Wie heeft ervaring met Amazon.com?

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

Luke.

Nieuw lid
14 mei 2013
11
0
Beste mensen,


Ik zou graag iets willen bestellen van Amazon.com, niet .de .fr of .co.uk.
Het gaat om $600,00 aan machines en ik ben gewoon bang voor allerlei kosten/beschadigingen/slechte service enzovoorts.

Ik hoop dat een paar van jullie hier ervaring mee hebben en dat met mij willen delen.


mvg Luke
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
634
5
Bilzen, BE
amazon zelf is de beste leverancier die je vinden zal in mijn ogen. Echter moet je wel opletten: ze zijn ook een verkopersportaal, dus als er niet staat "sold by amazon" maar iemand anders, is het die winkel die je moet vertrouwen. Je kan wel op amazon de reputatie van die winkel bekijken, overigens zijn de meesten wel gewoon prima in orde.

Bovendien: gezien je van .com wil bestellen, komt je order uit de VS. Houd rekening met douanekosten die oplopen kunnen tot 35% van de bestelling incl shipping ofwel dik $200 in jouw geval. Daar kan amazon niets aan doen natuurlijk. (zo mocht ik onlangs €90 bijbetalen op een pakket van €250 uit de VS).
 

Luke.

Nieuw lid
14 mei 2013
11
0
Jeetje das best veel nog. Die € 200, 00 probeerde ik juist uit te sparen. Het is ook wel een kilo of 60 denk ik.
 

Luke.

Nieuw lid
14 mei 2013
11
0
Jeetje das best veel nog. Die € 200, 00 probeerde ik juist uit te sparen. Het is ook wel een kilo of 60 denk ik.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik al een vrij goeie aanbieding heb gekregen hier bij mijn plaatselijke leverancier.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
634
5
Bilzen, BE
Jeetje das best veel nog. Die € 200, 00 probeerde ik juist uit te sparen. Het is ook wel een kilo of 60 denk ik.
je moet rekenen op:
21% BTW die ze rekenen
2-7% invoertaks
€10-40 administratiekosten

En die 21% en 2-7% is over productkosten + verzendingskosten...
 

Luke.

Nieuw lid
14 mei 2013
11
0
je moet rekenen op:
21% BTW die ze rekenen
2-7% invoertaks
€10-40 administratiekosten

En die 21% en 2-7% is over productkosten + verzendingskosten...
Ik lees ook niets meer dan lof uitingen over Amazon in het algemeen mbt de services.
Toch na bovenstaande berichten zie ik er vanaf. In 2013 schijnt er een Amazon.nl te komen, wat voor ons dan wel weer gunstiger zou zijn. (mits ze concurreren met .de)

Ik heb in middels een aantal machines gewoon besteld bij mijn huidige leverancier.
Ze hebben nog eens naar de prijs gekeken toen ik begon over internet aankopen. Begin volgende week krijg ik de bestelling binnen.

Bedankt massis voor je genomen tijd.

mvg Luke.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
634
5
Bilzen, BE
wat is er mis met de .de? die leveren ook gewoon in BE en NL hoor, en aan héél erg aantrekkelijke prijzen. Ik heb dit jaar al zeker 6-7 pakjes van amazon.de besteld, telkens erg tevreden.

