Geef mij maar een westerse! Ik betwist bovenstaande argumenten. Ok, een Japanse zaag laat een dunnere snede achter, maar dat is totaal niet relevant in de meeste gevallen. Je zaagt immer aan de afval zijde van de markering.
Als je westerse zaag "hapt" zal of de zaag niet scherp zijn of je duwt op de zaag wat betekend dat je geen goede zaagtechniek gebruikt. Hetzelfde geld voor een nadeel van de Japanner, als het blad knikt gebruik je ook niet de goede techniek.
De meeste Japanners zijn trouwens niet geschikt voor harde houtsoorten, de dunne geharde tanden breken snel af. Ze worden wel gemaakt met vertanding voor harde houtsoorten, maar hier heb ik zelf geen ervaring mee.
De voordelen van een westerse zaag tov een Japanse voor mij zijn oa. Pistool grip ligt mij veel beter in de hand, de zware rug helpt met mooi recht zagen. Japanners zijn goedkoop en het blad is vaak vervangbaar, maar een westerse is naslijpbaar dus op lange termijn veel goedkoper. En als je een oudje opknapt is het helemaal goedkoop!
En een westerse ziet er natuurlijk veel en veel mooier uit

!!!
Maar goed, je kan pas een voorkeur hebben als je met beide types uitgebreid hebt gewerkt. En de een heeft nu eenmaal een andere voorkeur dan de andere.
Zelf ging ik een paar jaar terug ook mee op de Japanse zaag hype, maar zoals vele ben ik hier op teruggekomen.