Werkplaats Sophie

16 jun 2023
8
5
Weesp
Hallo! Ik ben nieuw op het forum, tijdens mijn opleiding houtbewerking kwam een oud-cursist Pierre (hoi!) langs en vertelde over dit forum. Heb al veel zitten lezen maar ik dacht ik begin toch m'n eigen draadje omdat ik anders andermans draadje vervuil met mijn vragen (sorry @Rizz :)). Zoals ik al zei ben ik net begonnen met een opleiding, daarvoor had ik al wel wat kluservaring en een beetje houtbewerking hier en daar maar zeker nog geen echte werkplaats. Daar komt nu verandering in! Ik heb mijn auto op straat geparkeerd en ga mijn garage tot eerste werkplaats omdopen.

Ik ga beginnen met het uitbreiden van de hoeveelheid stopcontacten en licht.
IMG-6564.jpg

Ik heb 1 stenen muur die ga ik schoonmaken en dan impregneren en twee houten muren ga ik isoleren (m'n plan is nu met steenwol en dan OSB oid ertegen aan). Hier een sfeerimpressie :)
IMG-6386.jpg

Mochten jullie adviezen hebben, meer dan welkom!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: baas, rmenkveld en Rizz
16 jun 2023
8
5
Weesp
Hallo Sophie, welkom op het forum. Je topic stond even op goedkeuring te wachten, ik was vanavond niet online, dus nu maar even aandacht er voor vragen bij de deelnemers.

Succes! Fons
Dank Fons!

en ze krijgt al direct aandacht
welkom, sophie
Dankjewel @ZotVanHout!

hebben we altijd
wat wil je op middellange termijn willen verwezenlijken, wat denkt je aan te kopen, hoe ga je je garage daarvoor inrichten ?
Ik wil rustig aan beginnen, komende maanden de tijd om elektra aan te leggen en te isoleren. Dan wat werken aan de inrichting. Ik wil wat verhoogde planken/leggers maken voor opslag en handgereedschap aan de geïsoleerde wanden bevestigen. Verder moet ik nog nadenken over hoe ik de werkbanken wil maar ik denk nu aan een stukje langs de kant en een verrijdbare werkbank.

Qua koop denk ik nu aan een afkortzaag, een zaagtafel en een vlak- en van diktebank. Allemaal op een niet al te fors formaat.

Het soort projecten wat ik wil maken is bijvoorbeeld een vaste eettafelbank, een inbouwkast, zwevende badkamerplanken etc etc maar ik heb net mijn eerste project klaar ontworpen tijdens m’n opleiding, iets veel kleiners maar ook heel leuk! Dus als daar een markt voor is kan het dat ook ineens worden, wel een stuk minder gesjouw :p
IMG_6514.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en Rizz

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Welkom! En maakt niet uit hè, die vragen.. Daar zijn we hier voor en een beetje interactie in de bestaande topics is meer dan prima, we maken allemaal keuzes en soms hebben die keuzes wat uitleg nodig.. Volgens mij de essentie van een forum. Tof dat je aan de opleiding bent begonnen! Ik volg je topic iig.

1 ding: maak genoeg wcd's. Ik heb er geloof ik nu al 16 en zelfs dat is al aan de krappe kant. Denk idd goed na waar je ze plaatst ook. In mijn geval had ik er op sommige plekken meer en op andere plekken minder willen hebben. Voordeel van een rechthoekige ruimte is dat je minder keus hebt waar je machines plaatst, dus is het makkelijker bepalen waar je je wcd's nodig hebt
 
  • Leuk
Waarderingen: Studiosophiehoutenbos

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
816
Omgeving Leiden
Hoi,
In je plannen lees ik "elektra uitbreiden en isoleren".
Ik weet niet of dat ook de werkvolgorde wordt, maar k zou eerst isoleren en dan de elektra uitbreiden.
Met als reden dat het heel wat makkelijker is om te schroeven in osb én dat je later je elektra makkelijk kan wijzigen. Als de kabels en leidingen achter de isolatie zitten is er haast niet meer bij te komen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Inderdaad, zeker genoeg stopcontacten aanleggen. Zowel net boven de plaats waar de werkbank komt te staan, maar zeker ook verspreid door de hele ruimte. En dan zowel op 110 cm als dicht bij de vloer (30 cm) om een kabel op aan te sluiten en vervolgens de snoer al direct dicht bij de grond te hebben.
Ik heb ze bij mij vooral geconcentreerd boven de (vaste) werkbank, en ik heb er achteraf spijt van dat ik er aan de andere kant van de ruimte niet ook een stel heb gemaakt, nu heb ik altijd een verlengsnoer nodig.

Zeker ook nadenken of je met opbouw- of inbouwstopcontacten (en buizen) wilt werken. Bij inbouw kan je er met een OSB-bekleding later niet meer bij mocht het nodig zijn om iets uit te breiden of te verplaatsen. En hoe vaak ik niet al een extra buis heb aangelegd in mijn schuur om iets te verplaatsen...
Als je opbouw-electra wilt plaatsen, zou ik er zelf nu niet teveel aanleggen, en eerst een paar maanden in de schuur bezig zijn. Dan ga je ervaren waar je er wel en geen nodig hebt voor nu en ga je niet onnodig geld uitgeven voor wcd's die je later niet veel gebruikt, terwijl je er op andere plaatsen mist.

