Werkplaats herinrichting

helhond

Actieve deelnemer
19 dec 2024
31
17
Grunn
Ja ik gebruik stofafzuiging.
Het schuurgaas loopt niet vol, (kan volgens mij niet eens).
Met het schuurpapier ook geen last van.

Ik duw ook juist niet te hard, want anders vlieg je zo door de toplaag.

Ik was erg verbaasd dat ik zo hard door de vellen heen ging, terwijl er juist beweerd wordt dat dit een langere standtijd heeft. Maar ik trek gewoon de slappe draden uit het klittenband, na niet al te lang gebruik.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.220
995
Enschede, Twente
Vraagje over het excentrisch schuren 125mm, ik gebruik P180 direct op het multiplex om het af te werken.
Maar het valt me op dat het schuurgaas van Bosch Expert heel snel "op" is. (3 velletjes van 2 euro p.p. was er zo doorheen) Voor mijn gevoel ga ik maar lichtjes over de oppervlakken heen, en ook kort over de randjes om die net even te breken dat het scherpe er vanaf is. Uiteindelijk weer naar het regulieren schuurpapier P180 gegaan en daar kon ik net zolang of langer mee doen dan dan de 3 vellen schuurgaas.
[…]
Doe ik iets fout met het schuren of kan ik toch beter met P120 beginnen?
Ben dan bang dat ik te snel door de toplaag heen ga.
Gebruik je wel een tussenpad? Zonder kan de wrijvingshitte voor problemen zorgen, zoals bijvoorbeeld desintegratie van het gaas.
Ook: er zit best veel verschil in kwaliteit tussen wat er als Bosch verkocht wordt en de gekende merken zoals Mirka, Sia, 3M (en Festool). Ook hier geldt dat wat meer betalen zich uiteindelijk vaak uitbetaalt.
En dan: vaak hoef je een goede kwaliteit multiplex alleen maar even snel met de hand te schuren om het strak te krijgen. Wel een goed blok gebruiken, maar dat mag ook een stuk opgedikt mdf zijn.

helhond

Actieve deelnemer
19 dec 2024
31
17
Grunn
@Bert Vanderveen

Ik gebruik de Makita BO001CGZ 125mm excentrisch, deze komt met de D-78704 Steunschijf 125mm beschermer.
Ik neem aan dat je dat bedoeld met tussenpad?

Ik ging er even snel en licht overheen (in een van de laagste standen) en dat gaf inderdaad al het gewenste resultaat. Maar dat het schuurgaas dan al zo snel weg was verbaasde mij.

Nog tips waar je o.a. 3M weg kan halen?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.