werkplaats jaap

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Jaap
Het is echt een heel mooie en vooral ruime werkplaats. Het hout geeft gelijk een huiselijke sfeer. Ik moet wel bekennen dat ik toen jij nog achterkamer woodworker was het meer stijl had. Pakket op de vloer, zwembad op de achtergrond. 20 a 30 graden Celsius om niet te vergeten. :):) Je ziet maar, hier is het ook maar een beetje behelpen. Die mooie gereedschapskast zit zeker nog in de container?
Die krijgt een mooi nieuw onderkomen.

HG Hugo
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Wauw !

Ik schrok een beetje bij het zien van de eerste foto ("Wát een bende!" dacht ik...) maar al snel zag ik de rommel verdwijnen en een onwijs mooie werkplaats naar voren komen. Prachtig Jaap, daar ga je vele uren van genieten !!
 
A

Athanor

Guest
Ach een paar Felders en vele dozen met Festool speelgoed;););)

Fons:p
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
Nog even geduld.... ruimte ligt nu vol met plinten die geschilderd moeten worden. Vandaag alles een keer schuren en een laagje wit er op. We willen graag over 3 weken over, maar dat wordt nog flink aanpoten. En dan moet de werkplaats nog...pff. Maar verder alles goed. Het handgereedschap en werkbank en ook de freestafel en de met bovenfrees alsmede mijn oude metaaldraaibankje komen in deze ruimte te staan. De felder zaag, de hammer z31 vlakvandikte en de acm lintzaag en afzuiginstallatie blijft in de schuur staan, op de betonvloer. Ik had nog wel eens zin in zo'n zaag van Bridge City Tools of een elektrische van ons forumlid Jos. Die zouden prima in deze ruimte passen. Heb ook nog een zwikje oude stalen kantoorkasten, die moeten er ook maar niet in, hoogstens 1.Dit wel en het leukere deel van de verhuizing; het lekkerste maar voor het laatst bewaren.

jaap
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
Na alle verhuisperikelen, een paar dagen voor de kerst werden al onze spullen het huis in gedragen en uitgepakt, man man wat een zooi is het dan. Maar vandaag maar eens wat aan de werkplaats gedaan. Mijn gereedschapskast heeft de verhuizing niet helemaal overleeft, het onderstel kwam in gedeelten en van 1 deur waren de zwaluwstaarten er half uitgebroken. Het onderstel was van 8 cm vierkant rubberwood met domino's in elkaar gezet, het lijkt er op dat ze de kast hebben laten vallen. De deur gerepareerd met epoxy lijm en het onderstel maar helemaal verwijderd. De kast vandaag opgehangen aan een grote haaklat (french clean) en de spullen weer teruggehangen. Een mooi weerzien met mijn handgereedschap.
Van mijn werkbank is tijdens de verhuizing het 2 delige blad van het onderstel losgekomen. Ik had dat in mijn kamerwerkplaats in Bangkok verlijmd met epoxy, dat leek me wat eleganter dat grote fretschroeven, die ik overigens daar ook niet kon vinden. Met de schaaf vanavond de lijm verwijderd en morgen maar iets bedenken om er weer een bruikbare werkbank van de maken.
Mijn HNT Gordon try plane heeft een lelijke beschadiging opgelopen, hij zal er niet minder om werken, maar zonde is het wel. Het is inherent aan verhuizen, je spullen worden er nooit beter van. Al met al een leuke middag en avond om zo weer eens wat in mijn hok te rommelen. Morgen ook aan de slag met de scheidingswand, als die er in zit kan alles op zijn plaats gezet worden en kunnen we weer los!!

jaap

IMG_8620.jpg

IMG_8621.jpg

IMG_8623.jpg

IMG_8624.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
Zou wel een mooi priegelklusje zijn, om er een bijpassend stukje ebben in de plakken. Heb nog wel een stukje liggen.

Gistermiddag zou ik de werkbank weer in oude staat brengen, maar ik kon nergens de epoxylijm vinden. Ik heb het wel gezien in 1 van de verhuisdozen, maar nu weer onvindbaar. Gelukkig vond ik vanmorgen in een kast nog een restje epoxyhars, dus straks zelf maar wat lijm maken met aerosil en microballoons en misschien wat zaagsel en schuurstof.
Ik heb de oude lijm er weer afgeschaafd, 2 mooie rechte eiken balken om de 2 delen weer in lijn te kunnen bevestigen. Naast de lijm draai ik er nu ook een paar schroeven in. Dat was ook de bedoeling toen ik de bank in Bangkok maakte, maar kon toen nergens geschikte lange schroeven vinden.

Ik las dat Klaas ook met een werkbank bezig is, en de onderste foto een detail hoe ik de regels aan de poten heb bevestigd: met een deuvel de pen strak in het gat trekken en dan 2 wigjes om het echt goed vast te krijgen. Er is ook geen beweging in te krijgen, maar demonteerbaar is het ook niet meer. Ik heb mijn werkbank naar voorbeeld van David Charlesworth gemaakt en die gebruikt doorlopende pennen met keg en maakt zo zijn bank demontabel. Maar hij neemt zijn bank ook mee naar beurzen etc en ik verwacht dat die van mij de komende jaren wortel schiet in Terkaple ;).

jaap

IMG_8628.jpg

IMG_8629.jpg

IMG_8630.jpg
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
En vandaag ook eindelijk weer eens wat gedaan in de schuur. Het is nog een grote zooi, maar de zaag en de lintzaag zijn weer toegankelijk. De aannemer is nog bezig rond het huis, de laatste dakpannen er weer op en er moeten nog rondom nieuwe goten aan. In eerste instantie gewoon op klossen uit de muur, maar dat leek niet helemaal goed te komen met de hoogte, dus in de kerstvakantie had ik al bedacht de klossen aan een plank te bevestigen en de plank zo goed mogelijk uitgelijnd en op de goede hoogte aan de muur. De plank dekt dan de afgezaagde klossen af, die eigenlijk wat te laag zitten en een oud boerderijtje moet niet van de grote goten hebben. De klossen moeten dan van rechthoekig ook een gebogen vorm krijgen, maar de aannemer heeft geen lintzaag. Zij doen het met de decoupeerzaag, zetten dan een aantal in de lijmklem en schuren de kwart cirkel in de vorm. Maar mijn buurman leek het ook leuk, dus wij maken de klossen zelf, 68 stuks.
Een hulpstukje op de lintzaag met een spijkertje er in en een hulpstukje om het gaatje in de klos op de goede plek te krijgen, een beetje pielen (wat bij mij dan mis gaat, want "op de kop denken" is ook niet mijn sterkste) en in een middag 35 klossen klaar. Morgen verder, gewoon lekker weer met hout bezig ;) .

jaap

IMG_8631.jpg

IMG_8632.jpg

IMG_8634.jpg

IMG_8635.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.769
152
Rotterdam
Lekker bezig!

En die beschadiging is wel zonde. Maar aan de andere kant, het is ook geen museumstuk. (denk ik).
Maar zelfgemaakte deuken zijn toch anders dan door anderen gemaakte deuken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.