Wie heeft er een Y-vorkje voor Stanley schaaf?

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Heeft iemand een overtollig Y-vorkje (het dingetje waarmee de beitel op diepte wordt gesteld; adjustment lever in huidig Nederlands) voor een Stanley schaaf die hij/zij wel wil verkopen?

met groet,
Klaas
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.781
747
Enschede, Twente
Massief… ik heb deze. Ooit gekocht met een paar extra, ik denk als zijnde behorend bij Yuuma-schaven. Die in twee delen op de achtergrond via eBay uit de VS, voor Stanley-Bailey. Maar goed: als je denkt dat het een goede vervanging is (die bronzen dus), stuur me dan een PM om eea te regelen...

Y-adapters.jpg
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Bert: Die bronzen is een heel ander vorm. De achterste lijk me een nieuwere uitvoering van Stanley. Ik had een oude; door mijn nonchalance grotendeels opgelost in het zuur :cry:.
Dank.

Klaas
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Bert: Die bronzen is een heel ander vorm. De achterste lijk me een nieuwere uitvoering van Stanley. Ik had een oude; door mijn nonchalance grotendeels opgelost in het zuur :cry:.
Dank.

Klaas

Ik ben wel benieuwd naar het verhaal hierachter, daar ik zelf menig schaaf in zuur heb ontroest en dat altijd goed ging. Misschien kan je je werkwijze toelichten zodat ik en anderen dit probleem kunnen voorkomen?

Ik denk dat ik wel zo'n exemplaar heb maar dat kan ik woensdag pas checken. Ik heb namelijk een stanley waar juist de linkse draad van het grote stelwiel mist, dus dat y-stuk doet niks bij mij.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Heel eenvoudig: Het vorkje zat samen met een aantal andere onderdelen gezellig te ontroesten in citroenzuur. Het vorkje is er per ongeluk in achter gebleven. Pas na weken - toen ik het vorkje miste - ontdekte ik dat. De normale methode op zich is niks mis mee. Ik heb het vaker toegepast .

Klaas
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Heel eenvoudig: Het vorkje zat samen met een aantal andere onderdelen gezellig te ontroesten in citroenzuur. Het vorkje is er per ongeluk in achter gebleven. Pas na weken - toen ik het vorkje miste - ontdekte ik dat. De normale methode op zich is niks mis mee. Ik heb het vaker toegepast .

Klaas

Aha, weken is wel lang inderdaad. Toch had ik niet verwacht dat het je onderdelen echt dieo zou wegvreten. Ik merk wel dat langer dan een dag ook al slechte invloed kan hebben op de verf van sommige delen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.