een .nl is trouwens al jaren "in de maak", maar nog nooit echt ervan gekomen...
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
... In 2013 schijnt er een Amazon.nl te komen, wat voor ons dan wel weer gunstiger zou zijn. (mits ze concurreren met .de)
...
Volgens mij is het juist heel slecht nieuws. Want dat concurreren gaan ze natuurlijk nooit doen: je zult zien dat com/fr/de/co.uk niet meer aan NL zullen leveren. Hierdoor zullen we hier in NL ook weer niet meer ontkomen aan bijvoorbeeld de prijsafspraken voor boeken zoals die in Nederland gelden. Hopelijk ben ik te pessimistisch, maar ik denk het niet.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
446
0
Arnhem
Wat nog interessanter is, en dat heb ik hier al meer geschreven, is de ontwikkeling naar de toekomst. Met de opkomst van de online shops zullen steeds meer winkels gaan verdwijnen. Dat betekent, in een dergelijke toekomst, dat er, zeker in zo'n klein landje als Nederland, geen winkels meer zullen zijn waar je even naar binnen kunt lopen om, op hun kosten, uitgebreid de gereedschappen en overige materialen, onder andere boeken, te bekijken, product nummers en IBN nummers op te schrijven, je eventueel jezelf ook nog uitgebreid te laten voorlichten, om vervolgens de spullen op het goedkoopste online adres te gaan bestellen.
Uiteindelijk zijn we niet graag zoals dat heet "een dief uit onze eigen beurs". Ondernemers zullen er ook zo over gaan denken en steeds meer met hun handel gaan stoppen. Enig idee hoeveel winkels er in het laatste jaar al zijn gesloten? Een beetje bekend met de malaise bij de boekenwinkels? Straks kunnen we heel veel zaken niet meer in een winkel kopen en dan moeten we het in online shops gaan kopen. Als je kijkt dat klantengroepen een macht vertegenwoordigen is het niet moeilijk om te bedenken dat Nederland geen klantenmacht heeft. Ik zal het proberen anders uit te leggen. Als een Chinees een product ontwikkelt wat hij alleen maar aan 2 procent van de Nederlanders kan verkopen , bijvoorbeeld klompen, dan is dat heel wat anders als een Nederlander een product ontwikkelt dat hij alleen maar aan 2 procent van de Chinezen kan verkopen. De moraal van mijn verhaal; in een aantal niet onbelangrijke opzichten wordt Nederland in de toekomst alleen maar armer. Zuinigheid zonder visie heeft zijn prijs.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
5.471
74
Gaanderen
Dopeling je slaat de spijker op zijn kop.
In Amerika zie je her en der een tegen beweging. Voornamelijk reclame voor made in de USA. De Nederlander wil het vaak goedkoop hebben. Ik ben bang dat we straks met een eentonig en armoedig assortiment moeten doen. Een paar bouwmarkten bepalen dan het assortiment. En schroeven dan de prijzen op.
 
A

Athanor

Guest
Ik steun je tegengeluid van harte Dopeling!!!

Ik vind het soms krampachtig om te zien hoeveel tijd en energie forumleden stoppen in het zoeken naar het "goedkoopste" product. En moreel gezien stuit het mij tegen de borst om bij een vakhandel de info te halen en ergens anders te kopen voor een paar euro's verschil. Ik koop ook wel een enkele keer over de grens, maar dan ga ik me niet eerst laten voorlichten bij een winkel in Nederland. Dan neem ik het risico op een miskoop.... Veel van mijn aankopen doe ik echter gewoon bij een goed adviserende Nederlandse vakhandel.

Fons
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
0
Turnhout (Be)
Dopeling heeft gewoon gelijk de trend gaat in de richting van gemak al de problemen van parkeren, tijdverlies, winkelpersoneel die geen tijd hebben of te druk zijn, kosten van vervoer, reistijd naar de winkel etc.
alles verhuisd naar online kijk id naar de boekenwinkels, kleding, schoenen, muziek, en natuurlijk gereedschap :D.
in de komende 5 jaar verdwijnen er elk jaar 5000 arbeidsplaatsen in de winkels PER JAAR alleen al in Nederland. komen een paar honderd mensen in de distributie voor terug.
Kijk naar de reacties hier hoeveel online kijken en bestellen.

Mensen als Fons die bedrijfstrouw zijn worden gewaardeerd maar als die zaak niet online gaat heeft hij geen toekomst.
Mensen met kennis en servicegericht gaan zich richten op regionale/lokale reparaties en onderhoud, de tijd van de stadswerkplaats komt terug.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
634
5
Bilzen, BE
Ik steun je tegengeluid van harte Dopeling!!!

Ik vind het soms krampachtig om te zien hoeveel tijd en energie forumleden stoppen in het zoeken naar het "goedkoopste" product. En moreel gezien stuit het mij tegen de borst om bij een vakhandel de info te halen en ergens anders te kopen voor een paar euro's verschil. Ik koop ook wel een enkele keer over de grens, maar dan ga ik me niet eerst laten voorlichten bij een winkel in Nederland. Dan neem ik het risico op een miskoop.... Veel van mijn aankopen doe ik echter gewoon bij een goed adviserende Nederlandse vakhandel.

Fons
Voor enkele euro's ga ik ook wel liever voor degelijke service. Echter merk ik vaak 2 zaken op:
A) de zaken die hier binnen mijn bereik liggen zijn vooral brico/hubo/... Kennis is daar niet aanwezig
B) de paar gespecialiseerdere zaken die er liggen zijn echt STUKKEN duurder.

Zoals gezegd: voor enkele euro's koop ik liever lokaal. Maar als het prijsverschil 10-15% of soms zelfs >20% is, is mijn keuze toch snel gemaakt.
Al orienteer ik me dan meestal ook gewoon online, niet bij die speciaalzaak.
 

Luke.

