Werkplaats in kelder

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Dag iedereen,

Omdat ik midden in een langdurige verbouwing zit, en m'n gereedschap van kamer naar kamer verhuisd heb ik nog geen tijd om een werkplaats te bouwen. Omdat de kelder een typische kelderlucht geeft aan karton en spullen die langere tijd in opslag staan heb ik de toestemming van de baas gekregen om hier een werkplaats van te maken.

Ik heb al een gat gemaakt in de vloer om met een buisventilator geforceerd te ventileren maar ik heb wel wat advies nodig hoe best verder te gaan. De hoogte is beperkt, maximaal 2 meter, waterdicht en slecht verlicht met drie ledlampen in een bulls eye lamp.

Wat is de consensus, de kelder omvormen tot werkplaats met de geldende beperking van een laag plafond, steile keldertrap, geen fijnstofafzuiging mogelijk. Of nog een jaartje doorschuiven van het gereedschap en ooit een schuur met zolder maken om daar in te werken. Enigste voordeel aan de kelder is dat ik niet naar buiten moet...

Werkbare afmetingen zijn 330cm * 290cm * 187,5cm hoog (lxbxh)
Groetjes Geert
 

Bijlagen

  • DSC_2287.JPG
    DSC_2287.JPG
    66,8 KB · Weergaven: 101
  • DSC_2288.JPG
    DSC_2288.JPG
    71,2 KB · Weergaven: 94
  • DSC_2289.JPG
    DSC_2289.JPG
    135,9 KB · Weergaven: 91
  • DSC_2290.JPG
    DSC_2290.JPG
    87,4 KB · Weergaven: 98
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.553
256
Zelf zou ik de kelder gelijk gebruiken, andere plannen duren nog jaren zo te lezen.
Je kan het altijd nog veranderen tenslotte.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.225
1.986
Klein-Brabant, Vlaanderen
eerlijk gezegd . . .
wat buitenlucht en rechtstreeks zonlicht werkt helemaal anders op je gemoed in dan een kelder
ga dus op termijn voor de schuur + zolder
je zal je een heel ander mens voelen
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.797
752
Enschede, Twente
Niet doen, je wordt knetter als latten en planken steeds tegen het plafond stoten. Plus dat ietsjes contact met daglicht belangrijk is voor des mensch gemoedsrust. En als je door langdurig verblijf in een riekende omgeving ongevoelig wordt voor die vieze luchtjes… niet goed, vind ik.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.623
1.143
Fryslân
Je kan er een tijdelijke werkplaats van maken, maar een ideale omgeving zou ik het ook niet vinden. De hoogte is erg beperkt en daar ga je je aan ergeren, en de ingang is erg krap zo te zien. Materiaal en machines naar binnen of buiten halen lijkt me erg lastig?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.658
708
Antwerpen
zelf heb ik sinds 2014 mijn werkplaats uitgebouwd in de kelder (1.80m hoog) en eigenlijk best wel tevreden. De beperkte hoogte stoort soms wel, alles moet een steile trap op en af, soms wat vochtproblemen bij (heel) warm weer, grotere dingen moet in delen gebouwd worden maar verder gaat het goed.
Alle grote tools (lintzaag, vandikte, zaagtafel) zijn mobiel, lekker koel het hele jaar door, en verder ideaal voor mijn hobby (kumiko, kistjes, ....), fijnstoffilter hangt aan het plafond in een hoek.
 
  • Leuk
Waarderingen: GerardusR

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
als je door langdurig verblijf in een riekende omgeving ongevoelig wordt voor die vieze luchtjes… niet goed, vind ik.
De vieze lucht is opgelost. Met een ventilator wordt er nu voor luchtcirculatie gezorgd, maar dat heb ik wijzelijk niet aan de "directie" gemeld.

@Charel09 heb jij een paar foto's van je werkplaats? Ben met name nieuwsgierig naar de verlichting en je afzuiging.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.658
708
Antwerpen
@Charel09 heb jij een paar foto's van je werkplaats? Ben met name nieuwsgierig naar de verlichting en je afzuiging.
waarschijnlijk is er een misverstand, ik had het over een luchtfilter voor fijne stof en die kun je aan het plafond hangen
IMG_1993.jpg
ik heb verder het 'geluk' dat er kabelgoten, gasbuizen en verwarmingsbuizen aan het plafond heb waar ik mijn verlichting tegen heb kunnen gehangen, zo zitten de armaturen niet extra in de weg
IMG_1996.jpgIMG_1995.jpgIMG_1994.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.