Werkblad vlak maken

Cunani

Nieuw lid
1 okt 2013
5
0
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met het maken van een werkbank, nu heb ik het geraamte gemaakt. IMG_1565.jpg

CAB5C858-68E8-4D87-B994-95CA3BD8E32C.JPG
Als blad ga ik gebruik maken van een eikenhouten tafelblad. De tafel heeft na een tijd binnen gestaan te hebben, dienst gedaan als buitentafel.

Doordat deze lange tijd buiten heeft gestaan, is het blad wat gaan schalen/ krom gaan staan.

IMG_1767.jpg

Hebben jullie enig idee hoe ik het blad weer goed recht kan krijgen, zodat het blad een volgend leven kan krijgen als werkbank?

Gr. Coen
 
Laatst bewerkt:

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Wat voor gereedschap heb je tot je beschikking?

Je kunt de tafel opzagen, vlakken en er een nieuw blad van samenstellen/lijmen (dat geeft je ook vrijheid om andere afmetingen te vormen).

Een alternatief is om een bovenfrees-'slede' te maken en op die manier het huidige blad vlak te frezen. Op Youtube staan veel voorbeelden, als je zoekt op 'router sled'.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Als je een strak werkblad op je werkbank wilt hebben, is inderdaad opdelen, even over de vlak/vandikte bank halen (zodat alle balken weer vierkant zijn en dezelfde maat hebben) en dan weer opnieuw samenstellen wellicht het beste. Wat je ook kunt doen is het blad vlakken met een flink scherpe rijschaaf: goeie oefening en je hoeft voorlopig niet naar de sportschool😉. Wil je de volle breedte van het tafelblad als werkbank inzetten? De buitenkanten lijken het ergst geschoteld, je zou kunnen overwegen om die er af te zagen: scheelt ook in de hoeveelheid werk om hem weer vlak te krijgen. Het is ook zoals @pietersch zegt: de mogelijkheden die je ter beschikking staan bepalen de oplossing.
 

groentje

Actieve deelnemer
12 jul 2022
34
10
Limburg
Ik zou het op dezelfde manier aanpakken als @pietersch . Ik vraag mij wel af waarom het blad is gaan schotelen. Zijn de planken niet afwisselend met de hartkant / spintkant geplaatst of niet goed verlijmd?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.192
1.972
Klein-Brabant, Vlaanderen
hoe zijn de planken er aan toe, hoe zijn ze aan mekaar + aan het onderstel vastgemaakt ?
liggen ze los tegen mekaar, en zijn ze op zich nog vlak, dan hoef je de tafel enkel uit mekaar te halen
anders een keuze uit de oplossingen die de collega's aanreiken

1658410909716.png
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Hoe is het blad opgebouwd? Zijn de planken/balken nu aan elkaar gelijmd of geschroefd? Want ik zie op enkele plaatsen zulke kieren tussen de delen.
Het beste (en in mijn ogen de enige juiste oplossing) is het blad uit elkaar halen en een nieuw blad van verlijmen. Met de hartkant om en om omhoog/omlaag liggend om schoten te beperken. En als je het tweelaags zou willen opbouwen (wat niet nodig zou hoeven zijn, hoe dik en breed zijn de afzonderlijke planken?) dan in ieder geval de naden laten verspringen en niet recht op elkaar zoals nu gedaan is.

Het blad constructief laten hoe het nu is en alleen vlakken zou ik niet doen. Losstaand van de al aanwezige scheuren/kieren tussen de verschillende planken (die alleen maar erger gaan worden na verloop van tijd) gaat het blad waarschijnlijk opnieuw werken en dus weer kromtrekken.

Voor het verlijmen staan hier op het forum veel tips. Je gaf aan dat de tafel langere tijd buiten had gestaan. Staat die dat nu nog steeds? Zorg dan dat het hout na het verzagen tot losse onderdelen (dus voor het opnieuw verlijmen) genoeg tijd krijgt om te acclimatiseren in de ruimte waar de werkbank komt te staan, om te voorkomen dat door te snelle wisselingen in klimaat (drogen) weer kromtrekt.
 
  • Leuk
Waarderingen: pietersch en groentje

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.