Werktafel met ingefreesde T-track van Roland Heilmann

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Roland Heilmann is een Duitse meubelmaker en ook 1 van de grondleggers van Kurswerkstatt een groep meubelmakers die aan geïnteresseerden cursussen gaven. Heiko Rech komt daar b.v. ook vandaan.
Roland freest de T rails in het hout en heeft daar goede ervaringen mee. Het filmpje laat daar mooie toepassingen van zien. Zijn redenatie om het zo te doen is, dat je voor een aluminium rail ook moet frezen. Zijn methode om platen nauwkeurig op dezelfde maat te zagen vond ik erg interessant. In de nieuwe Holzwerken staat e.e.a. ook beschreven.

Stel dat je dit combineert met het gatenpatroon van Parfitt ....

jaap

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Dit is wel super handig en voor bijna iedereen te maken met zeer lage kosten
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Dat juist. Een Mafell liniaal is smaller dan de zaag zelf en de rand links loopt ook nog eens schuin af. Wat in het filmpje wordt getoond, is met een Mafell liniaal niet mogelijk. Die kun je niet even tegen een aanslag zetten.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Dat juist. Een Mafell liniaal is smaller dan de zaag zelf en de rand links loopt ook nog eens schuin af. Wat in het filmpje wordt getoond, is met een Mafell liniaal niet mogelijk. Die kun je niet even tegen een aanslag zetten.
Ah, op die manier, nou snap ik je opmerking. Ik heb ook geen geluid en zat even door het filmpje te skippen of ik een FSN rail zag, vandaar mijn verwarring. :)
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
135
18
Haarlemmermeer
Dat juist. Een Mafell liniaal is smaller dan de zaag zelf en de rand links loopt ook nog eens schuin af. Wat in het filmpje wordt getoond, is met een Mafell lineaal niet mogelijk. Die kun je niet even tegen een aanslag zetten.
Nou, onder dat schuine kantje zit nog een recht kantje, dus het kan wel, maar niet heel eenvoudig. Wat ik vooral vervelend vind van de Mafell rail is dat de klemmen vrijwel helemaal aan het uiteinde worden geschoven. Aangezien de lineaal op het te zagen materiaal moet (ivm dikte zaagsnede) kun je dus eigenlijk niets smaller zagen dan de breedte van de lineaal. Het koppelen van twee rails aan elkaar is natuurlijk wel superieur bij de Mafell.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Nou, onder dat schuine kantje zit nog een recht kantje, dus het kan wel, maar niet heel eenvoudig. Wat ik vooral vervelend vind van de Mafell rail is dat de klemmen vrijwel helemaal aan het uiteinde worden geschoven. Aangezien de lineaal op het te zagen materiaal moet (ivm dikte zaagsnede) kun je dus eigenlijk niets smaller zagen dan de breedte van de lineaal. Het koppelen van twee rails aan elkaar is natuurlijk wel superieur bij de Mafell.
Dan leg je er toch een strook vd. Zelfde dikte naast
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Wat ik vooral vervelend vind van de Mafell rail is dat de klemmen vrijwel helemaal aan het uiteinde worden geschoven. Aangezien de lineaal op het te zagen materiaal moet (ivm dikte zaagsnede) kun je dus eigenlijk niets smaller zagen dan de breedte van de lineaal. Het koppelen van twee rails aan elkaar is natuurlijk wel superieur bij de Mafell.
Er zijn toch twee groeven waar je de klemmen in kan schuiven? Eentje zit vlakbij het anti-splinter rubber.

Er bestaan tegenwoordig ook lage bench dogs om de rails tegen te kunnen plaatsen, en als je echt graag/vaak zo werkt is een aanslag snel zelf te maken. Persoonlijk heb ik de zaag nog maar een 5-6 tal keer gebruikt, maar tot nu toe heb ik het absoluut niet als een nadeel gezien.
 
T

The Freeman

Guest
Bedankt voor deze posting, Jaap. Leerzaam!

Weet iemand welke T-groeffrees je kunt gebruiken zodat de Festool lijmklemmen erin passen?

Ik heb de T-groeffrees 491035 van Festool maar die maakt een T-groef van 10,5 mm breed en 5 mm hoog is en dat is te smal en te ondiep.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ik ga een demontabele versie van een gelijksoortige tafel maken als het model van de post van Jasp.Met de 20 mm gaten en geleiden waarin het matchfit systeem past. Of de Festool klemmen hierin passen weet ik niet.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.114
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
op 't-fräser holz' zoeken geeft bij amazon.de 731 resultaten
gleuf best in 1 keer uitfrezen
zijn de gepaste maten onvindbaar, dan kan je nog steeds een 2de gang met de frees maken waarbij je zowel horizontaal als vertikaal verstelt
 
Laatst bewerkt:

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Zie ik het nou goed dat hun een soort gelijke klem al festool gebruiken en dan bedoel ik dus met een rechte bek in plaats van een zwaluwstaart bek ?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Ben het het filmpje ook net aan het bekijken, maar volgens mij allemaal met zwaluwstaarten. Dat is voor mij wel het voordeel van de werktafel van Roland Heilmann waar ik dit draadje mee begon. Daar passen standaard festool klemmen en accessoires in.
Maar verder is die ultieme werkbank wel gaaf, zit al wat te droomdenken over een variant...

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ben het het filmpje ook net aan het bekijken, maar volgens mij allemaal met zwaluwstaarten. Dat is voor mij wel het voordeel van de werktafel van Roland Heilmann waar ik dit draadje mee begon. Daar passen standaard festool klemmen en accessoires in.
Maar verder is die ultieme werkbank wel gaaf, zit al wat te droomdenken over een variant...

jaap

“Standaard”-Festool klemmen. Is niet echt een standaard. Zijn gewoon Festool klemmen en naaste familie van bessey klemmen.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo zit namelijk nog steeds met het feit welke t slot frees je nou moet hebben voor voor je klemmen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.