werkplaats verwarmen

La Torre

Actieve deelnemer
3 okt 2014
43
1
Nederland en Spanje
...en wat ruimte om hout op te slaan....
Zoiets maakt mij altijd bang. Aanvankelijk snapt iedereen wat de bedoeling is, maar later wordt de ruimte gebruikt om er van alles en nog wat op te slaan zonder rekening te houden met de oorspronkelijke aanname.
Het is dus OF opslag, met bijbehorende sterkte-eisen, OF een toilet'je of zoiets.

Als het probleem wordt gevormd door het hoge plafond, dan zou ik gaan voor een verlaagd plafond. Simpel, zonder bijzondere sterkte-eisen.
Eventueel voer je een kleiner deel uit als toilet of kantoor met overeenkomstige constructie.
Dus: zwaar uitgevoerd waar nodig en licht waar mogelijk. Zo haal je je doel met minimale kosten.
 

Jasperve

Actieve deelnemer
13 jul 2019
44
1
In je ot spreek je over 10x10..., en nu over 5x5.90..
Mss een schetsje?

Ik snap de verwarring, mijn excuses.

Het project waar ik naar aan het kijken ben heeft 2 units van 55m2 (milieuklasse 3.2) met onderstaande plattegrond:

klein.jpg


Hier zou ik qua vloeroppervlak denk ik een entresol kunnen gebruiken om een beetje een leefruimte te maken en tegelijkertijd nog genoeg ruimte over te houden om apparaten eenvoudig te kunnen gebruiken.

Daarnaast is er 1 unit te koop van ongeveer 155m2 met onderstaande plattegrond:

groot.jpg


Deze unit zou voor mij alleen te groot zijn. Er zitten echter 2 grote deuren in wat de optie geeft om een deel af te splitsen en hier een losse unit van te maken voor verhuur van ongeveer 55m2. In het andere gedeelte zou ik dan ongeveer 100m2 over houden voor eigen gebruik. Een ander voordeel is dat er in deze unit ramen (daglicht) zitten en in de kleinere units niet. Hier zou ik vanwege het formaat dan ook geen entresol in hoeven maken.

Er zijn echter wel andere complicaties zoals het feit dat er dan een scheidingswand moet komen. Hoe ga je een stabiele wand van 6,2 meter plaatsen tussen de 2 units die ook nog enigzins te verwijderen moet kunnen zijn als ze toch ooit weer samengevoegd zouden moeten worden.

Ik probeer op dit moment een beetje te bedenken wat er qua verbouwingen nodig zouden zijn en hoe duur deze dan zouden zijn.
 
Laatst bewerkt:

Jasperve

Actieve deelnemer
13 jul 2019
44
1
Zou je met joists ook een scheidingswand kunnen bouwen van 6,1 meter hoog en 9,40 meter welke stabiel en stevig is?
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Ik heb een pelletkachel van calor de Duna 20 deze verwarmt mijn loods van 10 x 12 x h.4 m. Dus ruim 450 m3 probleemloos.
er zit een thermostaat op die je kunt instellen , gezien jouw ruimte goed geïsoleerd is zal hij niet zo vaak aan hoeven te springen.
je hebt ze ook nog zwaarder en lichter en ook nog met een warmwatervoorziening. Check internet maar eens
 

Jasperve

Actieve deelnemer
13 jul 2019
44
1
Ik heb een pelletkachel van calor de Duna 20 deze verwarmt mijn loods van 10 x 12 x h.4 m. Dus ruim 450 m3 probleemloos.
er zit een thermostaat op die je kunt instellen , gezien jouw ruimte goed geïsoleerd is zal hij niet zo vaak aan hoeven te springen.
je hebt ze ook nog zwaarder en lichter en ook nog met een warmwatervoorziening. Check internet maar eens

Op wat voor verbruikskosten zit je dan ongeveer?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
@Jasperve
Jouw ruimtes zullen redelijk warm van zichzelf blijven door hun goede isolatiewaarde. Dit met zekerheid als ze op het zuiden gericht zijn. De temp zal dan swinters niet onder de 10 graden komen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
In veel nieuwbouw bedrijfspanden krijg je geen toestemming van de vve om dakdoorvoeren te plaatsen, in verband met de garantie op het dak. Lees eerst de voorwaarden, dan weet je wat de mogelijkheden zijn.
 

Jasperve

Actieve deelnemer
13 jul 2019
44
1
@Jasperve
Jouw ruimtes zullen redelijk warm van zichzelf blijven door hun goede isolatiewaarde. Dit met zekerheid als ze op het zuiden gericht zijn. De temp zal dan swinters niet onder de 10 graden komen.

Ik heb eigenlijk geen informatie over hoe goed het geisoleerd is. Enkel dat het geisoleerd is...

