Werkplaats isoleren of niet?

AdrieH

Actieve deelnemer
21 apr 2014
43
0
Ik heb achter in mijn schuur een ruimte waarin ik op zijn best kan woodworken (als hobby). Althans, als het niet te koud is. De ruimte is ongeveer 40m2 groot. De oude asbest golfplaten op het dak zijn enkele jaren terug vervangen door isolerende dakpanelen dus da's al netjes. Binnen in de werkplaatsruimte zitten daarnaast ook nog tempexplaten van 4 cm tegen het plafond, die zaten er al dus die heb ik (als extra isolatielaagje) maar gewoon laten zitten toen het dak werd vervangen. De buitenmuren zijn (nog) niet geïsoleerde spouwmuren.
In de winter wordt het er normaal gesproken niet kouder dan een graad of 4, alleen als het extreem vriest dan gaat het richting 0 graden. Maar 4 graden is te koud om te werken dus is enige verwarming noodzakelijk. Daar ben ik nog over aan het nadenken.

Wat ik in elk geval overweeg is om de muren te gaan isoleren. Idee is dan om een metal-stud voorzetwand te gaan maken met een flinke laag steenwol of zo erin van 10 of 12 cm (Rd waarde minimaal 2,5, liefst hoger). En dan de wand netjes afwerken met vloerdelen (is het goedkoopste volgens mij?). Voordeel: alle elektraleidingen zijn netjes uit zicht weggewerkt, handig dingen op kunnen hangen in een houten wand, een fraaie werkomgeving, en als het goed is ook wat warmer dan nu. Nu is isolatie vooral bedoeld dacht ik om warmte binnen te houden en niet om kou buiten te houden. Maar mijn vraag is niettemin: hoeveel graden zou isoleren met een Rd-waarde van "X" schelen t.o.v. de 4 graden minimum nu? Is dat ergens te berekenen? En is het dan wel de investering waard?

Wie heeft er tips?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Inderdaad. Maar als je gaat verwarmen blijft de warmte veel langer hangen. Ik zou het persoonlijk wel gaan isoleren. Je hebt er zoveel meer vreugde van in de winter!
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Alles streeft naar evenwicht, dus als het buiten kouder is dan binnen, dan gaat het vroeger of later binnen net zo koud worden als buiten. In theorie kun je aan de hand van de Rd-waarde wel uitrekenen hoeveel warmte je van binnenuit gaat verliezen en hoe lang het duurt om van een aangename binnentermperatuur bij een bepaalde buitentemperatuur te komen tot een onaangename temperatuur. In theorie. Want als er ergens een kiertje zit en er staat een lekkere koude oostenwind, dan koelt de boel natuurlijk veel sneller af. Ik zou ook gaan isoleren. niet alleen in de winter, maar ook in de zomer levert dat alleen maar profijt op (onze woonkamer met 25cm glaswol is ook in de zomer een zeer aangename 21 graden). Als je gaat verwarmen dan is isolatie vereist (tenzij je werkelijk niets geeft om het klimaat en brandstof voldoende hebt).
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
in de veronderstelling dat je maar een paar uur in de week in je werkplaats werkt, is isoleren van je hobby ruimte overkill (vlg mijn bescheiden mening). Ik zou eerder een goede verwarming plaatsen (als je die nog niet hebt) en eentje die je van afstand kunt opzetten zodat het al aangenaam warm is als je er komt.
Je geld kun je beter ergens anders investeren om het klimaat te sparen 😉
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ik ben bezig met mijn werkschuur. Na de zomer ga ik deze isoleren. Nu dit fietsenhok al wat een werkschuur geworden is, verwarm ik ook ongeisoleerd. Ding is ook nog niet winddicht. Ik verwarm dus ook buitenlucht. Nog kieren enz die bij het isoleren vanzelf verdwijnen. Ik gebruik een elektrische werkplaats kachel. Zo’n keramische blower. Bedenk, dat de ruimte niet op kamertemperatuur hoeft. De kou moet eraf om toch nog aangenaam te kunnen werken, zonder koude vingers.
Hoe meer je isoleert hoe minder je hoeft te verwarmen.

De investering moet echter wel opwegen tegen het genot. Zo te lezen is jouw schuur al aardig geïsoleerd. Als de schuur niet steeds verwarmt wordt, zal het materiaal en gereedschap steeds nagenoeg de temperatuur hebben van de buitenlucht. Zo ook de muren. Dat warm je niet even snel op. Het gaat dus vooral om, dat de kou er wat vanaf is om toch prettig te werken, desnoods met de jas aan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.