Wie herkend dit hout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Vandaag een partij hout gekocht en er daar zitten enkele stukken wortelhout tussen. Dit stuk ruim 35x35 cm en op het dikste stuk 20 cm dik kan ik niet thuisbrengen.
Ik vermoed een eucalyptus soort, red mallee of zoiets. Waarschijnlijk lastig maar misschien zegt iemand hier dat is ?????IMG-20231220-WA0000 (4).jpeg
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Ha, dat stuk ken ik... Helaas was ik niet in de gelegenheid om de hele partij over te nemen. Blij dat het bij een goede koper terecht is gekomen!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ha, dat stuk ken ik... Helaas was ik niet in de gelegenheid om de hele partij over te nemen. Blij dat het bij een goede koper terecht is gekomen!
Partij is in diverse delen verkocht. Lag nog een kwart kuub buxus. Die ging nog weg. Staat ook nog een draaibank 2mtr tussen de centers en een myfort 7 en nog wel het een en ander.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Dit is niks voor jou Wim, stuur het maar op...

Het lijkt ook op amboina en ook wel op bruyere.

jaap
Jaap het is een beetje zwaar om in een envelope te stoppen. Ik dacht dat bruyere voor pijpen gebruikt word en dat die knollen niet zo groot zijn. Er zit trouwens wel een vuistgrote knol bruyere bij maar die is heel veel lichter. Ik kan er wel een plakje afzagen voor je dan neem ik die wel mee de volgende ontmoeting.
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: jaap en marble

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
Vandaag een partij hout gekocht en er daar zitten enkele stukken wortelhout tussen. Dit stuk ruim 35x35 cm en op het dikste stuk 20 cm dik kan ik niet thuisbrengen.
Ik vermoed een eucalyptus soort, red mallee of zoiets. Waarschijnlijk lastig maar misschien zegt iemand hier dat is ?????Bekijk bijlage 138848
zou het wortel kunnen zijn van die struik waar je pijpenkoppen van maakt ?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
zou het wortel kunnen zijn van die struik waar je pijpenkoppen van maakt ?
Ik dacht dat de heideboom 3 mtr (bruyere hout) nooit wortelknollen van 35-40 cm zou voortbrengen.
Op de site van de Amsterdamse fijnhouthandel staat dat dit wel kan. Meestal zit er dan veel aantasting in.
Er staan ook Andere namen: Wortelknollen, red mallee en white mallee
Op foto's van de achterkant kan ik niet zoveel gelijkheid ontdekken. Ik zet hier ook nog een foto bij van een klein knolletje van wat ik denk bruyere is. Ook de achterkant van de grote wortelknol doe ik hieronder.
20231224_123251.jpg
20231224_123245.jpg
Voor mij is het duidelijk nog niet duidelijk ;) Misschien is houtherkenning niet zo makkelijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.