Je verwachting is echter dat het nooit onder de 10 graden zou worden?

Maakt het eigenlijk voor hout uit wat de temperatuur is? Uiteindelijk gaat het toch voornamelijk om de luchtvochtigheid? Is stoken en een constante temperatuur dus een noodzaak of kan je het ook gewoon verwarmen als je er bent?
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Als ik jou was, zou ik, los van het verwarmingsvraagstuk, eens gaan kijken hoeveel 1 en 3 fase groepen je in de meterkast tot je beschikking hebt.
Dat is met name interessant voor de door jou te plaatsen machines :)

Mijn indruk is dat de door jou beschreven loodsen zijn gebouwd om te dienen als opslag, vaak is de E-installatie dan minimaal uitgevoerd.
 

Jasperve

Actieve deelnemer
13 jul 2019
44
1
Als ik jou was, zou ik, los van het verwarmingsvraagstuk, eens gaan kijken hoeveel 1 en 3 fase groepen je in de meterkast tot je beschikking hebt.
Dat is met name interessant voor de door jou te plaatsen machines :)

Mijn indruk is dat de door jou beschreven loodsen zijn gebouwd om te dienen als opslag, vaak is de E-installatie dan minimaal uitgevoerd.

Dat is inderdaad een interessante vraag. Echter is er op het moment van oplevering helemaal geen stroomaansluiting.

Het pand wordt casco met een vloerplaat voor de meterkast en mantelpijpen opgeleverd. De installatie/aantal groepen/vastrecht kan je dus zelf bepalen en moet je ook zelf regelen.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Infrarood werkt vooral goed als je zelf veel op dezelfde plek staat. Matthias heeft dit erop verzonnen. Tegenwoordig heb je de vlakke platen, die kunnen best energiezuinig zijn omdat je niet heel de ruimte hoeft te verwarmen. Let op dat je stroomaansluiting het vermogen aankan.

Let erop dat het plaatsen van een entresolvloer altijd vergunningplichtig is. Er moet een constructieberekening aangeleverd worden. En als boven anders is dan opslag heb je ook brandveiligheidseisen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Om te weten wat er nodig is van verwarming (type installatie, vermogen, geschat jaarlijks verbruik) moet je berekeningen maken. Uit de losse pols twee loodsen vergelijken gaat niet op. Het maakt bijvoorbeeld al een heel verschil als jou unit tussen twee andere (al dan niet verwarmde) units zit, of dat het de eerste of laatste in rij is. Iedere centimeter isolatie maakt verschil, iedere graad temperatuur meer betekent meer energieverlies.
Voor het geïnstalleerde vermogen van bijvoorbeeld een pelletkachel maakt het verschil of je die occasioneel gaat gebruiken, of dat je de loods continue op temperatuur houdt. Wil je enkel verwarmen als je binnenkomt, gaat het vermogen hoger moeten zijn. Anders ben je al terug weg voordat het iets of wat aangenaam wordt. Het is trouwens aangeraden om een minimum temperatuur aan te houden (15°). Anders kom je binnen in een ijskoude ruimte met gereedschappen en materiaal die ook koud zijn. Bovendien ga je een aantal bewerkingen zoals lijmen en lakken in de winter niet kunnen uitvoeren. Hout gaat ook te vochtig zijn om het hout behoorlijk en stabiel te kunnen verwerken.
Mocht je een kachel overwegen, houdt dan ook rekening met de grootte van het pelletreservoir. Je geeft aan dat je er niet dagelijks gaat zijn. De pelletvoorraad moet dan voldoende groot zijn om enkele dagen te overbruggen, zeker in koude periodes.
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Als ik er niet ben dan houdt ik het op 12 graden, als ik er aan het werk ben dan maximaal 18 graden tenzij het extreem koud is en ik zelf het wat warmer wil hebben, maar ik wil schommelingen zoveel mogelijk vermijden voor mijn werkstukken
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Als je mijn loods als uitgangspunt neemt kan het alleen maar meevallen, ik ben er ook niet altijd en kan op mijn reservoir met gemak 3 dagen vooruit, het is ook binnen 10 minuten aangenaam dit komt door de ventilatoren die warme lucht uitblazen.
voor mij is het de ideale oplossing daar ik ook geen gasaansluiting heb.
 

Jasperve

Actieve deelnemer
13 jul 2019
44
1
Let erop dat het plaatsen van een entresolvloer altijd vergunningplichtig is. Er moet een constructieberekening aangeleverd worden. En als boven anders is dan opslag heb je ook brandveiligheidseisen.

Klopt inderdaad! Fijn dat je erover begint. Weet je of dit voor een scheidingswand ook zou gelden?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.