Nieuw lid
14 mei 2013
11
0
wat is er mis met de .de? die leveren ook gewoon in BE en NL hoor, en aan héél erg aantrekkelijke prijzen. Ik heb dit jaar al zeker 6-7 pakjes van amazon.de besteld, telkens erg tevreden.

een .nl is trouwens al jaren "in de maak", maar nog nooit echt ervan gekomen...
Nee dat is niet wat ik bedoel. .de is juist prima. Meer en meer mensen bestellen uit Duitsland. Dat 15 jaar geleden al met elektronica, cd's etc.
Wat ik bedoel is, als Amazon.nl er is en zij zitten boven de prijs van Amazon.de dan ga ik niet over stag. Zoals de meesten van ons.

Volgens mij is het juist heel slecht nieuws. Want dat concurreren gaan ze natuurlijk nooit doen: je zult zien dat com/fr/de/co.uk niet meer aan NL zullen leveren. Hierdoor zullen we hier in NL ook weer niet meer ontkomen aan bijvoorbeeld de prijsafspraken voor boeken zoals die in Nederland gelden. Hopelijk ben ik te pessimistisch, maar ik denk het niet.
Ik denk dat voor binnen de EU ook in de verre toekomst, wel een (internet-) handel en concurrentie zal blijven bestaan. Alleen als de prijzen in balans zijn zullen bijvoorbeeld de shipping kosten de doorslag kunnen geven.


En met de ontwikkeling en gevolgen van het internet kunnen veel winkels niet concurreren. Toch blijft er naar mijn inziens wel vraag naar persoonlijk contact, als voorbeeld mijn leverancier in bouwmaterialen.
De anonimiteit die het internet met zich mee brengt druist tegen onze natuur in. Zo zullen er altijd bedrijven en winkels blijven met een extra service, maar wel icm een online winkel zoals edjebel zegt. Online is sneller en goedkoper. En met het verdwijnen van mensen in loondienst heersen, zoals voorspelt, de eenmanszaken steeds meer en meer.

Ik kan me zeker vinden in wat Athanor zegt, voor een paar euro's verschil is het voor mij een kwestie van 'gunnen' in het voordeel van de leverancier. Maar als het verschil boven de € 50 komt dan verliezen ze wel. Dat is niet dat ik ze het niet gun boven de € 50,- maar dat is vanwege mijn verantwoordelijkheid naar mijn gezin toe en dus heel persoonlijk. Maar voor de rest ben ik anders van mening.
Ik ga juíst naar de winkel om te zien en voelen wat ik wil hebben, daar is niets verkeerds mee. Ik zeg het ook tegen de verkoper dat ik het niet bij hun ga kopen. Afdingen doe ik al mijn hele leven. Zelfs bij tuincentra's. Zo vertelde ik mijn leverancier eerlijk dat ik niet van plan was om die machines te kopen voor die prijs als het ik online honderden euro's goedkoper uit ben. En zo zeg ik het ook. Natuurlijk weet hij dat, hij is ook niet gek. De door mij gekozen producten via online verkoop zijn € 1003,00 en bij hem € 1050,00. Met dit verschil koop ik het toch bij mijn leverancier.

Moreel gezien snap ik Athanor heel goed, maar ook de mensen die niet goed kunnen afdingen en kiezen voor de goedkoopste oplossing.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
1.835
7
Heelsum
+1 voor Dopeling, laten we blij zijn met mooie speciaalzaken en bereid blijven daar meer te betalen. Het moet redelijk blijven maar vraag niet van die mensen om de goedkoopste te zijn. Dat kan niet........ als je de winkel binnenloopt begint je genot al dor alles vast te kunnen pakken, zien, voelen ervaren, elke euro die daar ligt kost 10% per jaar.
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Als er meer online gekocht wordt, wordt de aanwezigheid van merken op beurzen ook veel belangrijker.
Bij mijn lokale (dure) leverancier is er veel op stock, maar natuurlijk lang niet alles.
Als je naar een beurs gaat (bvb pro-wood of batibouw in BE) dan krijg je direct bijna alle producten van bepaalde merken te zien en meestal ook een veel specifiekere uitleg.
Als ik bij mij vraag wat is het verschil tussen deze 3 wipzagen kunnen zijn meestal ook maar een halve uitleg geven. Op een beurs krijg je een beter zicht op wat je juist vast hebt.
De merken zelf gaan dus meer moeite en middelen moeten investeren in het toonbaar maken van hun producten.
Nadat je ze gezien hebt kan je dan gaan zoeken naar waar je het juist wilt kopen.

Ik koop zelf ook online, maar ook id winkel en ook 2ehands en kijk naar wat mij de beste deal lijkt (service, extra's, prijs...)

