Werkplaats indeling (tips zijn welkom)

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
Beste houtbewerkers,

Binnenkort betrek ik een schuur van 12x10m. Omdat de ruimte nog niet is ingedeeld heb ik een ruimte van ongeveer 8x5m gereserveerd voor een nieuwe werkplaats. Nu ben ik met wat puzzelen aan het kijken hoe ik de werkplaats het handigste kan inrichten. En vermoed al snel dat de ruimte iets wat te klein is.

idealiter wil ik een paneel 1220x2440 en een balk van 2500 door de werkplaats heen kunnen leiden voor bewerking. Ongeveer de helft heb ik nu voor zagen (paneelzaag in het midden), frezen, vandiktebank. Aan 1 wand plaats ik een afkortzaag met 2,5m aan weerskanten.

De andere helft van de ruimte is voor lijmen, schuren, kleine bewerkingen, etc. Op 1 a 2 grote werkbanken.

Er kan / komt ook nog een plafond in. Daarboven op kan perslucht, afzuiging en luchtverversing. En komt een hout opslag.

Zijn er artikelen of draadjes te vinden die over dit onderwerp gaan? Ik kan ze zelf niet zo snel vinden met deze grootte. Of hebben jullie zelf tips waar ik op zou moeten letten?
alvast bedankt voor jullie reactie!
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Ik denk dat het handig is als je even een plattegrondje tekent zodat we gerichter mee kunnen denken. Dit ivm deuren en eventuele andere toegangen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.772
741
Enschede, Twente
Tip: ga eerst in de hele ruimte aan de slag, waarbij je probeert machines en werkbanken zo compact mogelijk te arrangeren en toch ruimte 'voelt'. Zo kun je zonder beperking een goede indeling vinden. Daarna de scheidingswand(en) plaatsen. (Zo zou ik het doen – hier een 'jaloers' smiley)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Inderdaad een plattegrond met maten erop + de locatie van deuren naar buiten is handig. Want een deur is een makkelijke manier om de te benutten lengte te vergroten. Zeker als het een dubbele (dus brede) deur is waar een plaat plat doorheen kan. En al helemaal als er precies tegenover ook een deur zit…

Kijk ook (cq laat hier in dit draadje weten) welke machines je hebt of binnenkort wilt aanschaffen.
Zet op de vloer de maten van die machines uit door de benodigde ruimte te maken van karton of bijvoorbeeld stucloper. En vergeet daarbij niet de werk/loopruimte rondom de machine niet. Dan heb je fysiek in de ruimte een gevoel hoe het past, en kan je makkelijk schuiven.

Eventueel eerst op schaal hetzelfde met de plattegrond en stukjes papier in de vorm van de objecten op schaal.

Ook is er een groot verschil of je alle/bepaalde machines en werkbanken vast op een plaats wilt hebben staan, of dat je alles mobiel maakt door bijvoorbeeld wielen.
Ik heb zelf een kleine werkplaats van 2,5x4 meter, en heb alles op wielen staan waardoor ik flexibel ben om veel machines te hebben staan. Maar ik moet ze wel aan de kant rollen om een volgende te gebruiken. Dit zou jij bijvoorbeeld kunnen doen voor machines die je sporadisch gebruikt, en de veelgebruikte items wel een vaste plaats te geven.

Houd er ook rekening mee of er voor je zolder een staander midden in je werkplaats nodig gaat zijn, of dat de overspanning te doen is zonder.

En wat wordt de functie van de rest van de schuur? Kan je die in geval van een groot werkstuk ook nog gebruiken, of is dat uitgesloten? In ieder geval zorgen dat er een tussendeur in komt die breed genoeg is om je machines en werkstukken ook in het andere deel (of buiten) te krijgen voor het geval je dus meer ruimte nodig hebt.
Of jezelf de vraag stellen of er (nu) wel een tussenwand in moet... Kan later altijd nog als je meer gevoel hebt gekregen van de ruimte in de praktijk, zoals @Bert Vanderveen al suggereerde.

In ieder geval kijk ook goed naar punten voor stroom (zowel 230 volt als krachtstroom), daar kan je er niet genoeg van hebben, goed verspreid over de ruimte (en aan het plafond in een grotere ruimte). Idem voor meerdere perslucht-aansluitingen eventueel.

Ik weet van een uitgebreid topic hier op het forum af, waar voormalig lid BenchWorks ook een grote werkplaats heeft ingericht. Mogelijk heb je daar iets aan? Hij heeft op Youtube ook verschillende filmpjes gepost van de bouw, die hij (deels) in het topic heeft gelinkt.
ff door de eerste pagina's in het topic heen scrollen voor hij daadwerkelijk aan het bouwen gaat.

hier een 'jaloers' smiley
Hier ook... Een schuur van 10x10 is ook ooit mijn droom.
Als ik zo'n ruimte zou hebben zou ik zelf de machines toch allemaal mobiel houden (op wielen, of met een palletwagen te verplaatsen oid). Zeker ook de montagetafel. Zodat je in het midden een grote ruimte hebt om te monteren + onderdelen van werkstukken uit te leggen op de vloer om overzicht te houden (als 'exploded view').
Bij mij zouden er geen tussenwanden in komen, en zou een deel van de ruimte dan multifunctioneel zijn (bijvoorbeeld stalling van aanhanger/auto en andere zaken die verplaatsbaar zijn), om de ruimte naar behoeven tijdelijk groter te kunnen maken. Met tussenwanden ben je minder flexibel (maar houd je wel stof en eventueel warmte in een kleiner deel).
 
  • Leuk
Waarderingen: Zjeeraar

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.