mijn vraag heb ik gesteld na een ervaring in...........Zweden. Was in Ankarvattnet sneeuwscooteren. ( iets ten noorden van Stora Blåsjön)
na boodschappen doen ik Stora Blåsjön wist mijn vrouw een leuke route ( ik moet iemand de schuld geven natuurlijk) Heen waren we over het meer gegaan, terug dus over een paar bergen. Daar sneeuwde het, geen løype te zien, en alleen het eerst volgende kruis.Paar keer flink moeten graven:D. Maar dan heb je toch soms de angst: wat als hier die 2 takt de geest geeft.

Thuis in Noorwegen heb ik geen probleem, maar als ik een stukje vanaf mijn huis richting natuurpark ( is ook weer richting Zweden) ga heb ik al snel geen dekking meer met de telefoon. Ik zal router eens meenemen als ik met de auto ga. ( als ik loop is dat geen optie).

De uitleg van Prein heeft alle puzzelstukjes op zijn plek laten vallen. Op zich zou ik de techniek eigen moeten zijn, maar heb dat lekker laten slabakken de laatste jaren.

Nog even voor de duidelijkheid: Ik heb mijn telefoon-sim van een andere provider dan mijn internet. telefoon: gewoon prepaid. En voor het internet een andere provider met abonnement.
Ik weet niet of jullie in NL/Be dit systeem hebben maar ik heb dus gewoon een router staan waar een sim inzit. Daar kan ik via Cat-5 kabels de pc op aansluiten en het ding heeft WIFI.
Internet via de telefoon was vol toen ik hier ging wonen en het glas wat er nu is aangelegd was me te duur. Dit bevalt verder prima, en voordeel is dat wanneer ik onderweg ben mijn router gewoon meeneem, heb in heel scandinavië dekking.

De tip om een andere provider te 'misbruiken' is zeker een goeie, dat ga ik zeker controleren.
Maar zolang bellen over 4G geen optie is moet ik maar vertrouwen op noodpijlen.


P4040020.jpg
P4040024.jpg
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
In Zweden waren ze in 2012 al bezig met VolTE dus ik neem aan dat dit nu wel breed is uitgerold. Persoonlijk heb ik mij hier niet in verdiept. Nederland loopt op telecomgebied behoorlijk achter op Zweden en wellicht ook Noorwegen.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Nu wordt er wel wat meer duidelijk, ik dacht dat het over een thuissituatie ging, of een vakantiehuisje.

Ik heb het allemaal nog even teruggelezen en het 4G lijkt de rode draad te zijn, dat de dekking daarvan wel goed is. Telenor schijnt vanaf augustus 2015 bezig te zijn met de uitrol van VoLTE in Zweden, alleen de actuele stand kan ik niet terugvinden. Ze spraken wel over een 5 jaren plan, dus het zou nog even kunnen duren. Verder heb ik via dit linkje de dekkingen van 2G, 3G en 4G vergeleken en die ontlopen elkaar niet zoveel. Dus het kan zijn dat je met 4G wel bereik hebt, maar ook lang niet overal. Het zal dus niet de oplossing zijn om overal in Zweden of Noorwegen bereik te krijgen maar het kan wel zorgen dat je vaker bereik hebt.

Je zou dus eens kunnen kijken welke providers al met VoLTE bezig zijn (het bellen over 4G), met name hoe ver ze daarmee zijn en aan de hand van die informatie wellicht een andere telefoon kopen en eventueel overstappen naar een andere telecom provider. Maar ik zou zonder vuurpijlen sowieso niet op stap gaan en als je veel in gebieden zonder bereik bivakkeert, dan is wellicht een satelliettelefoon een optie om te overwegen zodat je bovengronds vrijwel altijd bereik hebt.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik ben er inmiddels achter dat inderdaad de provider van mijn internet ook VoLTE ondersteund.
Maar zoals Klaas ook zegt, dat geeft in de middle of nowhere geen garantie op dekking.
Kom je in de buurt van 'hytter' ( hutten) dan is de kans groot dat er dekking is, want de telecommaatschappijen doen er alles aan om daar
snel internet te hebben. Eerst de huttevelden, en later krijgt mijn huis de upgrade:mad:

