Werken in een niet geïsoleerde werkplaats

Jesse96

Nieuw lid
18 jul 2023
4
29
Den Haag
Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee op het forum en heb al veel kunnen opsteken! Ik ben nu ruim een jaar bezig om in mijn vrije tijd meubels te maken.
Over het algemeen werk ik met 4 kanten geschaafd eiken dat ik koop bij een zagerij in de buurt. Hier ben ik erg tevreden over (ik heb nog geen VVD).

Ik werk in een schuur van ongeveer 15 m2 die niet geïsoleerd is. Van de zomer heb ik een massief eiken ronde tafel gemaakt met een diameter van 120cm. Deze is nog steeds erg mooi vlak. Nu wil ik voor een vriend een vergelijkbare tafel gaan maken maar ben ik bang dat deze door het grote verschil in luchtvochtigheid (tussen binnen en buiten) krom zal trekken als ik deze in huis plaats. Is er iets wat ik hier tegen kan doen of zal ik moeten wachten tot het voorjaar?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Algemeen gesteld is in dit deel van de wereld januari één van de meest geschikte maanden om tafelbladen te maken, omdat het relatief droog is. (Tenminste, dat werd mij een keer verteld toen ik heel lang op een bestelde tafel moest wachten…)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jesse96

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
86
36
Almen aan zee
Ik heb afgelopen weken een paar krukjes gemaakt, poten onderin de zitting met pen/gatverbinding.
Echt goed strak.
Gemaakt in m'n ongeïsoleerde onverwarmde (en daardoor vochtige) schuur,
daar had ik het hout (grenen) ook al wat langer staan.

Daarna krukjes binnenshuis gezet, en binnen een week vielen de pootjes er los uit...

Ik wacht nu maar tot het weer wat droger is
 
  • Leuk
Waarderingen: Jesse96

Jesse96

Nieuw lid
18 jul 2023
4
29
Den Haag
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga eens op zoek naar een goede luchtvochtigheidsmeter en kijken wat deze in de werkplaats is.
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
Wat je kunt doen is het hout kopen en voordat je er mee gaat werken eerst een tijdje (minimaal een paar weken) in je woonkamer leggen met latjes er tussen. Heb ik ook altijd gedaan voordat ik een droger op mijn houtzolder had geinstalleerd. Je wordt er wellicht niet populair van bij je partner maar het levert wel de minste problemen bij het tafelblad op…
Gr Harry
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
358
19
Zuid-holland
Ik heb in de winter in een ongeisoleerde en onverwarmde garage bij 0 graden celcius drie ronde tafeltjes gemaakt.
deze staan nu al twee jaar binnen bij 20 graden en er is nog geen scheurtje te zien.
Maar ik moet wel zeggen dat de tafeltjes zijn gemaakt van een oude houten eiken vloer delen die ik geschaafd heb en in latten gezaagd 40 mm x 28 mm en met lamello`s tegen elkaar aan heb gelijmd .
Dus het blad en de poten zijn 40 mm dik.
 

Bijlagen

  • ronde eikenhouten tafeltjes.jpg
    ronde eikenhouten tafeltjes.jpg
    59,2 KB · Weergaven: 38
  • Leuk
Waarderingen: Jesse96

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
De juiste techniek van delen aan elkaar lijmen zal veel uitmaken. Het idee is dat je bij dosse gezaagde delen deze om en om tegen elkaar lijmt, dus he ene deel met de jaarringen bol naar boven, het volgende deel naar beneden. Op die manier blijft een blad altijd zo recht mogelijk. Gebruik ook zoveel mogelijk op elkaar lijkende delen in het midden van het blad, delen die iets afwijken aan de randen gebruiken. Verder dwarsverstevigingen onder het blad, zodanig gemonteerd dat er ruimte blijft voor uitzetting en krimp. Men werkt wel met bolkopschroeven met een ring onder de kop in gleuven die in de dwarsverbindingen zijn gemaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jesse96

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.