werkplaats herinrichting

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
535
Eanske
ingoogni.nl
Goed dan zit je uren te broeden en te tekenen, maar op een gegeven moment kan wat extra "input" geen kwaad. De herinrichting van de werkplaats. Natuurlijk ben ik eigenwijs en doe toch wat ik wil ;) en ik weet dat het er over x jaar al weer anders uit ziet. Desalniettemin, schiet maar raak, het wordt gewaardeerd.

Een klein decennium geleden was de garage een werkplaats met een enkele opklapbare "newfangled workbench". De auto moest er af en toe ook in. In de werkbank zat ook een plek om modules met apparaten in te plaatsen. Dit beviel allemaal uitsteken. Maar, op een gegeven moment moest alles wijken voor een ander project. Dat project loopt nu ook op z'n einde en er kan weer een werkplaats ingericht worden.

Het moet een multifunctionele werkplaats worden, niet alleen maar voor hout. Op het keukenblok komen een paar inductie platen voor wecken, brouwen, kaas en worst maken. Er onder een 1.2m brede koelkast.

Er is nog een CMS-GE onderstel met inzetstukken voor de zaag, frees (en de rotex 150 (DIY) hoop ik). De eerste gedachte was de CMS vrij in de ruimte te zetten. Meer eerlijk gezegd, wat een onding. Volledig uitgebouwd nemen ze best veel ruimte in en hebben allemaal rare hoeken en uitsteeksels (glijtafel). Bovendien bleek bij inspectie dat het merendeel van de aanzetstukken door iemand "geleend" zij en onvindbaar :( Bij plaatsing midden in de ruimte lopen de gangpaden langs de muur en zijn smal.

Aangezien ik dat hele spul toch nooit meer mee op pad ga nemen, waarom niet in een vaste opstelling? Hier gelezen, daar gelezen, filmpjes gekeken en tot de oplossing in de tekening gekomen. Drie losse werkbankjes. Een voor de CMS + roltafel. Een voor invalzaaggeleider. Een om het geheel af te sluiten en eventueel voor een bankschroef.

Eerst geschetst in multiplex en na wat prijsberekeningen, pfff, toch maar naar andere mogelijkheden gekeken. Uiteindelijk een stapel 40x80 aluminium profielen met een afwijkende specificatie op de kop getikt. Met wat improvisatie voldoende voor alle drie de werkbanken. Van wat andere profielen die ik nog heb knutsel ik een langsgeleider voor de CMS. De stapel profielen kostten me minder dan een CMS-verbreding zonder poten. De werkbankjes kunnen aan elkaar en aan de muur gekoppeld worden.

Wat me niet zint is het "gat" achter de invalzaaggeleidertafel. Aan de andere kant het hoeft geen verloren ruimte te zijn. Er kunnen kasten boven hangen en als mijn reikwijdte te kort is is er altijd nog een stukadoorstrapje/krukje (dit zijn overigens ideale zaagbokjes, 50 cm hoog en zeer stabiel). Eventueel is het een plek voor een stofzuiger.

Er is eventueel nog een eiken tafelblad beschikbaar voor een werkbank die iets lager zal worden. Misschien wel geschikt om aan te zitten en uitgevoerd als een bureau met ladeblokken aan beide zijden.

In het midden houdt ik dan een gangpad van 1.4m over. De afstand van de CMS tot de deur is ~1.2m. Aan de straatzijde zit een horizontale schuifdeur zodat de gehele gevel open kan.
werkplaats.gif
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Wellicht is het handig om alle witte vlakken/machines in de tekening apart te benoemen.
Ook handig om te weten is de positie vande deur(en) en eventueel de ramen.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
535
Eanske
ingoogni.nl
Wellicht is het handig om alle witte vlakken/machines in de tekening apart te benoemen.
Ook handig om te weten is de positie vande deur(en) en eventueel de ramen.
In principe is de CMS de enige plaats waar machines in zitten, cirkelzaag, frees, schuurmachine, decoupeerzaag en mogelijk een kolomboor. Als de geleider met invalzaag gebruikt wordt zit er een blindplaat in de CMS. Een uitzondering is de slijpsteen die op de 2000x750 werkbank komt.

De 1102 banken worden met "gaatjesplaat" uitgerust 20mm. Het kleine vakje bij het keukenblok is een wasbak. Aan de CMS zijde van de ruimte zit een grote deur. Boven de 2000 werkbank zit een klein raam. Hoogte van de ruimte is ~ 2.7m, ruimte dus voor een valse zolder voor hout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.