Qua plaatsing in de ruimte. Het is een smalle lange ruimte, dat heb ik zelf ook (2,5 x 4 meter). Ik heb zelf de vaste werkbank tegen de kopse (achter)kant aan staan, en langs 1 lange wand een opbergrek met daaronder ladekasten en de verrijdbare machines (freestafel, vandiktebank + ladekasten). De andere wand (bij mij ramen met een radiator eronder) is vrij, en daar staat mijn zaagtafel altijd voor, dus eigenlijk midden in de ruimte. Daardoor heb ik genoeg ruimte om er omheen te lopen en aan alle kanten eraan te werken. En omdat deze op wielen staat, kan ik deze verplaatsen/draaien naar gelang ik 'm nodig heb. En in de praktijk is mijn zaagtafel (een zware gietijzeren machine) ook vaak werk/montagetafel.
En boven de werkbank heb ik een plaat underlayment gehangen die inmiddels vol zit met spijkertjes om handgereedschap aan op te hangen.

Zorg dat je alles op wielen hebt staan. Dan is het makkelijk te verplaatsen. En als je bijvoorbeeld een ladekastje maakt voor los gereedschap, zorg dat deze even hoog is als je werkbank of zaagtafel, dan kan deze als extra werkbladruimte dienen.
En een goede werkbankklem in je werkbank is ook nuttig (maar dat heb je waarschijnlijk al ondervonden bij de cursus).

Voor het uitdenken van je plannen met hoe alles te plaatsen: maak een tekening op schaal (liefst op milimeterpapier), en ook alles wat je in de ruimte wilt hebben (machines, werkbank, opbergstellingen) op gekleurd papier op dezlefde schaal (incl benodigde werkruimte in het geval van oa de zaagtafel en vandiktebank). Dan kan je met de papieren modellen schuiven en zo makkelijk een indeling veranderen zonder de hele tekening opnieuw te maken. En dan tussendoor steeds de "schets" op de foto zetten zodat je kunt vergelijken wat logisch lijkt.
En als je een indeling denkt te hebben, deze met schilderstape op de vloer uitzetten, om te controleren of het in de praktijk ook werkt. Om te voorkomen dat je later te weinig loopruimte blijkt te hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Studiosophiehoutenbos

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Een plaatje van hoe hier het elektra is aangelegd. Alles in een kabelgoot. Kabels ruim gelegd zodat het makkelijk is er een extra doos tussen te plaatsen voor nog meer wandcontactdozen. De WCD' zitten hoog tegen de muur zodat je niet gehinderd wordt door laaghangende kabels. Er zit ook een kracht aansluiting tegen het pafond. Die wil ik nog vervangen door een 2x 240V blok.

Indien mogelijk, leg een paar extra groepen aan, verdeel de hoofd verlichting over twee groepen en de WCD's over meerdere. Als er een uit klapt hen je nog steeds licht. Ik heb een kabel naar de werkplaats getrokken vanaf de hoofdschakelaar naar de werkplaats en in de werkplaats een aparte groepenkast geplaatst. Dit is gedaan voor het werkplaats werd, maar ben er nu wel heel blij mee. 'T is maar net hoe ver je wilt gaan en hoe veel electrische apparatuur je wilt gebuiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Studiosophiehoutenbos
16 jun 2023
8
5
Weesp
Dank! Genoeg om over na te denken. Gisteravond voor het eerst stroom doorverbonden en een opbouw wcd aangesloten. Had bedacht eerst elektra en dan netjes afdekken met de isolatie maar het klinkt alsof andersom ook z’n voordelen heeft.

Nu eerst maar terug naar de tekentafel (op millimeter papier 🤪) en alle adviezen verwerken!

Mooie dag allemaal
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Ik zou de elektra buizen gewoon op de wand schroeven. Doe ook niet te moeilijk over de indeling. Ik heb de ervaring dat je dat twee of drie keer overnieuw moet doen voor je tevreden bent. Dus zoveel mogelijk op wielen. En neem de wielen niet te klein.
 
  • Leuk
Waarderingen: Studiosophiehoutenbos

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
Ik zou de hoeveelheid lichtbakken aan het plafond verminderen en ze in de lengte monteren. De bakken die je dan over hebt zou ik bijvoorbeeld boven je afkortzaag monteren. Dan sta je niet in je eigen licht als je iets wil afkorten. Als je maar een stroomgroep in je garage hebt, zou ik de wcd's clusteren en niet doorlussen met een berg lasdozen. Zet aan machines een snoer van 4 meter en je kan overal in je werkplaats inpluggen. Zet je wcd's naast je werktafels en niet er boven. Dan liggen je snoeren niet over je werkvlak.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
hoi, welkom op het forum. Even wat van mijn ervaringen delen.
Bij het uitbreiden van de wandcontactdozen, denk dan ook meteen aan een aparte groep in de stoppenkast.
Denk na over de routing in je werkplaats. Je werkt vaak van grof naar fijn en daar kan je bij de indeling al rekening mee houden (heb ik niet gedaan).
Ik heb veel machines verrijdbaar omdat ik de garage ook moet delen met de fietsen.
Maak ook meteen een lichtplan, het is erg fijn om goede lampen van meerdere kanten te hebben.

En verder, ik werk graag met de garagedeur open. Het zal mooi zijn als jij dat ook kan doen.

Succes!! En laat de mooie werkstukken maar komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Studiosophiehoutenbos

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.