Western Red Cedar voor kumiko?

Geck0

Actieve deelnemer
Een vraag aan degene die aan kumiko doen of de houtkenners uiteraard! ;)

Zou Western Red Cedar goed voor kumiko werk zijn? kom namelijk op internet maar een paar mensen tegen die het ook gebruiken voor lampen, doosjes etc.
Kan namelijk aan paar lange planken komen dus had al ff 50cm afgezaagd om te testen morgen.

Het stuk dat ik heb is mooi recht van draad ,schaaft lekker, mooi kleurtje en tis zacht hout ( voor mij eigenlijk al goed)

Toch een vraag over hoe de kleur blijft zitten want ik hoorde dat het wat vergrijst (ik werk meestal alles met Danish oil af)
En qua werking? Zou zonde zijn dat ik kieren in de verbindingen krijg X_x


Alvast bedankt voor mee denken.

western red cedar.jpg
Paar latjes met aardig wat schaafsel XD
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.207
568
Ik heb (nog) geen ervaring met Kumiko, het lijkt me wel een mooie uitdaging om eens te proberen.
WRC zal op zich stabiel genoeg zijn om redelijk sluitend te blijven, mits droog genoeg verwerkt.

De kwetsbaarheid kan een probleem zijn. Ter illustratie de tekst op de site van AF: erg duurzaam! Let wel: alleen toegepast op plaatsen waar geen diensplichtige militairen of scholieren komen want het is een wat zachtere- en daardoor kwetsbaardere houtsoort. ''t Is maar dat je 't weet :)

Schaven gaat prima, misschien is het zagen wel het meest kritisch. Zacht hout levert vaak wat minder strak zaagwerk. Maar dat is gemakkelijk even uit te proberen, anders afwerken met de beitel.
 

Geck0

Actieve deelnemer
thnx voor de info! zelf vind ik nu dat het niet lekker werkt, maak normaal kumiko met linden, noot & eiken.
WRC splijt snel! combo van dunne houtjes en grove nerf? was leuk om te proberen ben weer ff bezig geweest XD
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.