Werken met ijzer en 2k giet polyester.

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik heb ooit een paar jaar gelden een tafel getekend en dit bij een smid laten maken, het blad is een metalen hoekprofiel, daarin oude steigerplanken en afgegoten met 2k giet polyester.
Probleem is dat de tafel niet helemaal waterpas stond en aan een kant steekt is de polyester 1mm te dik en aan de anderenkant is het 1mm onder de hoekprofiel rand.
Ik blijf me er al jaren vreselijk aan storen, dus ik wil er een laagje afrezen.
Een goede bovenfrees heb ik en een sleede is geen probleem te maken.

Zijn er frezen die ik kan gebruiken op staal en kan de bovenfrees dit aan?
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
733
289
RegioRotterdam
Als je toch een slede moet maken dan kun je er ook een slijptol in zetten toch?
Of zet een slijpsteen in de bovenfrees.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik wil polyester frezen, maar een klein gedeelte van het blad is de rand 1mm hoger aan het begin wat afloopt naar 0mm.
De lengte is ±20 cm en het randje is 1,5mm dik.

Wat gebeurd er als ik het toch doet?
Gaat het freesje dan kapot uiteindelijk, of levert het schade op aan de machine?

Een slijpsteen voor de bovenfrees heb ik nog niet van gehoord, is misschien ook een optie.
Heb je toevallig daar een adresje voor?
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
235
72
Bovenfrees draait te snel voor een metaalfrees. je zou een vhm ( vol hardmetaal)freesje kunnen proberen als het moet, die worden gebruikt in bijvoorbeeld een rechte slijper bij metaalbewerking. Die zij wel gretig, dus als je niet oplet zit je zo in de tafel zelf. Ik zou dit gewoon doen met een goede fijne vijl.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
362
137
Lukt niet op die manier. Je hete metaalschaafsels maken je epoxy lelijk. Je kan het epoxy proberen af te plakken met mylartape of een kleedje over de tafel leggen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.091
403
frees gewoon de epoxy weg tot 2 mm onder het staal en giet er daarna een nieuw laagje op waarbij je zorgt dat hij wel goed vlak staat.
de laaste paar mm tot het staal kan je handmatig verwijderen zodat je niet je freesje sloopt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.