Conclusie is dus dat ik een luxe telefoon moet aanschaffen, en een abonnement zal moeten nemen, zonder garantie van 112 bereikbaarheid.
Eigenlijk heb ik weinig zin in een luxe telefoon, met een duur abonnement.
Dus de satteliettelefoon is zo'n gekke optie nog niet. Er is ook een simpelere versie van.
Ik kom even niet op de naam, maar dat is dat ding wat die 13 yuppen die 2 maand geleden sneeuwwandelen waren hier en alle noodsystemen in werking hebben gesteld omdat het geen lekker sneeuwschoenwandelweer meer was. ( oh sorry ik dwaal af, maar kan me er nogal boos over maken )

Iedereen bedankt voor de tips, ik ben stukken wijzer!

edit: dat ding heet SPOT http://www.findmespot.com/en/index.php?cid=100
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Mocht je nog een "smartphone" willen, dat hoeft voor een eenvoudig mobiel met 4g niet de wereld te kosten. Hier heb je een overzicht van wat er te koop is aan mobieltjes met 4G, vanaf €80,-. Dit is misschien naast een satelliet telefoon nog een optie naast je toch licht verouderde telefoon. ;)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Mocht je nog een "smartphone" willen, dat hoeft voor een eenvoudig mobiel met 4g niet de wereld te kosten. Hier heb je een overzicht van wat er te koop is aan mobieltjes met 4G, vanaf €80,-. Dit is misschien naast een satelliet telefoon nog een optie naast je toch licht verouderde telefoon. ;)

Probleem is dat ik mijn telefoon nauwelijks gebruik. De postbode belt, als ie een pakje heeft wat niet in de brievenbus past, Dan wandel ik naar de bus om het aan te pakken.
Verder bel ik (gratis) naar mijn vrouw als we in de 'stad' zijn en verschillende winkels in gaan. En soms hier op het erf. That's it.
Ik doe echt alles per mail.
Dus elke kroon die ik moet uitgeven aan een telefoon vind ik te veel. Voor 50kroner koop ik hier eens in de twee jaar een nieuwe batterij in.

Maar ik geef toe, €80,- is te doen. Ik dacht dat ze een veelvoud van dat bedrag kostte. Ik zal hier ook eens rondkijken.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
:D Je bent goed onthaast daar tussen de sparren! ;) Ik heb ook gekeken of ik z.g.n. "dumbphones" met 4G kon vinden, maar dat lukte me niet. Als je er een gaat halen, dan zou ik de Microsoft Lumia 550 aanraden. Wat ik er van zie is het de beste van de goedkope met een goede bouwkwaliteit voor de prijs.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
:D Je bent goed onthaast daar tussen de sparren! ;) Ik heb ook gekeken of ik z.g.n. "dumbphones" met 4G kon vinden, maar dat lukte me niet. Als je er een gaat halen, dan zou ik de Microsoft Lumia 550 aanraden. Wat ik er van zie is het de beste van de goedkope met een goede bouwkwaliteit voor de prijs.

haha, dat onthaasten heb ik al eeuwen. Toen iedereen minitelefoontjes had, die zo klein waren dat je ze met een pinnetje moest bedienen, had ik nog de motorola uit het melkpak.
Geweldig apparaat, als de batterij leeg ging konden er 3 AAtjes in!
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Dat waren nog eens tijden, toen je nog mensen knockout kon gooien met de Nokia 3310 en je kon wappen met je Nokia 6310i! :) ;)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.064
1.695
Terkaple
www.woodworking.nl
2 jaar geleden switchte ik van vodafone naar kpn, nieuwe iPhone erbij maar dezelfde beroerde ontvangst. Kan vanuit huis bijna nooit bellen, buiten wel. Oplossing van kpn, een duo sim kaart en ik moest er maar een eenvoudige gsm bijkopen. Die hebben beter bereik....

jaap
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Goh, dat botte gedrag van telecom/internet profiteurs is dus overal hetzelfde.

Ik zat al te kijken wat een externe antenne kost voor m'n s55. Die heeft namelijk een aansluiting.
Maar dat loopt ook nogal op voor dat oude beestje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.