Ik heb het vaak ook moeilijk met meer dan 10% extra betalen om het hier id winkel te kopen.
Ik stoor mij er onder andere aan dat je altijd moet vragen om korting te krijgen. Ik koop nu veel op factuur (eenmanszaak), dan krijg ik vanzelf een (erg onduidelijk) percentage korting. Maar ik weet dan andere mensen (met beter connecties wss) makkelijk tot 20% minder betalen.
Maw ik voel mij niet altijd even correct behandeld ivm de profs id winkel, terwijl ik toch dezelfde Makita aan het kopen ben.

Het is dus volgens mij ook een probleem van wederzijds vertrouwen.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
446
0
Arnhem
Een online shop is niet het probleem. Een modern bedrijf heeft tegenwoordig een winkel en een online shop (en voorraad want de moderne mens is tegenwoordig een stuk ongeduldiger) Het probleem zit hem in goedkoop. Aan echt goedkoop zit alijd een prijskaartje. Met andere woorden ergens moet het prijsverschil ‘terugverdiend’ worden. Dat kan bijvoorbeeld door geen fysieke winkel te hebben en daarbij dan ook een service die niet zo veel voorstelt, en/of geen voorraad. Met een beetje gezond verstand kan eenieder bedenken dat echt goedkoop eigenlijk niet kan. Ook winkeliers en hun personeel moeten hun gezin onderhouden. Bedrijven (zoals bijvoorbeeld banken) die veel geld kunnen investeren kunnen zo een sterke marktpositie veroveren om vervolgens daarna de prijzen te bepalen. Eenmansbedrijven in de gereedschapssector kunnen niet bestaan. Handel is overigens het meest sociale element in de menselijke samenleving. Het is op dat gebied dat mensen niet zonder elkaar kunnen. En dan heb ik het niet zozeer over geld of geld verdienen maar over de productie en levering van goederen. Hoe dan ook, ik denk dat er in de toekomst wel eens een heel problematische situatie zal gaan ontstaan in het dorpje Nederland op de wereldkaart. Zeker als er een paar grote markten op de wereld ontstaan, zoals China, India enzovoort. Dan krijg je de situatie dat grote bedrijven zich niet zo druk meer zullen maken om de ‘klanten’ waar toch maar weinig te verdienen is. Anders gezegd; Als er in China een doe het zelf cultuur en houtpassiegebeuren zal ontstaan dan is die Hollander economisch gesproken het slimste die zijn bedrijf naar China zou verplaatsen. Gezond goedkoop kan alleen maar als je in het groot kunt inkopen wat je in zeer korte tijd kunt verkopen. Omloopsnelheid dus. Wat er gevraagd wordt van de moderne mens in verband met de toekomst is een mentaliteitsverandering,…. bij producenten, handelaars en klanten,…. en visie. Iets meer dus dan de korte termijnsvisie die momenteel op bijna elk gebied de trend is.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
2.745
17
Riemst
Er is een reden waarom Amazon.de goedkoop is. Namelijk uitbuiting van het personeel. Laatst heb ik een reportage gezien over de wantoestanden bij Amazon.de. Het was echt niet fraai. Toestanden die je in het Westen niet verwacht. Arbeiders uit Zuid-Europa die hier voor een hongerloon en zonder rechten komen werken. Ze logeren in kampen met bewakers die nauwe banden hebben met extreem-rechtse bewegingen.
http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2013/02/28/de-schaduwzijde-van-goedkoop-onlinewinkelen
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
2.745
17
Riemst
Er is een reden waarom Amazon.de goedkoop is. Namelijk uitbuiting van het personeel. Laatst heb ik een reportage gezien over de wantoestanden bij Amazon.de. Het was echt niet fraai. Toestanden die je in het Westen niet verwacht. Arbeiders uit Zuid-Europa die hier voor een hongerloon en zonder rechten komen werken. Ze logeren in kampen met bewakers die nauwe banden hebben met extreem-rechtse bewegingen. Rechten hebben de werknemers niet.
http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2013/02/28/de-schaduwzijde-van-goedkoop-onlinewinkelen
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
634
5
Bilzen, BE
Er is een reden waarom Amazon.de goedkoop is. Namelijk uitbuiting van het personeel. Laatst heb ik een reportage gezien over de wantoestanden bij Amazon.de. Het was echt niet fraai. Toestanden die je in het Westen niet verwacht. Arbeiders uit Zuid-Europa die hier voor een hongerloon en zonder rechten komen werken. Ze logeren in kampen met bewakers die nauwe banden hebben met extreem-rechtse bewegingen. Rechten hebben de werknemers niet.
http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2013/02/28/de-schaduwzijde-van-goedkoop-onlinewinkelen
Dat van die werkomstandigheden bij Amazon is dacht ik wel algemene kennis. Betreft de extreem rechtse bewakingsfirma: die is volledig buitengezet bij Amazon was het laatste dat ik erover hoorde.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.